Tja

Tänkte kolla med er ifall ni vet vad för typ av pump man använder när man ska fylla på köldmedium. Har själv använt en mekanisk provtryckningspump för att fylla på med köldmedium och försökt avlufta systemet. Dock finns det på tok för mycket luft i systemet och har insett att det är lönlöst att sitta och pumpa för hand.

Min tanke är då ifall man kan köra med en pump och undrar då vilken sort man ska ha.
 
Köldmedium av olika sorter ingår i kylkretsen och levereras i gasflaska. Jag tror istället du tänker på köldbärarvätskan som finns i kollektorn som går ner i borrhålet. Brukar stå i värmepumpens installationsmanual hur man fyller på köldbärarvätska och luftar.
 
Köldbärarsidan på vp ska ju vara ett slutet system och ska ju egentligen aldrig behövas fyllas på. Luft i ett system är ju inte bra då det bara kostar pengar att dra runt det. Man behöver någon slags motordriven pump som dra runt det hela så någon slags jetpump borde lösa biffen. Själv i jobbet har jag en sänkpump på 1200watt som har lite power för att dra runt det hela
 
Menar du brinevätskan?
I mitt system satt burken högt upp så det räckte att fylla i den,men hade aldrig problem med luft
 
Juste köldbärarvätska är det jag pratar om. Den behöver fyllas på blev tvungen att kapa röret och flytta på den via ett annat rum och sedan till värmepanna. Det rann ut ca 10 liter vätska då. Fyllde på med ca 10l vätska men jag hör att det finns luft i systemet när pumpen är igång. När jag pumpar in vätska så får jag trycker till ca 1.5 bar och släpper jag ut lite luft hamnar jag på 0,2 bar.
 
Titta t.ex. på sidan 20 i manualen till en lite äldre NIBE bergvärmepump. Där står det hur man gör. Man måste ha ett stort blandningskärl med en påfyllningspump kopplad med slangar till köldbärarvätskans påfyllningskoppel. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/10216/031107-6.pdf
 
För att få ut luft räcker det ofta inte med att bara lufta och fylla på. Man behöver som sagt var pumpa runt vätskan ett tag för att få ut allt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Min tråd här kanske kan ge ett tips...
[länk]

Scrolla upp ett par inlägg så ser du min vackra "avluftningslösning"...

Viktigt är ju att du måste tillsätta ethanol (om det är det du har i systemet) och se till så att det blandas väl.
Haha väldigt vacker :)
Jag ska testa med en dränkpump som jag får låna av en vän, max arbetstryck är på 0.5 bar, pumpar 130l i minuten och 450w motor. Hoppas det funkar annars testar jag med en borrmaskinspump. Får koppla på handpumpen och fylla på till 1 bars tryck. Förresten är 1 bar bra tryck eller ska det vara lägre?
 
H hussik skrev:
Haha väldigt vacker :)
Jag ska testa med en dränkpump som jag får låna av en vän, max arbetstryck är på 0.5 bar, pumpar 130l i minuten och 450w motor. Hoppas det funkar annars testar jag med en borrmaskinspump. Får koppla på handpumpen och fylla på till 1 bars tryck. Förresten är 1 bar bra tryck eller ska det vara lägre?
Skulle du kunna länka till ditt frikyla projekt, låter som en grej jag kanske skulle kunna ge mig på :)
 
H
H hussik skrev:
Skulle du kunna länka till ditt frikyla projekt, låter som en grej jag kanske skulle kunna ge mig på :)
Här finns mycket att läsa om ang frikyla.
Sätt en ny cirkpump enbart till kylan som startat / stoppar av fläktkonvektorn använd inte den som sitter redan i värmepumpen.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=43.0
 
Skulle behöva lite input på en till grej som jag funderar på. När jag har tömt systemet på luft måste jag bygga upp ett tryck i systemet eller är det bara att stänga alla ventiler och låta bervärmepumpen sköta det där?

Det jag funderar på att göra nu är att stänga av pumpen och koppla på handpumpen och pumpa upp till 0.8bar (vet ej om det är korrekt arbetstryck) sen stänger jag alla ventiler, kopplar bort pumpen och sätter igång bergvärmepumpen.
 
Svar nej det ska vara ca 0,5 bar i kärlet och då ska det vara trycklöst ( bara blåsan ska ha det trycket ) sen fyller man på med vatten till ca 0,8 bar nu på sommaren. Till vintern kommer det säker t att öka uppmot 1 - 1,5 bar. vatten går inte komprimera, så när det värms så ökar volymen. Går trycket ner till 0,5 på sommaren så bry dig inte, fullt normalt.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej det ska vara ca 0,5 bar i kärlet och då ska det vara trycklöst ( bara blåsan ska ha det trycket ) sen fyller man på med vatten till ca 0,8 bar nu på sommaren. Till vintern kommer det säker t att öka uppmot 1 - 1,5 bar. vatten går inte komprimera, så när det värms så ökar volymen. Går trycket ner till 0,5 på sommaren så bry dig inte, fullt normalt.
Jag tror han pratar om brine... Inte vatten i värmesystemet.

Jag har 1 bar på min slinga. Körde upp trycket via en sån bilventil som jag kopplade på påfyllningskärlet.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag tror han pratar om brine... Inte vatten i värmesystemet.

Jag har 1 bar på min slinga. Körde upp trycket via en sån bilventil som jag kopplade på påfyllningskärlet.
Jepp och det beror lite på vad man har för kärl, plåt eller plast. men trycket bör ligga på ca ,
0,8 - 1 bar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.