M Mollli skrev:
Den där är för klen tyvärr 🤷🏼‍♂️
Hur många och vilka IKEA LED har du tänkt ha i bokhyllan?
 
Ikea Gateway borde väl finnas beg?
Har gamla modellen över tror jag då jag har gått över till HA och Zigbee sticka
 
Vilka lampor ska du koppla in? Ska Plejd funka så måste du byta drivdon. Behöver inte vara ett Plejd drivdon man kan krångla runt det lite. Du får nog räkna med en 1000lapp med Plejd puck och 24v konstantspännings driver. Och tillåter inte ekonomin detta så får du vänta eller vänta med bokhyllan
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo då med en Plejddriver.... Kasta det instängda Plejdjunket är nog en bättre framtidslösning så kan man handla hos IKEA och från alla andra stora leverantörer,
Du vet inget om vad framtidslösningen kommer att bli. De som är små idag kan vara större i morgon och tvärtom.

Och ingen stor leverantör har släppt sina egenutvecklade system för att gå över de systemen du kärat ner dig i. 😊

Så du kan ju älta vidare ditt mantra, det blir inte mer sant för det. 😊

Åter igen är det bevisat att detta inte är någon Plejd tråd. Ditt råd hade ingen avsikt att hjälpa ts på något vis, enda dyftet du hade var att klanka ner på Plejd och förorda dina hobbysystem. Bästa rådet för någon att få hjälp/idéer med sitt Plejdsystem är alltid att söka det någon annanstans än här. Trist men så länge ni håller på så funkar det inte.
 
Nissens Nissens skrev:
De som är små idag kan vara större i morgon och tvärtom.

Precis. Om några år är Plejd större än IKEA och Philips...
 
  • Haha
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du vet inget om vad framtidslösningen kommer att bli. De som är små idag kan vara större i morgon och tvärtom.

Och ingen stor leverantör har släppt sina egenutvecklade system för att gå över de systemen du kärat ner dig i. 😊

Så du kan ju älta vidare ditt mantra, det blir inte mer sant för det. 😊
Jo nu och i framtiden är det Zigbee och Matter som gäller. Matter har gått lite trögt men det beror nog mest på det finns en massa instängda system som Plejd.
 
  • Gilla
Ljus kunskap
  • Laddar…
Tror kunden skiter i detta om Plejd är framtiden eller inte. Kan ni inte hålla er i en annan tråd eller bara hjälpa trådskaparens fundering. Typ. Jag har en Volvo, sen kommer man ut med en Merca för säljaren sa att den var framtiden. Suck.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Som svar på trådens ursprungsfråga så finns det väl egentligen bara två alternativ:
1) Köp en (dyr) Plejd-driver och styr allt som vanligt.
2) Köp IKEA's driver och tillhörande fjärrkontroll.

Ett tredje alternativ skulle möjligen vara en "standard" LED-driver som antingen kan dimmas på primärsidan eller via 0-10 VDC och en passande Plejd-puck. Men det blir nog varken billigare eller enklare än alternativ 1.


Med tanke på budgetramarna så är det väl bara alternativ 2 som är aktuellt?
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Men kan du inte köra Ikea prylar bara utan gateway, knappen går väl att para med spottarna?
Att kunna tända och släcka på distans i en bokhylla känns väl överkurs, eller förstod jag inte frågan 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett alternativ till IKEAs gateway är en ZigBee sticka om man kör Home Assistant eller dylikt hemma. Bra mycket billigare (runt 200kr?). Min IKEA gateway samlar bara damm ändå då stickorna fungerar så mycket bättre att det bara var att plocka bort den ;)
 
Så TS ska skaffa en dator med Zigbee-sticka, installera och konfigurera HA för att tända och släcka några lampor i en bokhylla?

Är vi inte ganska långt från ämnet nu? IKEA-drivern för 300:- kommer ändå behövas.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så TS ska skaffa en dator med Zigbee-sticka, installera och konfigurera HA för att tända och släcka några lampor i en bokhylla?

Är vi inte ganska långt från ämnet nu?
Det är billigaste alternativet om man redan har en dator och en strikt budget...
 
S sjoelund skrev:
Det är billigaste alternativet om man redan har en dator och en strikt budget...
Nej. IKEA's enklaste zigbee-fjärrkontroll är billigare och tar bara 15 sekunder att komma igång med.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. IKEA's enklaste zigbee-fjärrkontroll är billigare och tar bara 15 sekunder att komma igång med.
Om man bara behöver 1
 
Herregud va långt bort från topic diskussionerna lätt hamnar. Och jag kan verkligen förstå att ni är trötta på exempelvis paraluns förbannade tjat om att plejd är kasst om det är så vanligt som det låter, för av enbart denna tråden så är jag bra less på det redan. 😅
Jag är supernöjd med plejd över lag och det är väldigt många med mig som gillar det. Jobbar i byggbranschen och känner flertalet elektriker och det är mer eller mindre standard att plejd sätts in vid renoveringar eller nybyggen numera. Med vissa undantag för schneider osv men majoriteten är absolut plejd utan tvekan.

För att återgå till topic så är det inte bara priset på plejds 75w drivdon som inte passade denna gång, den har dessutom bara 1 eller max 2 anslutningar så på detta projekt var just den helt omöjlig och som jag skrev tidigare så har jag inget emot att bara köra Ikeas grejer rätt igenom och använda fjärrkontrollen. Utan jag bara kollade möjligheterna kring plejds kompatibilitet ihop med Ikea när jag ändå sitter på ett plejdsystem. 🤷🏼‍♂️
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.