Det är ju bara sorgligt om dina föräldrar inte skruvade fast uttagen om ni märkte att de var lösa.
Man skall ha respekt för el, speciellt när barn är inblandade. åker ett uttag ut så kan man ge sig på att de ska dit och titta och pilla.
 
Jag upptäckte att jag flera gånger under programmets gång gav uttryck typ "men va f-n" och "nu får de ge sig"... Bottennappet i denna säsong.

Uttag som satt löst: Bryt strömmen omgående enligt "byggexperten". Men skruva fast den istället.

Fläktkanalen: Som "byggexperten" uttryckte det så lät det som den kunde självantända när som helst. Okej att det var ett felaktigt val för imkanal men så farligt är det inte.

Att det sedan inte fanns jordfelbrytare var ju tydligen det hemskaste som kunde finnas.

Vad skulle det ha kostat familjen att ta dit en riktig elektriker och göra om elen? Alltså bara elen, inte de 300.000 som jag har för mig att de angav totalsiffran till.

Lite nyktert får man se på saken faktiskt.
 
Man kan ju undra om dom nyanserat kommer att lyckas att göra en säsong till eller om dom ser själva på kanalen hur fånigt allt börjar bli med programmet.
 
Elsäkerhetsverket har fått lite reaktioner på programmet på sin facebooksida.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Elsäkerhetsverket har fått lite reaktioner på programmet på sin facebooksida.
Länk?
 
Sök på Elsäkerhetsverket på facebook så hittar du enkelt sidan.
 
Hmm, "min" auktoriserade elektriker karvade bort kanten på ca 1/3 av en takdosa för att få plats med att stoppa in någon LED-transformator intill. Men att ta bort kanter eller botten på en dosa för att få mera plats är alltså inte OK, ens i taket på en hall?
 
Det är troligen förenat med livsfara. Har du barn? låt dom inte vistas i utrymmet!
 
Det som känns mest oroväckande med det där är att det låter som det byggts in en ledtransformator i taket. Det känns inte som något man får göra och hur är det med värmeutveckling och ventilation?
 
Ja, fråga inte mig. Det är ju därför man lejer bort elarbeten till en auktoriserad (och inte för att det ska spela någon roll, men för informations skull; helsvensk) elektriker. Fel kan jag göra själv, mycket billigare.
 
Thomas Lundquist
DIY_freak skrev:
Vadå sluten? Vem talar om sluten konstruktion? Vi talar om huruvida isoleringen kan ligga kloss an mot yttertaket. Det som du hänvisar till visar inte på något sådant alls. Tvärtom, om man tittar på de anvisningar där yttertaket berörs så ritar de ut en luftspalt.

Varför skall jag googla? Det är ju du som får göra det för att försöka hitta något som stödjer ditt påstående. Du har ju redan givit mig minst 2 länkar där de visar luftspalt, så jag behöver inte googla mer alls. Du gör ju självmål hela tiden... :D


Och ett vindsbjälklag övergår till snedtak i det ögonblick det möter ett snedtak...
Jag har idag talat med Ingemar Samuelson (forskare på SP) som är "pappa" till broschyren Uteluftsventilerade vindsutrymmen över vindsbjälklag för att få ett kvitto på mina påståenden. Enligt Ingemar Samuelson så är det bra att isolera upp till 50 cm "kloss mot råsponten" som du kallar det.

Broschyrens figur nr.4 har ingen luftspalt. punkt. Har det gått fram nu?


Det betyder Thomasx, att alla leverantörer som hänvisar till broschyren också hänvisar till den konstruktionen som visades fuskbyggarnas avsnitt 5.

Även Matti_75-s direktiv hamnar i sopkorgen.

Det jag menar är att man SKA bygga en luftspalt mot råsponten men att man kan spika för luftningen i takfoten. På så sätt får man ingen lösull mot yttertaket men man får inte heller någon luftutväxling som kan ge problem med fukt på vinden.



 
Redigerat:
Själv tycker jag det är rätt fantastiskt att vi inte lärt oss att bygga hus på ett vettigt sätt ännu.
Visst har förutsättningarna ändrats över tid men ändå.
Känns som förfäderna hade mer rätt än vi har nu på många sätt.
Kan det bero på att dom saknade aktieägare och vinstkrav och bara byggde för att bo?
Kan det va så enkelt?

Jag tror det.

Snirklade fasader och pråligheter ser man aldrig på nybyggen.
Inte för det tillför nåt men ger ändå en fingervisning om hur mycket tid som läggs ner tycker jag.

Men för att återgå till Fuskbyggarna så instämmer jag i kören som anser att gårdagens program var mest blähä.
Hela serien är egentligen det numera.
TV4 var banbrytande med konceptet i Sverige men borde lagt ner efter förra säsongen.
Denna säsongen är mest trist.

Arga Snickaren är åtminstone lite underhållning med verklighetsförankring då man kan känna igen sig själv litegrann :cool:
 
D
Thomas Lundquist skrev:
Jag har idag talat med Ingemar Samuelson (forskare på SP) som är "pappa" till broschyren Uteluftsventilerade vindsutrymmen över vindsbjälklag för att få ett kvitto på mina påståenden. Enligt Ingemar Samuelson så är det bra att isolera upp till 50 cm "kloss mot råsponten" som du kallar det.

Broschyrens figur nr.4 har ingen luftspalt. punkt. Har det gått fram nu?
Synd att han inte kan rita då... för figur 4 har en luftspalt. punkt. (rödmarkerad i bilden för att göra det extra tydligt).

Och nu begränsar du för övrigt dig till att man bara får isolera 50cm mot yttertaket. Det betyder ju att om man har ett yttertak med 30 graders vinkel så kan man inte isolera tjockare än 25cm innan det överskrids, om taket går ända ned till vindsbjälklaget.
 
  • fig4.png
Redigerat av moderator:
Thomas Lundquist skrev:
Broschyrens figur nr.4 har ingen luftspalt. punkt. Har det gått fram nu?
Nu var det ju inte den broschyren du hänvisade till som min kommentar avsåg, men det spelar mindre roll, för jag såg då inte att dom isolerade underlagstaket i programmet..... Dessutom är inte syftet med bilden att påtala nyttan/onyttan med här diskuterade luftspalt. Notera särskilt den mycket korta sträcka som bjälklagsisoleringen ligger an mot det isolerade underlagstaket och så klart även bildtexten som inte alls nämner detta...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.