Har läst att en del har någon smörja för att få ihop HT-rör är det denna ni pratar om då HD3_307640_hi_S.jpg
som det är nu är det ju smått omöjligt att få ihop dem och ännu svårare att få isär dem igen.
 
Precis. Man kan även använda annat som glidmedel :-[ t ex diskmedel.
 
JLT skrev:
Precis. Man kan även använda annat som glidmedel  :-[ t ex diskmedel.
Svarar mig själv: Var inte riktigt vaken när jag skrev svaret (jobbar natt, slutar dock snart). Tror inte att just denna tub passar som smörjmedel. Finns speciella tuber till just plaströr.
 
Brukar finnas i plastflaskor på byggbutiken i anslutning till rören. Det är en enorm skillnad på att montera med eller utan. Med smörja så suger rören nästan ihop av sig själv.
 
Bra HT/MA-rörssmörja har konsistensen av yoghurt. Det alltså inte vara något salvaliknande konsistensfett.
 
.... men det går nästan lika bra med såpa, tvål eller diskmedel
 
Tack för infon, bara in på järnaffären och leta då.
 
  • Gilla
Amplion
  • Laddar…
De hade bara unversalfett på Järnia, fungerar det eller skall jag leta vidare?
 
Universalfett har rekas nog inte av Uponor.
Försök hitta Glidex.
Jag tror inte heller att Uponor vill att man använder diskmedel.

Grejen med Glidex är att det slutar vara "glidigt" efter ett tag.

5440.jpg

EDIT:
Såhär skriver Uponor i sin beskrivning:
OBS!
Använd alltid Upofog specialsmörjmedel, då detta är anpassat till de
materialkvaliteter som används samt de stränga yrkes- hygieniska krav
som gäller. Använd aldrig fett, mineral oljor, koncentrerat disk-
medel el. dyl.
(http://www.uponor.se/ifs/files/Upon.../SlxtaPVC/Markavlopp_200x630_Installation.jsp)
 
Hygeniska krav? på avloppsrör? :-X

mvh
David
 
  • Gilla
jimtho
  • Laddar…
Vad kan hända med röret om man använder såpa eller fett istället? Läser man på Uponor om rören skall de ju i princip tåla alla kemikalier.
 
Sonander skrev:
Vad kan hända med röret om man använder såpa eller fett istället? Läser man på Uponor om rören skall de ju i princip tåla alla kemikalier.
Tror inte att det händer något särskilt. Vore rätt konstigt om inte gummipackningen skulle klara av lite diskmedel eller såpa. Tillverkarna vill ju naturligtvis sälja sina egna produkter och de är säkert också bättre, men själv TROR jag att båda fungerar lika bra.

Har själv använt diskmedel när jag bytte markavloppsrör, men när jag bytte rör inomhus så använde jag riktigt medel. Blev lite dyrare, men det går ju inte åt några mängder.
 
Sonander skrev:
Vad kan hända med röret om man använder såpa eller fett istället? Läser man på Uponor om rören skall de ju i princip tåla alla kemikalier.
Rören ja, men packningen kanske inte tål det.
 
Men om det stämmer att glidmedlen slutar att vara hala efter ett tag så kan det ju vara en poäng. Det borde vara en fördel om rören börjar sitt ihop hårdare efter ett tag.
 
Packningarna i rören måste tåla det som kan tänkas rinna i rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.