Jag har sågat upp ett hål i botten på diskbänksskåpet för att dra upp nya prisolrör från källaren då de som sitter där är skarvade med klämringskopplingar mot gamla cu16 inne i trossbotten. Avloppsröret är bytt mot plaströr tidigare, och i skarvarna till dessa till detta kan man se något brunt som endera trängt in eller ut? (Se bilden).
Frågan är: brukar man täta avloppsrör i golv med något som är brunt, eller har det trängt ut något från avloppet? Jag han tänka mig att det är någon tätningsmassa utöver gummiringarna, men jag är inte säker. En annan sak som slår mig: Hur sitter avloppsrör av idag ihop egentligen, brukar de inte smörjas med "gå-lätt-medel" vid monteringen? Finns det inte risk att de glider isär inne i golvet sedan, tex vid delrenoveringar av hus?
 
  • Avloppet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill minnas att man brukar kleta på nån slags fett (?) när man trycker ihop rören, just för att det ska gå lättare, och kanske bli lite tätare. Men jag kan som vanligt ha fel ...
 
GunnarM skrev:
Jag vill minnas att man brukar kleta på nån slags fett (?) när man trycker ihop rören, just för att det ska gå lättare, och kanske bli lite tätare. Men jag kan som vanligt ha fel ...
Du har rätt.
 
Rätt eller fel, själv använder jag lite diskmedel, saliv funkar ibland det med. Det är väl gummit som ska täta, inget klet?
 
Men hur väl sitter det här ihop sedan? Vilka krav finns på hur avloppsrör ska klammras när de byggs in? Händer det att skarvar glider isär inne i golv?
 
Regler hur man ska fästa rör vet jag inget om. Går det trycka ihop röret nåt? Testa att torka bort och se om det kommer nytt.
Kan kanppast tänka mig att det skulle vara glidmedlet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.