Pratade med en släkting som skulle bygga ny panncentral med dina förutsättningar. Han tyckte flis var onödigt eftersom det bara tar två dagar att köra upp ved i processorn. Att jobba med annat de två dagarna och dessutom slippa kasta in ved varje vecka verkade inte gå in... Kolla en gång till på flis... det går ju faktiskt att leja in någon att flisa 1/2 ggr per år.
 
Jo finns en i byn som flisar mot en peng så jag har ju fortfarande flis med som alternativ. Ska kolla med lite folk som hafft flis men slutat o börjat elda ved, varför dom gjort det o vad dom har för erfarenheter sen ska ja ju även kolla me vvsaren om nån bra lösning för både ved o flis sen kan man ju börja skissa upp huset runtomkring.
 
RoTe
Finns säkert många som testat gamla flisanläggningar som strulat. Är ju inte rättvist att jämföra en sådan persons erfarenheter mot dagens hypermoderna flispannor direkt. Tål att tänkas på.
 
Så är det ju säkert men det är ju iaf en åsikt o vill ju ha alla sidor sen får man ju ta de me en nypa salt men dom lär ju även ha positiva saker att säga.
 
Ja nu va de ju ett tag sen. Har lagt för och emot när de gäller ved kontra flis och kommit fram till att flis är vägen att gå. Det kommer bli en eta 50kw flis panna med 6m omrörare men dit är det nått år. Men drar igång etapp ett nu om nån vecka med konvertering av huset till vattenburet system. Så ska väll försöka få in några bilder med vad de lider:)
 
(y). ETA-flis är vägen att gå! Har kört ca 1,5 ton (ca 6m³) flis på 1,5 månad och enda insatsen jag gjort för pannan är att tömma asklådan en gång. Fantastiskt att kunna styra och reglera allt från datorn inne i huset också.
 
Låter ju kanon! Har talat med en del med eta-flispannor o fått samma känsla inget negativt! Bara positivt.. "lillie" hur har du byggt upp ditt systemet?
 
Pannan har jag i en ladugård/garage-byggnad med ett nytt intillbyggt flisförråd på ca 40m³ (ca 1-årsbehov tror jag). Pannan laddar en egensvetsad Ack.tank på 1,8m³ som jag har isolerat 200mm som tunnast på sidor och 450mm på topp. Egensvetsat rostfritt expansionskärl på 175l och är placerat uppe på takstolarna då jag tänkte ha det öppet men det blev slutet iallf. Det är kopplat på stigaren för att få en naturlig avluftning av systemet. Trycket pendlar mellan 0,8 till 1 bars övertryck. Acken laddar (icke shuntat) via ca.45 meter kulvert (2x20mm koppar) en 500l tekniktank som jag har i huset. tekniktanken har två tappvattenslingor (10+15m) med dubbla esbe blandningsventiler. Radiatorkretsen regleras med Esbes Bivalenta shunt. cirkulationspumparna (kulvert & radiator) är grundfoss alpha 2.

Så är väl mitt system uppbyggt i grova drag. oljepannan åkte ut för två helger sen (y)! Har en 9kW elpatron som backup i tekniktanken, som jag dock inte kopplat ännu :eek::).
 
Jajemen.. så som du har det har jag tänkt de me! Men lite skillnad i åtgång av flis jag kommer bygga nytt pannrum och föråd o jag kommer nog ha plats för 130m2 flis men då vet jag inte hur mycket du värmer, sen bor du ju där vintrarna inte är så kalla:)

Nu i sommras satt jag in en 3m2 tank "öppet system" o issolerat den 350mm i sidor o 500mm på topp som är kopplad till en ctc panna från 80 talet o med de värmer jag garagen via kulvert men ska ju sen vidare in i huset nu i sommar där jag kommer ha ca 1000l tekniktank "slutet system i huset" men blir de för mycket m2 för läser ju oftast att man inte har så mycket vatten när man kör med flis? Nån som har nån tanke om det?

Funkar det bra med den längden på slingorna "10+15m"? sen kan du förklara hur du kopplat blandningsventilerna?

Skönt o få ut lite skrot! kommer fira när jag får kast ut ctcn:)

Har en 6kw patron i 3m2 tanken o den e inte inkopplad heller så lär ju bli panik om pannan ger upp o måste hålla vattnet varmt..
 
jixxer skrev:
Ja nu va de ju ett tag sen. Har lagt för och emot när de gäller ved kontra flis och kommit fram till att flis är vägen att gå. Det kommer bli en eta 50kw flis panna med 6m omrörare men dit är det nått år. Men drar igång etapp ett nu om nån vecka med konvertering av huset till vattenburet system. Så ska väll försöka få in några bilder med vad de lider:)
Jag ska visa att ETA-ved också är en bra väg att gå för oss som inte har över 300m2 att värma.. :cool: Inte lika automatiserat som flis men det går att få effektivt ändå.
 
Jag satte såpass stor tank för att pannan även ska få gå relativt länge på sommaren. Vart en ganska bra storlek tror jag, pannan brinner ca. 3h varje gång och vattnet i pannan är fortfarande runt 60-70 grader när den skall tända igen. så tändningsproceduren tar väl ca. 2-3min innan den är igång på full fart. Men på sommaren lär väl pannan hinna sjunka lägre i temp mellan tändningarna.

10+15 slingorna är väl dimensionerade, Första gången, duschade jag VARMT och LÄNGE och det ändrade endast 3° i botten och 1° i toppen. Jag börjar ladda tekniktanken när det sjunkit till 60° i toppen.
Blandningsventilerna är kopplade enligt bild nedan.
Tappvatten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddar du tekniktanken i huset med värmeväxlare då om det är slutet?
 
jannez69 Jag e övertygad att de e bra grejor o ha även tittat på etas vedpannor men som du skriver när man har 300+ m2 blir de för omständigt med ved.

jag vill ju också få den o gå optimalt under en längre tid men vet inte när man går till överdrifft med m2 o de e väll egentligen bara 3m2 tanken som kommer värmas mer än 60grader för tekniktanken kommer bara upp i 60grader för ja kommer inte skicka mer i kulverten.

kanon me skiss o allt!

som jag tänk det e att det kommer bli en slinga i botten på tekniktanken för o värma den me kulverten. Tänker ja rätt eller kommer man få några problem?
 
Känns som ett ganska osäkert kort att värma tanken med slinga, men jag ska inte uttala mig om att det inte går. känns bara som att det uppvärmda vattnet kommer bli ganska blandat och därmed kommer överföringseffekten i slingan sjunka iom att tempen i tanken stiger vilket resulterar i att du får varmare och varmare returtemp. i kulverten. Jag skulle satsat på en utanpå liggande plattvärmeväxlare som faktiskt går att få ganska billigt. nackdelen är väl att du då behöver en till cirkulationspump som cirkulerar tekniktankens vatten genom växlaren. Men om du nu har en tank med slinga kan du ju alltid pröva först med att värma genom den.
 
Ja där säger du nått jag inte tänkt på! där krävs de mer fundering! Ska utforska värmeväxlar förslaget o se hur man löser de bäst:)
 
Nu så har man ju fördjupat sig mer i det här med styrningen av tekniktanken o kommit fram till att det blir en elektrisk ventil som kommer styras av pannan som känner vilken temp toppen på tekniktanken har o behövs de mer värme så öppnar den tills en förbestämd temp uppnås i botten o då stänger. Har ju en frekvensstyrd pump på kulverten så den ska ju känna av när ventilen öppnar och då öka flödet. Nån som har nån tanke på det som man förbisett!? Det kommer ju även bli slingor i tanken till elementen ska man där köra en lik koppling som kopplingschemat längre upp som är för varmvattensidan? Har varit i kontakt med två vvsare o får känslan att dom vill göra det så enkelt som möjligt o inte så det funkar bäst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.