K KJE skrev:
Budgeten kan nog justeras uppåt, men inte hur mycket som helst förstås. Hade egentligen velat ha en 435X AWD, men tyvärr helt utanför budget.
Fastigheten är en bondgård på slätten va? I så fall behöver du absolut inte 435x, min bror har rejält kuperad tomt och han har en ”standard”-Husqvarna och den löser det - kanske inte perfekt, men löser. Om du bara har en slänt och ett dike så lär du kunna trixa lite så den löser det, du kanske får fylla ut lite för att jämna ut övergången plant/slänt och diket får du i värsta fall gränsa av och ta med en handjagare.

Dessutom, jag tror vinkeln de anger är rampvinkel - alltså inte hur brant den orkar köra upp för (googla rampvinkel om du inte vet vad det är). Sen är det inte alltid den gillar branter, spec. Om det är fuktigt och högt gräs etc, men för det mesta löser den branter man inte tror den löser.
 
hahalj
K KJE skrev:
Tack för svaret, vi har även funderat på Stihls största modell eller Robomower, men de flesta verkar ju rekommendera Husqvarna:thinking:
Får bidra med lite balans här då. Vi drog igång vår robotklippare för drygt två veckor sedan, stod i valet mellan Husqvarna och Stihl. Landade på Stihls största modell iMow 632PC främst pga lägre pris samt att de inte har små knivblad som måste bytas ofta och riskerar att brytas sönder och hamna i vår ojämna gräsmatta om den kör in i något.
Har aldrig nånsin haft så här fin gräsmatta redan efter denna korta tid. Den är kanske inte lika smart som Husqvarna, kanske inte klipper lika intelligent och optimalt, appen har en del att önska, men resultatet har överträffat mina förväntningar. Är helnöjd med detta.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Får bidra med lite balans här då. Vi drog igång vår robotklippare för drygt två veckor sedan, stod i valet mellan Husqvarna och Stihl. Landade på Stihls största modell iMow 632PC främst pga lägre pris samt att de inte har små knivblad som måste bytas ofta och riskerar att brytas sönder och hamna i vår ojämna gräsmatta om den kör in i något.
Har aldrig nånsin haft så här fin gräsmatta redan efter denna korta tid. Den är kanske inte lika smart som Husqvarna, kanske inte klipper lika intelligent och optimalt, appen har en del att önska, men resultatet har överträffat mina förväntningar. Är helnöjd med detta.
Verkar på pappret vara ett bra alternativ. Annars får man nog gå upp till automower 440, om man inte skall punga ut för 450x. Fast då är ju budgeten verkligen spräckt.
 
J javlaandersson skrev:
Har haft samma åkklippare i 13 år
Jag byter olja och slipar knivar 1 gång varje år
Har bytt remmar 1 gång på 13 år

Det verkar som att du snålade när du köpte din åkklippare, och det verkar som att du ska snåla nu
Lycka till
Tja, alla bajsar ju inte guldklimpar stora som kebnekajse...
Har man en budget så har man!
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Får bidra med lite balans här då. Vi drog igång vår robotklippare för drygt två veckor sedan, stod i valet mellan Husqvarna och Stihl. Landade på Stihls största modell iMow 632PC främst pga lägre pris samt att de inte har små knivblad som måste bytas ofta och riskerar att brytas sönder och hamna i vår ojämna gräsmatta om den kör in i något.
Har aldrig nånsin haft så här fin gräsmatta redan efter denna korta tid. Den är kanske inte lika smart som Husqvarna, kanske inte klipper lika intelligent och optimalt, appen har en del att önska, men resultatet har överträffat mina förväntningar. Är helnöjd med detta.
Vill bara nämna att det där med knivar som "måste" bytas hela tiden och som går av och hamnar i gräsmattan är lite halvdana rykten. Jag byter knivar kanske var 3-4 vecka och det tar mig fem minuter att göra och då brukar jag även borsta bort gräs som samlats innanför skalet och se över klipparen lite rent generellt. Trots att vår klippare brötar runt över rötter, grenar och annat har jag inte ens sett en kniv böjas, absolut inte gå av.

Nåväl. För TS del behövs kanske lite bättre information om hur branta sluttningar det rör sig om och en mer exakt uppskattning av ytan, dvs minus fastigheter etc.

Och med respekt för att alla har olika budget att röra sig med, men man skall inte förakta vinsten med att slippa köra åkgräsklippare ett par timmar i veckan.
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Fastigheten är en bondgård på slätten va? I så fall behöver du absolut inte 435x, min bror har rejält kuperad tomt och han har en ”standard”-Husqvarna och den löser det - kanske inte perfekt, men löser. Om du bara har en slänt och ett dike så lär du kunna trixa lite så den löser det, du kanske får fylla ut lite för att jämna ut övergången plant/slänt och diket får du i värsta fall gränsa av och ta med en handjagare.

Dessutom, jag tror vinkeln de anger är rampvinkel - alltså inte hur brant den orkar köra upp för (googla rampvinkel om du inte vet vad det är). Sen är det inte alltid den gillar branter, spec. Om det är fuktigt och högt gräs etc, men för det mesta löser den branter man inte tror den löser.
Det stämmer att det är en bondgård, men i södra Norrbotten, de 3900 kvadratmetrarna är den del av den öppna marken som vi har som gård/tomt resten sköter som tur är arrendatorn :)

Men du är alltså inne på att en Husqvarna 440 räcker trots att den bara precis klarar ytan? Jag läste något samlingstest där man rekommenderade att ha överkapacitet så jag blev lite osäker på om det behövs ännu mer än 4000 kvadratmeter om det är 3900 kvadrat att klippa.

När det gäller diket nedanför slänten så borde det definitivt gå att plana ut, det är egentligen bara till för att leda ut vatten från takavattningen på huvudbyggnaden och gästhuset till de större dikena som finns runt åkermarken, så det behöver inte vara särskilt djupt. Får kika på det.
 
hahalj hahalj skrev:
Får bidra med lite balans här då. Vi drog igång vår robotklippare för drygt två veckor sedan, stod i valet mellan Husqvarna och Stihl. Landade på Stihls största modell iMow 632PC främst pga lägre pris samt att de inte har små knivblad som måste bytas ofta och riskerar att brytas sönder och hamna i vår ojämna gräsmatta om den kör in i något.
Har aldrig nånsin haft så här fin gräsmatta redan efter denna korta tid. Den är kanske inte lika smart som Husqvarna, kanske inte klipper lika intelligent och optimalt, appen har en del att önska, men resultatet har överträffat mina förväntningar. Är helnöjd med detta.
Det låter lovande,632PC är en av de modellerna vi har kikat på så det är ju roligt att höra att den verkar fungera bra för er, får man fråga hur tomten ser ut? Kuperat eller platt etc? :)
 
Är det i Norrbotten tippar jag att du rent av kan räkna åt andra hållet, alltså att klipparen klarar större ytor än den är normerad för. Boniteten är ju trots allt lägre i norr, och det måste rimligen också gälla hur fort gräset växer.
 
tensiden tensiden skrev:
Vill bara nämna att det där med knivar som "måste" bytas hela tiden och som går av och hamnar i gräsmattan är lite halvdana rykten. Jag byter knivar kanske var 3-4 vecka och det tar mig fem minuter att göra och då brukar jag även borsta bort gräs som samlats innanför skalet och se över klipparen lite rent generellt. Trots att vår klippare brötar runt över rötter, grenar och annat har jag inte ens sett en kniv böjas, absolut inte gå av.

Nåväl. För TS del behövs kanske lite bättre information om hur branta sluttningar det rör sig om och en mer exakt uppskattning av ytan, dvs minus fastigheter etc.

Och med respekt för att alla har olika budget att röra sig med, men man skall inte förakta vinsten med att slippa köra åkgräsklippare ett par timmar i veckan.
Ytan är exakt 3900 kvadratmeter, avrundat upp till närmaste hundratal så den ska stämma, men det är som sagt inklusive de byggnader som ligger inom min röda begränsningslinje, uppfarten och rundeln är dock avdragna från summan.

Sluttningen är ganska flack, uppskattningsvis gott och väl inom ramen för de 45 % som många robotklippare sägs klara, det är möjligen att diket nedanför är lite för brant i vinkeln för att roboten ska ta sig upp igen, fast det har inte varit några problem med en vanlig klippare. Dock borde det inte vara några problem att fylla ut det genom att lägga grus i botten och sen jord och gräsfrön ovanför, eller rentav gräva ned ett rör istället. Får fundera på det :)
 
Du har ju inte 3900m2 gräsyta. Det är en hel del som går bort iom byggnader, grusgångar mm.
 
tensiden tensiden skrev:
Du har ju inte 3900m2 gräsyta. Det är en hel del som går bort iom byggnader, grusgångar mm.
Mm, det verkar handla om cirka 300 kvadratmeter för de båda byggnaderna (huvudbyggnad och gästhus) som står innanför den röda linjen, uppfarten och rundeln hade jag redan räknat bort. Men då landar totalytan på cirka 3600 kvadratmeter totalt, då har jag förstås inte räknat bort träd, buskar och buskage men det kan inte handla om några större ytor.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det i Norrbotten tippar jag att du rent av kan räkna åt andra hållet, alltså att klipparen klarar större ytor än den är normerad för. Boniteten är ju trots allt lägre i norr, och det måste rimligen också gälla hur fort gräset växer.
Så borde det vara, det gäller ju i alla fall helt klart för våra skogar, men just gräset verkar verkligen växa som ogräs...fast jag har i och för sig aldrig bott i södra Sverige så jag vet ju inte hur det ser ut. Men rimligtvis så borde det ju vara ännu värre, här får vi klippa två gånger i veckan hela juni månad och sedan brukar det lugna ned sig lite. Nu när vi har åkklipparen på verkstaden i vanlig ordning så blir det dock bara en gång i veckan eftersom det tar så länge med självgående klippare:sweat:
 
I och med de längre dagarna kan det ju vara så att junitillväxten är starkare trots ett lägre årssnitt. Jag har tyvärr inte heller erfarenhet nog att göra mer än killgissa.
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
M Gizzmo123 skrev:
han skrev ju att han är tröt på strulande gräsklippare. Är man det ska man inte köpa någon Worx
Är dom strulbenägna ?
 
hahalj
K KJE skrev:
Det låter lovande,632PC är en av de modellerna vi har kikat på så det är ju roligt att höra att den verkar fungera bra för er, får man fråga hur tomten ser ut? Kuperat eller platt etc? :)
Hela tomten lutar svagt kanske 5% åt ena hörnet, väldigt ojämnt, delvis hårt packad lerjord med sättningar här och var. Har jämnat till och fyllt ut med dressjord och gräsfrön där det varit absolut nödvändigt för att robotklipparen inte ska fastna. Fastigheten är på drygt 2000 kvm, varav ca 1200 kvm klippt gräsyta fördelat på en större oregelbunden yta med diverse träd och buskar, en anslutande del åtkomlig via smal öppning samt en sekundär yta som nås via en passage genom buskage och uppför en kort backe med 35% lutning. Total längd på kanterna mätte klipparen upp till 323 meter, totalt nerlagd begränsningskabel ca 425 meter med alla avgränsade ytor runt hinder. Klipparen ska ju klara betydligt mer yta än vår tomt men vi valde att ta till ordentligt just för att vår tomt har sina utmaningar. Just nu har jag ställt in den att jobba 22 tim/vecka, men körde 30 tim de två första för att få gräset nerklippt lite snabbare. Kommer nog kunna gå ner lite till i tid när tillväxten går långsammare.
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.