Inte en rad.
 
mind3 skrev:
Inte en rad.
Mja, då är det ju kanske inte så konstigt om "besiktningsmannen är mycket omtyckt och ofta anlitad av oss i närområdet".
Bland säljare och mäklare då, förstås...
 
  • Gilla
mind3
  • Laddar…
Dock kan jag inte hävda att besiktningsmannen är oärlig. Har sett andra besiktningar han har gjort i området där han är ytterst noggrann med framförallt fukt och mögel. Han har bland annat besiktigat en villa i området där jag nästan tycker synd om säljarna eftersom hela huset verkar genommögligt enligt protokollet.

Men det kanske är olika på mäklare och mäklare och säljare och säljare.
 
Det beror kanske på vem som är besiktningsmannens uppdragsgivare säljaren eller köparen :confused:
 
roland53 skrev:
Det beror kanske på vem som är besiktningsmannens uppdragsgivare säljaren eller köparen :confused:
Min egen erfarenhet säger att det inte spelat någon roll i de fall jag varit med om. Om det förekommer så är det skrämmande...men det kan ju även varit en korkad och slarvig besiktningsman också. Lika skrämmande :)
 
bonnier skrev:
Min egen erfarenhet säger att det inte spelat någon roll i de fall jag varit med om. Om det förekommer så är det skrämmande...men det kan ju även varit en korkad och slarvig besiktningsman också. Lika skrämmande :)
Jag har varit med om en besiktning som köpare, där "min" besiktningsman sa: Ja, jag skall åtminstone hitta så mycket fel att det betalar mitt arvode (för att kunna pruta) Häpp :cool:
 
Då är de ju också snett ute. En besiktningsman ska ju vara helt opartisk.. varken fria eller fälla utan att ha ordentligt med fakta som underlag.
 
mind3 skrev:
Då är de ju också snett ute. En besiktningsman ska ju vara helt opartisk.. varken fria eller fälla utan att ha ordentligt med fakta som underlag.
Ja, håller fullständigt med. Men pengar (läs fler uppdrag) korrumperar. Väldigt svårt att bevisa.
Om man har "solglasögonen på sig" ena dagen och tar dom av sig en annan dag.......
 
Vore intressant att skicka båda protokollen till Eminenta för kommentar.
 
O
roland53 skrev:
Jag har varit med om en besiktning som köpare, där "min" besiktningsman sa: Ja, jag skall åtminstone hitta så mycket fel att det betalar mitt arvode (för att kunna pruta) Häpp :cool:
Där blir jag mörkrädd..... jag vill att besiktningsmannen skall vara opartisk. och bara hitta de fel som verkligen finns...
Jag gör en besiktning lika mycket för att veta vad som behövs åtgärdas och allmänna skicket som att veta att det inte finns några allvarliga fel....
En sån besiktningsman tycker jag man borde sparka ut med huvudet före....
 
Odjuret skrev:
En sån besiktningsman tycker jag man borde sparka ut med huvudet före....
Tja, som sagt, det är väl mycket beroende på om man är säljare eller köpare.
När man väl står i en besiktningssituation så har man förmodligen en deadline för köpebeslutet.
Det står kanske inte 10 st besiktningsmän (som är något att ha) i kö, just vid den tidpunkten, som kan ta jobbet.

Du måste väl medge att det finns en viss intressekonflikt hur säljaren resp. köparen "önskar" hur besiktningsprotokollet ser ut.

Därför är mitt bestämda råd: Godta ALDRIG säljarens besiktningsprotokoll.l Snåla inte. Gör en egen besiktning.
Det är väl denna TS ett gott exempel på :p
 
O
roland53 skrev:
Tja, som sagt, det är väl mycket beroende på om man är säljare eller köpare.
När man väl står i en besiktningssituation så har man förmodligen en deadline för köpebeslutet.
Det står kanske inte 10 st besiktningsmän (som är något att ha) i kö, just vid den tidpunkten, som kan ta jobbet.

Du måste väl medge att det finns en viss intressekonflikt hur säljaren resp. köparen "önskar" hur besiktningsprotokollet ser ut.

Därför är mitt bestämda råd: Godta ALDRIG säljarens besiktningsprotokoll.l Snåla inte. Gör en egen besiktning.
Det är väl denna TS ett gott exempel på :p
Tyvärr är det så vem som håller i plånboken, dock anser jag att besiktningsmannen skall vara opartisk, det ska inte spela någon roll vem som håller i plånboken. Men självklart! alltid egen besiktning. Man kan se säljarens besiktning som trevlig dasslektyr... skit ska med skit fördrivas:p
 
roland53 skrev:
Jag har varit med om en besiktning som köpare, där "min" besiktningsman sa: Ja, jag skall åtminstone hitta så mycket fel att det betalar mitt arvode (för att kunna pruta) Häpp :cool:
Antar att han sa det lite skämtsamt? Även om jag misstänker att de brukar hitta fel för 10 000 kr (eller vad en besiktning kostar) i de allra flesta hus.
 
klonk skrev:
Antar att han sa det lite skämtsamt? Även om jag misstänker att de brukar hitta fel för 10 000 kr (eller vad en besiktning kostar) i de allra flesta hus.
Ja, det är nog som du säger. Att hitta fel för 10´är nog ingen konst.

Men det intressanta i diskussionen är, (och det kan bara bli hypotetisk spekulation).;
Hade samma besiktningsman sagt samma sak om det var säljaren som var beställare av besiktningen ? :D .

Perspektivet blir annorlunda, vill jag envist hävda, beroende på vem som är beställare och betalare.

Sedan kan man diskutera moral i all oändlighet, det är bättre att vara realist. :)
 
Har inte Eminenta något ansvar för fel som de missat? Jag har ett svagt minne av att jag hört sådant nämnas ang besiktningar.
Om nu Eminenta missat fel så borde dom i så fall ha något betalningsansvar. Hur är det med den saken?

För egen del skulle jag INTE sälja mitt hus med någon klausul. Jag skulle vilja sälja det och få affären avslutad. Man ligger då antagligen med brygglån och kostnader för två hus och det vill man inte göra längre än nödvändigt. En möjlighet här är väl att teckna en försäkring så att köparen ifall denne hittar ett fel kan få ut ersättning från försäkringsbolaget. Det borde vara acceptabelt för köparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.