Hej,

Är precis klar med en tillbyggnad och ska nu själv ge mig på att lägga golvet i detta. Det är ett 21x137 furugolv från byggmax.

Eftersom tillbyggnaden är en förlängning med en öppen planlösning så kommer vi att lägga det nya golvet i samma nivå som golvet i den gamla delen. Nivån på plattan är precis så att golvet går jämt med det gamla golvet. Dvs inget utrymme för att lägga golvet på reglar.

Jag tänkte lägga åldersbeständig plast och sedan foam innan läggning. Golvet måste alltså limmas flytande och inte skruvas.

Mina frågor:

(1) Limmar jag not och fjäder längs med varje planka? Jag sökte runt, och vissa säger att det bara ska limmas i ändsponten, men det måste väl gälla om man skruvar golvet?

(2) Går det att lägga utan att limma alls mer än ändspont, eller riskerar man då att det delar sig helt?

(3) Enligt föreskrifterna hos byggmax ska golvet aklimatisera några dagar i rummet innan läggning, och med plastet av. I golvets beskrivning som följde med står det att plastet tas bort FÖRST vid läggning. Jag läste dock inte denna beskrivning förrän jag redan öppnat alla förpackningar.... Är golvet förstört nu? Vad kan hända isåfall? Läggning kommer ske tidigast till helgen.

Tack på förhand.
 
1. Jag tror inte det är fel att limma om du lägger det flytande.

2. Det går att lägga. Men vad villd u ha för resultat? Springor eller inte? Limmar du inte utan att vara någon väldig expert, kommer det dela sig. Beroende på virkeskvaliteten finns det nog risk att det vrider sig och lever runt ganska villt om det varken skruvas eller limmas.

3. Hur brett är rummet och hur torrt är golvet och rummet? Jag vet inte hur torrt det levereras, men jag gissar att det inte är "vinterinomhus-torrt", vilket betyder att det kommer att krympa. Du behöver nog inte vara orolig för att du öppnat förpackningarna. Hur ska det behandlas?

Ett år är ju bra om det får aklimatisera sig innan du lägger det …
 
Tack för snabbt svar.

1. Eftersom jag inte kan skruva mot betongen så blir det ju limning. Då måste man väl limma det längsgående, och inte bara ändarna?

2. Misstänkte att det kan bli som om man varken skruvar eller limmar.

3. Rummet är c:a 5x6 m. Plattan gjöts i slutet på oktober. Rummet är uppvärmt sedan c:a 3 veckor tillbaka. Är mest orolig att plankorna kanske slår sig. Vet dock inte om det gör det på bara några dagar. Golvet ska täckmålas.

Ett år? Då visste vi knappt om att vi skulle bygga till :)

Edit: Jag menar alltså att trägolvet ska ligga inne några dagar för att aklimatisera sig. Gissar att du syftar på plattan? Ett år vill man ju inte vänta med att lägga golv. Den åldersbeständiga plasten bör väl hjälpa mot fukten från plasten.
 
Redigerat:
1. Längsgående. Fem meter, någon annan kanske har bättre koll, men jag uppskattar att det kommer att röra sig 1,5 till 3 cm totalt mellan sommar och vinter. Dessutom lika mycket mellan läggning och aklimatisering, troligtvis krympning.

2. Jag la ett golv i somras 28x145 mm. Vilket skruvades med två skruv i varje bjälke. Det lades tätt, nu har jag cirka 1-2 mm springa mellan varje planka, och man kan see hur plankorna kupat sig lite. Dock ser jag det bara underifrån, lagt med kärnan neråt, alltså synligt. Enligt teorier bör baksidan se värre ut, eftersom den krymper mer. Baksidan är alltså icke-kärnsidan. Oftast är virket hyvlat korrekt, så att fjädern inte är i mitten, utan den är lite förskjuten så att avståndet är längre till kärnsidan.
Jag rekommenderar kärnsidan uppåt i ditt fall.

3. Ingen erfarenhet att utalla mig om det är tillräckligt torrt.

För att ytterligare ställa till det hade jag tänkt två gånger innan jag la plast emot bräderna, får du fukt mellan träet och plasten, har du mycket stor risk för mögel.

Jag har ett liknande fall. Betonggolv i källare, där förra ägarna la in laminat på plastfilm och skum. Fukt har kommit in både från det fuktiga betonggolvet och en vattenläcka ovanifrån. Golvet har svällt (mdf med laminat) och jag försöker fundera ut en lösning på den dagen vi måste byta det. Har inte hittat något bra ännu.
 
1. Finns alltså risk för att det rör sig en del. Får se till att lämna åtminstone 10-15 mm vid varje vägg för att vara säker på att det kan röra sig fritt.

2. Ok. I mitt fall gör det inte så mycket om några springor uppstår då det är lantlig stil. Sprickor i själva golvet vill jag dock undvika.

Vad gäller ångspärr så rekommenderar alla tillverkare detta när man lägger direkt mot betong. Det är vad jag läst på diverse golvtillverkare, och återförsäljares sidor. Dock fick jag tips om att ha överlappning av plasten på minst 60 cm och tejpa skarvarna med åldersbeständig tejp. Vid varje vägg skulle jag låta plasten gå upp bakom golvlisten och skära plasten ovanför. Detta för att få ut fukten i gipset och inte i träet.

Jag är ju absolut ingen expert, men detta är vad jag läst och det låter rimligt. Dock är det ju viktigt att det är tätt så inte fukten tar sig ut till träet.
 
Jag ser inget problem med at ha plast och foam under. inomhusklimatet är så torrt så det kommer inte bli kondens mellan plast och trä. Följ du tillverkarens anvisningar.
 
Har du golvvärme under?
 
Mitt lilla bidrag,

Själv har jag lagt dalaflodas furu golv i flera rum där det största är 9x4 m, på ett klinkrat betongunderlag. Då det var ganska mycket pengar samlade jag på mig med massiva mängder information, från många källor. Primärt dalafloda.

Det första dom gjorde var att avråda mig från att limma. Ju större rum desto sämre ide att limma. Likaså kan det vara en bra ide att undvika limma när man har tunga möbler som man vill placera (kamin i mitt fall).

Så i mitt fall, den lösning jag valde, ingen plast (jag har källare som är något fuktig). Grålumpspapp täckt med ett förband av spånskivor som jag sedan skruvade plankorna i. Inget lim någonstans. Sånskivorna ligger dock flytande.

Det hela ser väldigt bra ut, än idag och det har gått lite mer än ett år. I rummet har det äldats friskt med kamin vilket gör en del för luftfuntigheten.

Vill du veta mer om detaljerna om förbandet mm, beskriver jag gärna. Vill minnas att bygghöjden blev ca 30 mm.

Lycka till!
 
Ja, ett skivmaterial som grund är det jag skulle göra här på vårt golv om jag skulle lägga in det. Glömde skriva det.

Sant är också att ju större golvet är desto större risk för att en limfog ger sig med tiden. (Det har hänt mina föräldrar). Speciellt om det placeras tunga saker i varsin ände.
 
Har du golvvärme under?
Nej, ingen golvvärme

Det första dom gjorde var att avråda mig från att limma. Ju större rum desto sämre ide att limma. Likaså kan det vara en bra ide att undvika limma när man har tunga möbler som man vill placera (kamin i mitt fall).

Så i mitt fall, den lösning jag valde, ingen plast (jag har källare som är något fuktig). Grålumpspapp täckt med ett förband av spånskivor som jag sedan skruvade plankorna i. Inget lim någonstans. Sånskivorna ligger dock flytande.

Det hela ser väldigt bra ut, än idag och det har gått lite mer än ett år. I rummet har det äldats friskt med kamin vilket gör en del för luftfuntigheten.

Vill du veta mer om detaljerna om förbandet mm, beskriver jag gärna. Vill minnas att bygghöjden blev ca 30 mm.
Jag hade helst undvikit att limma, men jag har tyvärr ingen möjlighet att regla upp eller lägga spånskivor under då detta bygger för mycket. Det nya golvet ska hamna i samma nivå som golvet i den gamla delen. Nivåskillnaden nu är exakt vad golvet bygger, så det finns tyvärr inget utrymme.

Sant är också att ju större golvet är desto större risk för att en limfog ger sig med tiden. (Det har hänt mina föräldrar). Speciellt om det placeras tunga saker i varsin ände.
Har läst om detta också. Så länge det bara delar sig i fogarna så kan det se ok ut ett hus med lantlig stil. Börjar plankorna vrida och vända på sig så är det mindre bra.

Pratade med byggmax idag ang. att jag redan öppnat förpackningarna. Han var ganska säker på att golvet kommer vrida sig och bli oanvändbart. De visste inte om att de själva skrivit i sin beskrivning att golvet ska ligga utan plast och acklimatisera sig.

Han tyckte att jag skulle tejpa ihop alla förpackningar igen tills det är dags att lägga. Får hoppas det hjälper så att plankorna inte vrider sig....

Tack för era svar så här långt.
 
Plast eller inte vet jag inte om det har någon betydelse så länge de ligger på ett sätt att de inte kan vrida sig. Vilket också betyder att om de kan vrida sig när de ligger på golvet (utan spik eller skruv) så kommer de troligtvis göra det. Oavsett om du har haft plast på eller inte. Med lim tror jag att risken kan minska, med det finns ju en risk att golvet lyfter sig på vissa ställen, något som inte är så önskvärt.

Med lim kommer du inte få springor, utan det finns risk för springa. Att golvet delar sig i en skarv, så mycket att det kryper ur kammen till och med.

Bästa alternativet, om du vill ha samma nivå, är någon form av parket: Skiva med ett tunt hel-limmat och spikat (skruvat) golv.
 
Tack för tips och förslag.

Troligtvis börjar vi lägga golvet i helgen eller i nästa vecka. Det kommer bli med ålderbeständig plast, foam och sedan limmat flytande. Tiden får utvisa om det var rätt väg att gå :)
 
Hej

DU kan även välja att hellimma golplankorna så man gör med plastmattor.
Finns godkänt systemlim för detta som även fungerar som diffusionsspärr.
Lite slabbigt att göra men man får ett grym stymt trägolv til skilnad mot ett flytande.
//Patrik
 
Vi har ett ekgolv som limmats direkt mot betongen. Först rollade vi på en primer som agerar tätskikt och sedan användes epoxylim som uppfördes med tandad spackel.

Golvet är som längst 15 meter och som bredast ca 8 meter. Inget lim mellan not och fjäder.

Totalt tror jag vi köpte 193 kvadratmeter golv.

Om du har öppnat paketen så bör du tejpa eller spänna ihop plankorna i buntar. De kommer att slå sig annars. Går att lägga ändå men himla jobbigt.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
 
Är det ek bräder? Vad är för mått? Hur mycket byggherre blev det?

Är det helt tätt mot fult underifrån? Om betongen är fuktig alltså? Jag funderar på alternativ för källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.