ullberg ullberg skrev:
...

Som svar på din ursprungliga fråga tyckte jag att det var värt att ta ut en ny bil, och det trots att mina kalkyler hade mycket större gap än dina med mina val av ny personalbil vs begagnad privat…

/U
Haha, jag som låg och lutade åt att köpa en bil privat och ev. titta på en i helgen och så skriver du sådär ;)
 
F
Jag tycker du räknar lite för högt på kostnaderna på ICE bilen, både när det gäller lån och service. I praktiken blir det troligen ICE bilen billigare än din kalkyl och därmed gapet till Teslan större.
 
F Freddedan skrev:
Jag tycker du räknar lite för högt på kostnaderna på ICE bilen, både när det gäller lån och service. I praktiken blir det troligen ICE bilen billigare än din kalkyl och därmed gapet till Teslan större.
Kanske.

Lånekostnaden kommer troligtvis bli mindre över 3år då jag tänker att räntorna kommer gå ner något om kanske 1-1,5 år. Sedan kommer jag eventuellt lösa lånet tidigare när garaget är klart.

Service å däck vet jag inte. På 3 år blir det ungefär 1omg vinter och 1omg sommardäck som jag kör. Typ 1500:- per däck monterat å klart känns rimligt för bra däck. D.v.s. 12tsek /36 månader =333kr/månad.

På det ungefär 2 servicar om 4k (tänker att detta täcker lite bromsbelägg och någon mer reparation också) ger 8k om året eller 666kr/månad..

Känns helt rimligt då att avsätta en tusenlapp i månaden för dylikt. Annars lurar man ju bara sig själv.
 
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Jag har idag en bilkontobil, Mini Cooper SE, via jobbet som jag betalar via löneavdrag (bruttolöneavdrag + förmånsvärde) som kostar mig ca. 4k netto + elkostnad om ca. 500kr per månaden. Väldigt förmånligt anser jag för att köra en ny bil.

Dock går mitt avtal ut till jul och jag behöver välja om jag vill ta en ny bil eller lämna tillbaka Minin och skaffa egen privat.

Jag hade tur med min Mini Cooper SE då inköpspriset var så lågt som 379tsek - elbilsbidrag om 52k. Kollar man på andrahandsvärdet på dylika är det en oerhört liten värdeminskning och jag kommer med stor sannolikhet gå skapligt plus mot kalkylen. Tar jag inte ut en ny bil så betalas överskott ut på lön, med typ 50% skatt, och tar jag en ny bil så kan hela vinsten användas för att sänka bruttolöneavdraget på en ny bil.

Efter massor av provkörningar och utvärderade så finns det egentligen bara Tesla M3 som känns aktuell nu när priset sänks kraftigt på den. Skulle kunna tänka mig Alpine A290 men den kommer inte släppas förrän nästa år.

Dock landar nettokostnaden betydligt högre än vad jag har nu. Runt 6200kr per månad + elkostnad.

Alternativet för mig är att köpa en bil privat för runt 130k (det är vad jag kan tänka mig att lägga), men tar man med kostnader för däck, försäkring, bränsle (bensin), service, lån så landar jag ändå på en månadskostnad runt 5-5,5k. Tyvärr behövs det lite lån som det ser ut nu då jag behöver sparpengarna till ett garagebygge (dock kommer jag lägga runt 25-30k i kontantinsats).

D.v.s. det skiljer väldigt lite mellan att köra ny elbil eller typ 7-10år gammal bensinbil. Typ en stor reparation om året så kommer jag upp i samma kostnad. Ev. restvärde på beggad bil kan man ju räkna in men alla som har bilkontobil på jobbet har "gått plus" på kalkylen och fått ett övervärde likt mig när perioden är slut.

Vad tycker ni? Är det värt runt 1500:- i månaden att köra nytt och problemfritt? Jag pendlar fram och tillbaka konstant och snart behöver jag bestämma mig ;)
Hur stort är bruttolöneavdraget varje månad? Det avdraget påverkar med stor sannolikhet insättning av tjänstepension (som över lååång tid blir en del pengar).

Är skeptisk till såna här ”förmåner” via jobbet.

Men…Köra nytt eller gammalt beror till stor del på hur mycket man kör.
 
E ErikH83 skrev:
Hur stort är bruttolöneavdraget varje månad? Det avdraget påverkar med stor sannolikhet insättning av tjänstepension (som över lååång tid blir en del pengar).

Är skeptisk till såna här ”förmåner” via jobbet.

Men…Köra nytt eller gammalt beror till stor del på hur mycket man kör.
Bruttolöneavdraget varierar ju med vilken bil det är. En Tesla M3 skulle landa på ca. 8tsek och visst påverkar det tjänstepension. Om det är vettigt eller ej beror ju till stor del hur mycket skatt man betalar på sista kronan. Det är ju ett sätt att slippa skatta bort pengarna. Brutto landar ju löneavdraget kring 4tsek för mig. Alternativet finns ju också att löneväxla till extra pensionsinsättningar. Då kan man komma undan med att betala ca. 30% skatt på pengarna när man tar ut dem som pension istället för 50% om man tar ut dem nu i lön.

Jag kör ca. 2200mil om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.