Hallå!

Min vattenledning frös i vinter och förhoppningsvis har jag luft i röret, vilket jag då löser genom att fylla på vatten i min pump, om jag har förstått saken rätt. Var på pumpen gör jag det och är det någon som vet vilken pump jag har? Den kom med stugan!
Jag har en djupborrad brunn.

Tacksam för hjälp! Vattenpump och rörledningar med manometer och elanslutningar i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpump och rörledningar i ett pumprum med gula väggar, synlig mätare och elektriska dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det sitter ett tryckkärl bredvid varmvattensberedaren om det är relevant..
 
  • Varmvattensberedare med tillhörande tryckkärl och rörinstallationer i verklig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter pumpen i borhålet, så har det ingen betydelse med luften, den åker ut direkt. Startar pumpen eller står den still.
 
Pumpen är tyst i vanliga fall förutom när jag spolar vatten, även när den är påslagen. Nu kommer inget vatten och den jobbar inte. Senaste tecknet på liv var en skarp luftpust ur kökskranen för kanske 3 veckor sen, då jag misstänker att isproppen försvann.

Jag vet inte vad jag har för material på röret till brunnen, men av vinkeln från hus ner i marken där jag grävt så ser det inte ut som metall. Om inte det ligger metall längre ner som raksträcka till brunnen.
 
Pumpen tyst är den inte då i hålet. Kan vara ar tryckkärlet inte har luft i sig eller blåsan i den är trasig. Det finns en plastpropp på kärlet och under den är det en bildäacksventil, tryck till på stiftet lite lätt, ska komma luft och inget vatten, det sistanämnda så är kärlet kört och bara byta. När pumpen är avstäng och en kran är öppen så är det noll tryck tryck. Då mäter man trycket i vantilen, normalt ska det vara ca 2 bar, bara pumpa i med en pump till 2 bar. Kan även vara att när den ståt still länge så är det skit i tryckströmbrytaren. Hur man rensar kan du se här
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
 
J jonaserik skrev:
Pumpen tyst är den inte då i hålet. Kan vara ar tryckkärlet inte har luft i sig eller blåsan i den är trasig. Det finns en plastpropp på kärlet och under den är det en bildäacksventil, tryck till på stiftet lite lätt, ska komma luft och inget vatten, det sistanämnda så är kärlet kört och bara byta. När pumpen är avstäng och en kran är öppen så är det noll tryck tryck. Då mäter man trycket i vantilen, normalt ska det vara ca 2 bar, bara pumpa i med en pump till 2 bar. Kan även vara att när den ståt still länge så är det skit i tryckströmbrytaren. Hur man rensar kan du se här
[länk]
Jag har en bilventil uppe på tryckkärlet och ur den kommer det bara luft. Under kärlet sitter en spak av något slag. Den enda tryckmätare jag ser visar 3.8 bar. Menar du att jag har en pump i själva brunnen som borde göra väsen ifrån sig när den är påslagen? Vad är det då jag har för åbäke inne i stugan?
Vattnet slutade tvärt att komma när det blev plötsligt väldigt kallt i januari och jag glömde naturligtvis att slå på värmeslingan som är installerad. Jag försöker utesluta allt annat innan jag gräver upp röret och byter den eventuellt trasiga biten.
 
  • Tryckkärl med bilventil, blå spak och slangar mot en gul vägg, synligt rost och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara luft det är bra. sen det med en ventil under kärlet är perpekt. Det med pumpen är den inne i huset eller var är den. Ser ut som att det är ett rör som går ner genom någon sorts platta och även en svart kabel från tryckströmbrytaren går ner genom den. Även att den sitter direkt vid alla rör. manometern visar 3,8 bar, sjunker den om du öppnar en kran. Sitter pumpen rakt ner där i hålet så hör du inte om den går. Men lyssna om det skvalpar i där alla rör är. Lite rörigt där och svårt att lyfta utan att koppla isär nästan allt, om det skulle behövas. Själva pumpen har inte frusit, så där finns ingen frysning på djupet.
 
Pumpen ligger på golvet i ett skåp i badrummet. Det går ett rör från pumpen rakt genom golvet och fortsätter ned under marken. Det är isolerat men den sista lilla biten precis under huset saknar isolering, som bilden visar. Notera att det -inte- är den svarta elkabeln man ser utan den blottlagda vattenledningen som saknar isolering i några cm. Väldigt lik vad jag antar är värmeslingan som syns på den andra bilden.

OBS den första bilden borde roteras 90 grader till höger, jag höll telefonen konstigt.
 
  • Delvis isolerat vattenrör genom golvet under ett hus, med synlig oisolerad sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blottlagd vattenledning utan isolering i några centimeter under ett hus omgiven av jord och rötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kranarna har stått öppna sen vattnet försvann och trycket på 3.8 förändras inte.
 
OK så pumpen är en typ av sugande jettyp då, uppfattade det som en i hålet. Det i gropen är då efter pumpen som det fryst, på trycksidan. På pumphusets översida en plugg och där ska det fyllas, vad händer när du fyller, blir det fullt då och rinner över.
 
Det verkar inte troligt att pumpen skulle sitta i golvet i badrumet. Är du verkligen säker på att det är vattenpumpen? Endera så har du en stor ejektorpump i huset någonstans. Eller också sitter den längst nere i borrhålet.
Vet du säkert att vattnet verkligen frös, och har du isåfall en aning om vart. Det är normalt sett bara i sugande pumpar, från grävda brunnar man måste fylla på med vatten.
 
Som sägs, lite diffust vad du har. Foto på det du har inne är inte fel.
 
Huset är ett hobbybygge, inklusive el och vvs från 70-talet. En far och son som byggde två hus, och det syns! Sen övertogs det av ett gammalt tyskt par som antagligen installerade pumpen. Det skulle inte förvåna mig om dom tagit med sig en gammal begagnad pump från Tyskland. Jag har ingen annan pump i huset. Vad jag har i den djupborrade brunnen vet jag ej!
När jag spolar med vatten så arbetar pumpen rytmiskt och hostar också ut vatten ur en av ventilerna, som har en röd skruvgrej ovanför sig på bilden.
På en annan av bilderna syns ett glas eller plast-stopp en bit in i röret och ovanför det sitter en ventil som man kan skruva och öppna. Ventilen pekar rakt uppåt, det är mina foton som blir märkliga.
Jag tog också bild på ett redskap som låg tillhans.

Detta är första vintern jag glömt bort att slå på värmeslingan och vattnet slutade fungera under den plötsliga kölnknäppen som kom i början av året. Åldrad vattenpump med rör och ventil med röd skruvgrej, tecken på slitage och improviserade lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal genomskinlig vattenventil med rördelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vattenpumpventil och ventilationsgaller på ett smutsigt underlag som återspeglar 70-talets installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Olika rör och anslutningar med en grön slang kopplad till en ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med synlig rödgjuten ventil och barfota personer i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal radiatorventil och smutsig radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av rörkopplingar och ledningar med suddig bakgrund i gult och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På "redskapet" står det OPEN och SHUT, ingen aning om hur det passar in i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.