Henrik Enkel skrev:
Är det ek bräder? Vad är för mått? Hur mycket byggherre blev det?

Är det helt tätt mot fult underifrån? Om betongen är fuktig alltså? Jag funderar på alternativ för källare.
Det är ekplankor i fallande längder. Vi lade varannan rad14 cm respektive 18 cm. Tror totalkostnaden blev ca 550 kronor kvm inklusive vaxolja. Vi valde ett golv med mycket kvistar.

Det ska vara tätt mot fukt underifrån men om betongen är jättefuktig kanske fukten kan smyga igenom.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
 
systemlösningen med limning av golv mot betong är framtagen för platta å¨mark som är utförd enligt dagens standard med kapilärbrytande makadam frigolit under betongenosv.
 
Nilsson2 skrev:
Vi har ett ekgolv som limmats direkt mot betongen. Först rollade vi på en primer som agerar tätskikt och sedan användes epoxylim som uppfördes med tandad spackel.

Golvet är som längst 15 meter och som bredast ca 8 meter. Inget lim mellan not och fjäder.

Totalt tror jag vi köpte 193 kvadratmeter golv.

Om du har öppnat paketen så bör du tejpa eller spänna ihop plankorna i buntar. De kommer att slå sig annars. Går att lägga ändå men himla jobbigt.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
Intressant. Gissar att ekbräderna är betydligt rakare än furugolv. Har lagt nästan hela rummet denna helg, men fysatan vilket jobb. Det var inte många furubräder som var raka. Vi hade ändå köpt nya paket som inte var öppnade. Det blev till att limma, slå ihop och sedan använda tving på de som glappade för mycket. Mycket jobb som sagt.

Att limma betongen lät intressant, men nu är jag nästan klar så :)

För min del blev det alltså: Åldersbeständig plast, underlagsfoam och sen limmade plankor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.