Hej, ska sätta innertak (pärlspont) och har en spikpistol modell större som jag använt för ytterpanel. Tittar jag på dyckerpistolar överlag så går dessa upp till 50 mm, och såg på min att den tar Från 50 mm, funkar den eller är den för "kraftig" så allt går sönder?

Den är ganska tung, men det är inte så mycket som ska sättas, så det kan jag ta för det ändamålet.

Bifogar bild på spec. på spikpistolen.

Närbild av en spikpistol med specifikationsetikett, i en inomhusmiljö med köksinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För grov spik, 16g passar bättre.
 
Okej, tack. Var står det på Min pistol vilket "G" jag har?

Nu är jag inte alls egentligen sugen på en Jula-maskin, men om jag ex. tittar på nått därifrån, ex länk nedan, var hittar jag "G"-måttet på dessa maskiner? Förmodar att det kanske inte står?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071031/


Såg denna, något dyrare, så står det "för spikgrupp G", då funkar alla Gn på den eller, ex 16 alt 18 osv? (nu är det ju pappspikpistol vad nu det är, men iallafall)

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktyg/haft-spikpistoler/pappspikpistol-071040/


Gick in på Swedol, samma sak där ju, inget om något "G",

http://www.swedol.se/dyckertpistol-15-50-mm.html
 
Redigerat:
G måttet (gauge) är ett mått för tjocklek på stål. Det handlar grovt om hur många gånger man valsat en bit stil av en viss tjocklek. Högre siffra betyder tunnare stål.
Det som avses i fallet med dyckertpistoler är diametern på dyckerten som passar. I europa anges måttet oftast i mm istället. En översättning kan lätt googlas fram, t.ex. denna: http://www.mesteel.com/cgi-bin/w3-msql/goto.htm?url=/info/carbon/thickness.htm
16G betyder alltså en diameter på spiken på 1,6mm.
Din pistol skulle i så fall vara ca 12G. Den är oavsett inte lämplig för jobbet. Spiken är alldeles för grova med stora huvuden. Troligtvis kommer du spräcka panelen, och skulle du komma undan det så kommer det oavsett inte bli snyggt med så stora huvuden.
Lite märkligt att det inte stod något diametermått på de pistoler du hittade. Men 1,6mm eller 16G är det du letar efter.
Hittar du inget som passar och det inte är så mycket kanske det är ett alternativ att spika för hand. Eller hör med en hyrfirma.

Edit: råkade posta innan jag skrivit färdigt.
 
kulle
Julas dyckert pistol fungerar bra till hemmasnickeri
 
Jula har senco s200bn som jag gillar skarpt. Den är om jag inte minns fel 18g vilket är för klent för takpanel enligt tillverkarnas rek. Jag använde den dock till tak eftersom det var så makalöst mycket smidigare än klipsen jag köpt och det sitter än.... Satt upp ett par taklampor rätt i reglarna under som extra säkerhet.
 
Jag har satt takpaneler med 18g makita A505, valde 50mm dvs den längsta. Funkade perfekt. Makitan hade ställbara spikdjup och plastskydd vid nosen som skyddar mot märken, som jag uppskattade.
Biltemas variant saknar plastskyddet som kan ge fula märken på trät. Skulle inte köpa Biltemas, om du inte vill spackla över märkena efteråt.

Senco är välkänd för att tillverka bra pistoler. s200bn är kanonbra också.
 
bjornberg, den är väl avsedd för 1,2 mm spik, dvs 18g?
 
Det här verkar ju vara djungel. :( Kändes bra med bra pris. Några andra tips, är lite lost i detta verkligen...
 
  • Gilla
2jz
  • Laddar…
Fungerar även med 18g för takpanel, du kan skråa spikarna lite så att de håller emot lite extra.
 
En 300kr kina dyckertpistol räcker bra för att lägga upp lite takpanel. Det är onödigt att börja lägga iväg tusenlappar för nått som du ska använda i några timmar. 1,2mm dyckert brukar de vara för. Jag antar att det är träpanel du ska lägga, MDF kan du inte skjuta upp med dyckert den kommer ner tillbaka.
 
En S200Bn 18g är bra att ha i verktygsarsenalen, en stor hjälp den dagen man ska sätta golv/taklister samt foder i ett helt rum. Jag brukar inte ens spackla efteråt.

Jag tror problemet med dyckertpistoler generellt vid takmontering är dom små skallarna, spiken sitter kvar men själva brädan kommer ner då skallen kan dras igenom hålet, som sagts ovan så är nog MDF-panel särskilt känslig för detta. Men vanligt trä känns rätt ok. Vet inte hur mycket större skallar en 16g har men jag tvivlar på att det är någon gigantisk skillnad.



Jag hade en biltemadyckertpistol innan Sencon och jag vet inte om det var ett måndagsex för den var superkass. Hängde sig hela tiden så man fick ta isär den och göra rent, fastnade dyckert osv. inte så kul när man jobbar på stege och precis lyckats få dit den där listen på plats och ska bara panga fast den.

Kommer ihåg lyckan när jag första gången använde Sencon och den liksom bara funkade och man behövde bara öppna den när spikarna var slut.

Jag röstar för att köpa en Senco18g om det är träpanel du har i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.