A
Appendix Appendix skrev:
Byggfusk och ej fackmannamässigt kan man nog alltid komma med
Man kan inte hävda "dolt fel". Du köper en lägenhet i det skick den befinner sig i. Det vet jag av egen erfarenhet, och tro mig, jag drev det så långt jag bara kunde.
 
F
MissMuffet skrev:
Man kan inte hävda "dolt fel". Du köper en lägenhet i det skick den befinner sig i. Det vet jag av egen erfarenhet, och tro mig, jag drev det så långt jag bara kunde.
Det har du nog helt rätt i. Men hävda felaktigt utförande mot en firma borde vara en annan sak. (nej, jag har inte läst hela tråden).
 
A
F fsn skrev:
Det har du nog helt rätt i. Men hävda felaktigt utförande mot en firma borde vara en annan sak. (nej, jag har inte läst hela tråden).
Sant, men det kan bara beställaren av tjänsten göra alltså bostadsrättsföreningen, inte köparen av lägenheten.
 
MissMuffet skrev:
Sant, men det kan bara beställaren av tjänsten göra alltså bostadsrättsföreningen, inte köparen av lägenheten.
Köparen kan säga till säljaren att det är fuskbyggt. sen är det upp till säljaren att driva processen mot hantverkaren
Eller bekosta återställandet av felet.

Dvs om det är BRF som sålt lägenheten till TS så är det mot BRF han ska driva det. Detta då jag tvivlar på att försäkringsbolaget skulle erstätta en vattenskada med dylika klåperier i lägenheten.
 
A
Appendix Appendix skrev:
Köparen kan säga till säljaren att det är fuskbyggt. sen är det upp till säljaren att driva processen mot hantverkaren
Eller bekosta återställandet av felet.

Dvs om det är BRF som sålt lägenheten till TS så är det mot BRF han ska driva det. Detta då jag tvivlar på att försäkringsbolaget skulle erstätta en vattenskada med dylika klåperier i lägenheten.
He, he, knappast.
 
Du borde kunna byta till en nippel i det svarta röret och en sån flexibel slang som länkades tidigare.
Om du dessutom sågar bort bakre delen av spånskivan vid urtaget i komoden så tjänar du ett par millimeter.

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/85109-g-nippel-50_32-40-bla.html

edit:
Stryk den iden, det är för smalt eftersom det ser ut att vara 32mm på den svarta delen. Då är en muff som redan visats mer rätt. Men TS kan snygga till det svarta röret och kommoden som föreslaget
 
Redigerat:
Det verkar ju vara ett generalfel i utförandet, som jag ser det. Det vita röret från tvättstället ska ansluta inuti det svarta, inte utanpå med någon slags muff som det verkar göra nu. Den muffen ska ju bara dölja det svarta röret precis som "rörkoppen" gör när avloppsrören går ner i golvet men här ser det ju ut som att vita röret har samma ytterdia som det svarta och att man använt en rörmuff för att koppla samman dem.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Det verkar ju vara ett generalfel i utförandet, som jag ser det. Det vita röret från tvättstället ska ansluta inuti det svarta, inte utanpå med någon slags muff som det verkar göra nu. Den muffen ska ju bara dölja det svarta röret precis som "rörkoppen" gör när avloppsrören går ner i golvet men här ser det ju ut som att vita röret har samma ytterdia som det svarta och att man använt en rörmuff för att koppla samman dem.
Sätt ihop alla det som det var innan med en muff och flexslang, de olika tjocklekarna på rören spelar inte så stor roll.
Skulle det bli stopp i framtiden så verkar det lätt och få isär och rensa och sitter det en flexslang så blir det ännu lättare
 
Tack för alla svar!

Jag har köpt en 45 graders tätmuff och en rak muff, alla rör inkl. det svarta var 40mm.
Kommer inte ändra på själva installationen, bara byta ut muffarna som var lite slitna i gummit som tätar mot rören.

Varför gör jag inga förändringar/modifieringar i installationskonstruktionen?

Därför jag har mailat styrelsen beskrivit en del av era synpunkter på installationen samt skickat med bilder.

Nu får de avgöra om de anser att arbetet ska reklameras eller inte, jag föreslog att man kan ta dit en besiktningsman som underlag för eventuell reklamation.
Hur som helst har det hållit i 6 år med nuvarande installation oavsett om det räknas som ett fuskjobb eller bara som en mindre bra installation.

Ansvaret för det svarta röret från väggen är inte mitt då det är föreningen som beställt det jobbet.
De måste fatta ett beslut om de vill åtgärda det eller anser att det är dugligt, ett godkänt jobb.

Jag har tagit mitt ansvar och påtalat något som skulle kunna vara ett fuskjobb men själv har jag inte kunskap att avgöra det.

Tack igen till alla skrivit i denna forumtråd.
 
Redigerat:
Krilleman
Det hela beror ju på vilken tillverkare det är av våtrumskasetten. Det vet vi ju inte.

Läs mitt inlägg här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fuskjobb.325115/page-2#post-3076175

Beträffande att avloppet spänner lite beror ju på att hålet i kommoden sitter för långt ut. Men det är ju lätt åtgärdat.

Jag skulle inte klassa detta som ett fuskjobb. Snarare slarvigt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har en sk. "våtrumskasett". Jag har gjort ett par objekt med dessa, men det var några år sen nu.

Det finns många tillverkare av dessa. Tex LK:s variant:
[länk]

Vissa ska ha helt obrutet tätskikt bakom hela kasetten, medans andra system så är hela kasetten bakom tätskiktet.

Jag misstänker att du har helt tätskikt bakom kasetten för anslutningarna är så nära väggen.

Således är det inte rörmontören som har placerat anslutningarna där, utan det är prefabricerat och hela enheten ställes på plats. Det som borde varit bättre utfört är håltagningen i kommoden!
Krilleman Krilleman skrev:
Det hela beror ju på vilken tillverkare det är av våtrumskasetten. Det vet vi ju inte.

Läs mitt inlägg här:
[länk]

Beträffande att avloppet spänner lite beror ju på att hålet i kommoden sitter för långt ut. Men det är ju lätt åtgärdat.

Jag skulle inte klassa detta som ett fuskjobb. Snarare slarvigt.
Läste ditt tidigare inlägg nu, intressant, det är en hel värld det här när man inte vet något sedan tidigare.
Saker och ting kanske inte är så illa ställt iallafall.

Ja, slarvigt är betydligt bättre än ett fuskjobb :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.