J jonaserik skrev:
Jepp och det beror lite på vad man har för kärl, plåt eller plast. men trycket bör ligga på ca ,
0,8 - 1 bar
Men brine värms inte och trycket är ganska konstant, och det är brine, inte vatten...

Ditt svar stämmer på värmekretsen, men inte på köldbäraren (brine).
 
  • Gilla
hussik och 1 till
  • Laddar…
Ja precis det är brine jag syftar på och inte värmesystemet.

Fick sätta igång bergvärmepumpen för att öka på trycket i systemet, dränkpumpen jag använde var inte stark nog att få bort luften. Ska låta den vara igång ett tag nu och sen försöka bygga tryck till 0,8 bar
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Kan dränkpumpen vara svag nog att den kan få vattnet att cirkulera men att den inte kan få bort luften? Att det finns kvar små luftbubblor som inte "vandrar vidare" liksom. Jag har låtit dränkpumpen gå i ca 2h och det såg ut som att det inte fanns någon luft i systemet, vare sig i brine baljan eller när jag lufta systemet. Men när jag stängde av pumpen och satte påfyllningsventilen i "driftläge" så kom det en massa luft...
 
H hussik skrev:
Kan dränkpumpen vara svag nog att den kan få vattnet att cirkulera men att den inte kan få bort luften? Att det finns kvar små luftbubblor som inte "vandrar vidare" liksom. Jag har låtit dränkpumpen gå i ca 2h och det såg ut som att det inte fanns någon luft i systemet, vare sig i brine baljan eller när jag lufta systemet. Men när jag stängde av pumpen och satte påfyllningsventilen i "driftläge" så kom det en massa luft...
Beror på... Men man behöver få ganska bra fart på cirkulationen så det behöver "forsa" rätt bra tunnan/lådan för att få bort luften.

Om den inte orkar trycka upp till 0,8-1 bar är den nog för klen, ja...
 
anders07 anders07 skrev:
Beror på... Men man behöver få ganska bra fart på cirkulationen så det behöver "forsa" rätt bra tunnan/lådan för att få bort luften.

Om den inte orkar trycka upp till 0,8-1 bar är
anders07 anders07 skrev:
Beror på... Men man behöver få ganska bra fart på cirkulationen så det behöver "forsa" rätt bra tunnan/lådan för att få bort luften.

Om den inte orkar trycka upp till 0,8-1 bar är den nog för klen, ja...
Enligt pumpen ska den klara av ett tryck på 0,5 bar, satte på bergvärmen också så att den hjälpte till att sätta fart på cirkulationen, stängde jag av alla ventiler så fick jag ett tryck på 1 bar i systemet. Jag tror jag vet när jag klantat till det, stängde av returen, tillopp och cirkulationen och började avlufta systemet samtidigt som bergvärmepump var igång.. den har sugit in en massa luft från avluftningsventilen då, jag trodde att den höll på att avlufta och undrade var all luft kom ifrån hahaha. Man lär sig av sina misstag :) bara att börja om från början nu då :):):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.