aggen skrev:
Vad jag förstår skall man kunna isolera innefrån med mineralull men med metallregel istället? Jag har ju dock timmer istället för tegel annars detsamma med grund.
Aggen, Du som har timmerhus, ska lyssna på såna som har timmerhus.

Vad gäller isolering av gamla skånehus så är rekommendationen i den första rapporten att man murar upp en inre vägg i leca o lägger isolering emellan. Rekommendationen i den andra rapporten om stålreglar hänger ihop med att skånehus har mycket fukt i väggarna och att det därför finns risk för att träreglar möglar. Det är ett helt annan sak med timmerväggar!
 
Jag blir inte klok av alla råd o tips i detta forum, jag vill bara göra det bästa på mitt timrade hus när det gäller tillägsisolering och grund. Det måste finnas expertis på områder eller måste man anlita en konsult. Jag är inte direkt intresserad av byggnadsvård utan bara att det gamla huset skall bli beboligt.
 
aggen skrev:
Jag blir inte klok av alla råd o tips i detta forum, jag vill bara göra det bästa på mitt timrade hus när det gäller tillägsisolering och grund. Det måste finnas expertis på områder eller måste man anlita en konsult. Jag är inte direkt intresserad av byggnadsvård utan bara att det gamla huset skall bli beboligt.
Ja, utan byggingenjör och byggmästare hade mitt renoveringsprojekt inte blivit bra. Man tror att man vet nåt ända tills man kommer underfund med att man inte vet nåt alls. Experterna är värda varenda slant.
Det som blev renoverat var ett hus i timmer från sekelskiftet. Det som blev bytt var syllen, golvet, fönstren, taket, all teknik...
 
Ja hallå, tack Sommartorparn, jag tror nog att du svarade på Aggens fråga ang. dränering. Jag hade mycket riktigt gräsmatta ända in till huset och det är den jag nu gräver bort. Jag gräver ner nästan så djupt som grundstenarna ligger, efter det tänkte jag bara fylla upp med makadam och kullersten.

//Johan
 
Vi skall bygga på med ett hus och tänkte dränera det gamla i samband med det nya. Frågan är om man vågar sig på det, jag har ju grävt ur innefrånf intill muren och kommer inte hinna lösa detta med golv innnan.
 
aggen skrev:
Jag blir inte klok av alla råd o tips i detta forum, jag vill bara göra det bästa på mitt timrade hus när det gäller tillägsisolering och grund. Det måste finnas expertis på områder eller måste man anlita en konsult. Jag är inte direkt intresserad av byggnadsvård utan bara att det gamla huset skall bli beboligt.
Jag tycker det bästa med detta forum är att man får så många olika tips och råd:)
Lyssna på så många som möjligt och avgör själv vad som verkar vettigast för ditt hus. Även om du anlitar en byggnadsingenjör .....ju mer du själv ha tagit reda på desto bättre rustad är du att bedöma om ingenjörens åtgärder är vettiga. Även om du själv inte har byggnadsvårdsambitioner med ditt hus, så är det vettigt att lyssna på byggnadsvårdarna, eftersom dom vet vad som funkar på gamla hus. Du minskar risken för att din renovering orsakar framtida problem.

Vad gäller din fråga om grunden så föreslår jag att du gör en ny tråd om den frågan där du förklarar vad för slags hus, vad för slags tillbyggnad, och vad du vill ha svar på. Då kanske du får fler svar. :)
 
Hallå

Får revidera min kalkyl lite då jag har varit tvungen att byta material till golven. Jag hade fått uppgifter om att betong skulle vara klart att bygga på efter en och en halv månad. Fick nu nya uppgifter om att det skulle ta avsevärt mycket längre tid, uppemot fem månader innan man kan fuktspärra. För att lösa det så blir det nu Flytgolv, funkar som flytspackel men man kan gjuta tjocka plattor med det. Jag kommer att använda två sorter, en snabb som är klar att bygga på efter 36 timmar och en som heter grov som tar ca 5 veckor innan man kan bygga på den. Den snabba skall vara i badrumet.
Om man vet att man skall använda detta från början så räcker det att man lämnar 35-40 mm till att gjuta, inte som jag som har lämnat 100 mm för betong. Det går ju lite onödigt mycket material nu. Hur som helst så blir det för mig ca. 15000 dyrare nu men det hade nog hamnat på uniefär samma som betongen om jag hade byggt upp 50-60 mm till med makadam, lite sent nu när golvvärme och armering redan ligger där.... Doh!

//Johan
 
Nu har jag golv! Härligt känsla när det inte längre sviktar när man går. Så här såg det ut när det kom.
 
  • _MG_8775_640x426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_8768_640x426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är väl bara att gratulera!!

vi fyllde igen våran gamla torpargrund i veckan o känslan av att ha ett riktigt betonggolv är riktigt skön....

men det lär dröja innan jag ger mig på ett sånt projekt igen nu får man koncentrera sig på att börja byggga upp invändigt istället,,..
 
Nu e vi inflyttade och klara, mest små fix kvar. Det tog sin ljuva tid men det var det värt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.