F
aronlidstrom skrev:
Jag ska prata med en rörmokare då jag inte vet hur jag ska göra med golvvärmen.
Men du kanske har koll på detta och kan ge lite feedback på mina funderingar?

Mitt garage kommer sitta ihop med huset, kommer ha en dörr mellan huset och garaget där man kommer in till tvättstugan. I tvättstugan dvs 1m från garaget står bergvärmepumpen och till vänster om den har jag mitt skåp med min värmekretsfördelare.

Värmekretsfördelaren har 7 slingplatser, alla används till golvvärmen på nedre plan.
Då jag inte är hemma på detta område trodde jag från början att jag kunde ha en enda slinga i garageplattan som man sedan kunde dra in genom väggen till tvättstugan och där koppla in den.
Nu har jag förstått att jag behöver ha 3st slingor i plattan, då måste jag väl ha en fördelare i garaget va? lite komplext att dra in 6 slangar in till tvättstugan. Hur mycket golvvärmeprylar behöver jag ha i garaget?

Hmm.. känns som konstiga frågor. Hur skulle ni göra med det hela? Med kopplingar och dragningar?
Jag är ingen VVSare utan baserar det jag gör och tycker på nån form av tekninsk erfarenhet, sunt förnuft och "det borde funka". Kan säker göras billigare och bättre men jag skulle köpa T-rör och stålomspunnen flexslang från Rinkaby rör och placera en parallellkopplad 4 eller 5 fördelare i garaget. 3 st slingor ner i plattan och resten i backup för framtida konvektor.
 
Det skall funka med en undergrupp/fördelare i garaget. Beroende på vad du har för typ av system kan du behöva en styrcentral till.
 
Robert-san01 skrev:
Det skall funka med en undergrupp/fördelare i garaget. Beroende på vad du har för typ av system kan du behöva en styrcentral till.
Jag har LK.
 
Min styrning har två grupper lediga så jag behöver bara komplettera med en termostat och en motor. Du hade 7 slingor redan, kolla så du inte behöver en central till.

Skall du ha en fördelar i garaget misstänker jag att du vill bygga in den. Glöm inte kolla på lämpligt skåp och fördelare så slangar mm blir rätt när du gjuter.
 
Hur mycket isolering har du i huset? Har du någon form av värmefördelande ventilation?

Jag har ganska mycket isolering i väggarna (285 mm) och tak ( 500 mm) och tycker inte att jag upplevt att vi behövt installera golvvärme på övervåningen.
Nu har vi iofs ett suteränghus med kök och sådant på övervåningen men ändå.
Jag upplever det som det behövs väldigt lite tillskottsvärme på övervåningen utöver det som stiger upp genom golvet från bottenvåningen.
Jag har förvisso bara 95 mm isolering i mellanbjälklaget men har å andra sidan 150 kvm golvyta som ska värmas upp på övervåningen.
Jag tror, med betoning på tror, att vi när vi väl flyttar in inte kommer att ha värme tillförd till övervåningen förutom under ett fåtal dagar under de kallaste dagarna. Investeringen i material och tid som jag lagt ner på att få detta installerat hade köpt mig massor med kWh som jag kunde använt till elradiatorer om det skulle behövts istället. Jag skulle även ha installerat elslingor till golvvärmen istället för vattenburen golvvärme i badrummet så här i efterhand. De bygger mycket mindre höjd och de är lättare att reglera dom separat tror jag. Sedan vet jag inte hur driftsäkert det är men det är en annan fråga.

//Anders.
 
F
Lindhult skrev:
Hur mycket isolering har du i huset? Har du någon form av värmefördelande ventilation?

Jag har ganska mycket isolering i väggarna (285 mm) och tak ( 500 mm) och tycker inte att jag upplevt att vi behövt installera golvvärme på övervåningen.
Nu har vi iofs ett suteränghus med kök och sådant på övervåningen men ändå.
Jag upplever det som det behövs väldigt lite tillskottsvärme på övervåningen utöver det som stiger upp genom golvet från bottenvåningen.
Jag har förvisso bara 95 mm isolering i mellanbjälklaget men har å andra sidan 150 kvm golvyta som ska värmas upp på övervåningen.
Jag tror, med betoning på tror, att vi när vi väl flyttar in inte kommer att ha värme tillförd till övervåningen förutom under ett fåtal dagar under de kallaste dagarna. Investeringen i material och tid som jag lagt ner på att få detta installerat hade köpt mig massor med kWh som jag kunde använt till elradiatorer om det skulle behövts istället. Jag skulle även ha installerat elslingor till golvvärmen istället för vattenburen golvvärme i badrummet så här i efterhand. De bygger mycket mindre höjd och de är lättare att reglera dom separat tror jag. Sedan vet jag inte hur driftsäkert det är men det är en annan fråga.

//Anders.
Frågan är om man är beredd att ta den risken? Sett ur komfortsynpunkt så tror jag säkert att ni kommer att ha golvvärmen på där uppe. Varför reglera golvvärmen i badrum? Jag har ställdon och temostat i varje badrum men så här i efterhand så har det visat sig att det mest praktiska har varit att strypa in flödet, vrida ner termostaten på 8 grader och slita bort ställdonet. Dvs det är full värme i badrummen alltid, låter kanske skumt men det är enligt mig det rätta. Utöver det har jag elslingor på golven i badrummen med, dom kör jag bara sommartid för trevlig golvkomfort då jag stänger av cirkulationen på bergvärmepumpen. Sen så skall ju varje slinga i huset trimmas in så att ställdonen i princip alltid står öppna under normala förhållande, då får man minimal framledningstemperatur och bäst driftsekonomi.
 
Ja kanske vi kommer att ha det. Det får vi se. Vi har ju inte haft ventilationsaggregatet igång ännu eftersom vi inte installerat det men nu har vi ju uppemot 26 grader inne när solen lyser in genom fönstren ordentligt.
Jag vet att det inte är något argument i vinter när det förmodligen inte är så mycket sol men ändå.

Ja man kanske ska köra utan reglering i badrummet. Det får framtiden utvisa. Jag ska ha det i minnet.
Jag har vedpanna och solfångare så jag har inte någon anledning att stänga av golvvärmeslingan helt pga ekonomi utan det är mer komfort. Det känns kanske lite onödigt att köra hela värmesystemet för att man ska ha golvvärme i ett badrum. I detta fall hade ju som jag tidigare sagt installationskostnader täckt väldigt mycket elradiatorer och elgolvvärme. Gjort är gjort o nu är det som det är.

Intrimmningen av varje slinga kommer att bli väldigt spännande.
 
F
Lindhult skrev:
Ja kanske vi kommer att ha det. Det får vi se. Vi har ju inte haft ventilationsaggregatet igång ännu eftersom vi inte installerat det men nu har vi ju uppemot 26 grader inne när solen lyser in genom fönstren ordentligt.
Jag vet att det inte är något argument i vinter när det förmodligen inte är så mycket sol men ändå.

Ja man kanske ska köra utan reglering i badrummet. Det får framtiden utvisa. Jag ska ha det i minnet.
Jag har vedpanna och solfångare så jag har inte någon anledning att stänga av golvvärmeslingan helt pga ekonomi utan det är mer komfort. Det känns kanske lite onödigt att köra hela värmesystemet för att man ska ha golvvärme i ett badrum. I detta fall hade ju som jag tidigare sagt installationskostnader täckt väldigt mycket elradiatorer och elgolvvärme. Gjort är gjort o nu är det som det är.

Intrimmningen av varje slinga kommer att bli väldigt spännande.
Intrimmningen är lite pillig. Jag hade aldrig fixat det om jag inte haft fördelare med flödesmätare.

EDIT : är det nu i sommar som du inte tycker att du behövt nån värme på övervåningen? Det kommer att ändra sig till vintern..... Har aldrig hört talas om nån som har värmebehov på övervåningen i sutteränghus. Hur varmt du har nu beror till största delen hur stora fönster du har och om solen ligger på dom.
 
Redigerat:
Nu handlade det ju inte om hur jag har det utan att jag skulle försöka ge TS ett alternativ till.
Det är inte lätt att bestämma hur man ska göra. Det finns 10 lösningar på alla problem. Oftast måste du välja en lösning eftersom du inte har råd att skaffa trippelredundans.

Jag tackar för kommentarer och ber att få återkomma när jag upplever att jag behöver hjälp att lösa mina eventuella problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.