Ska gjuta platta till garaget inom kort.
Har grävt ner markavlopp till vattenavrinning samt golvbrunn.
Pratade med en grävare om vilket material jag skulle gjuta på, han tyckte jag kunde ha makadam
16-32 eftersom jag ska gjuta med gjutform och inte kantelement.
Plattan kommer bli 9x5m.
Jag ska ha 10cm cellplast, golvvärmeslingor och 10cm betong.

Kan man padda 16-32 makadam?

Underlaget under min makadambädd är ordentligt packad och urgrävd då tomten urgrävdes i fjol.
Måste jag ha en lägre fraktion längst upp eller går det bra med 16-32?

Läste om någon som använt asfaltspadda för att jämna till makadamen, erfarenheter?
Här är en bild på makadambädden.

IMG_1422.JPG
 
Det som är fördel med att padda är att friggan ligger bättre för du vill inte ha glipor
 
Lägg lite mindre fraktion makadam ovanpå så blir det lättare att jämna av. Makadam packar sig inte av att padda. Det enda du gör är att du slår sönder stenen.
 
Om jag toppar med några cm 8-16 makadam, ska jag då padda?
 
Du ska måste alltid patta under husgrunder. Annars finns risk för sättningar. Jag tycker du ska fundera på att lägga mer isolering under plattan samt utsidan på kantbalken när du ska ha golvvärme annars eldar du för kråkorna.
 
Gallimatias skrev:
Lägg lite mindre fraktion makadam ovanpå så blir det lättare att jämna av. Makadam packar sig inte av att padda. Det enda du gör är att du slår sönder stenen.
Varför ska jag då padda, om det inte packar sig med makadam?
Kommer ha isolering i kanterna med.
Men kommer köra med 10cm isolering, får inte plats med mer.
Då måste jag gräva bort all makadam, och sedan gräva ur för att sedan fylla på med makadam igen. Plattan kommer sitta ihop med huset.
 
Klart att det packar ihop sig sätter sig när du paddar.

Du måste padda, välj padda utifrån fraktion och tjocklek på lagret som ska paddas. Ju tjockare det är desto större padda.
 
Du måste även ha en kantbalk som är tjockare än 100mm så gräva måste du i vilket fall som helst.
 
10 cm 16-32 sätter sig inte nämnvärt. Det rör sig om enstaka millimeter.
 
F
mats_o skrev:
10 cm 16-32 sätter sig inte nämnvärt. Det rör sig om enstaka millimeter.

Står det nånstans att det bara är 10cm makadam?

Jag tycker 16-32 är för grov, den är svår att få jämn, frigoliten kommer att rida på topparna och det är stor risk att betongen varierar mellan 8-12 cm istället. Jag hade nog satsat på nåt lite finare om det inte är allt för tjockt med makadam, tex 16-25

Klart att du skall padda, även om det inte komprimeras så mycket så vrider stenarna till sig så det blir jämnare.

Sen håller jag med tidigare talare, att inte isolera mer än 10cm i komb med golvärme kommer att suga mycket varmvatten. Och har du inte kantbalk så borde du gräva för en sån....

Om du inte kan få dit mer isolering så satsa på hårdare cellplast, den isolerar lite bättre. Standard under plattan är S80 eller S100 men om du går upp till S300 så isolerar den lite bättre. Alternativt den nya graphite EPSn som isolerar ännu bättre. Kanske ganska akademiska skillander men lite borde det göra. Sen så kanske satsa på två 50mm med förskjutna skarvar istället för en 100mm skiva.
 
Normalt lägger man ju 10 cm på färdigt underlag vilket det stod att det fanns längst upp i tråden. Men sen håller jag med om att jag skulle skicka på någon cm 4-8 i toppen för att få det lättare att ställa ut frigoliten
 
Nu har jag efter samtal med diverse folk med kunskap och erfarenhet inom området kommit fram till hur jag ska göra med det hela.

Kommer padda makadamen som jag har ca 4 överfarter och varva med att kratta till ytan mellan paddningarna.
Sen blir det 10cm isolering s200 i voterna och 15cm isolering i mitten som överlappar isoleringen i voterna. Sen lägger jag golvvärmeslingorna, en slinga i garaget och en i förrådet.
2 st 12:surprised:r armering i botten av voterna och en 12:a i övre delen. Sen blir det väl 6150 nät.
Ska försöka få tag på en golvbrunnränna om jag hittar en smidig med vattenlås.
Och till sist SKB betong.
 
Golvvärme och 15cm isolering blir väl lite att elda för kråkorna eller har du tänkt ta någon form av "bättre" frigolit?

Har du tänkt göra fall mot golvbrunnen kan det bli knepigt med SKB.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gurra72
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Golvvärme och 15cm isolering blir väl lite att elda för kråkorna eller har du tänkt ta någon form av "bättre" frigolit?

Har du tänkt göra fall mot golvbrunnen kan det bli knepigt med SKB.
Hade inte möjlighet att bygga mer än 15cm isolering, det hade ställt till det ordentligt för att kunna bygga högre. Men ska se hur det blir efter paddning och all justering, kan vara så att jag får plats med 15-20cm. Jag har borrat bergvärme och min pump är överdimensionerad för husets yta, så jag behöver få större cirkulation på det hela, det var mycket därför jag valde att lägga golvvärmeslingor i garageplattan. Blir ingen gigantisk skillnad i uppvärmningskostnad. Garaget kommer sitta ihop med huset, vilket betyder att ena sidan iaf är ordentligt isolerad i kanten :p
Ska se om jag kan få tag på isolering med extra bra isoleringsvärde.

Fattar inte varför alla tjatar om att SKB´n är svårarbetad?
Alla jag pratat med som använder SKB upplever inga som helst svårigheter att skapa fall eller att arbeta med SKB. Är det en "skröna" eller var kommer detta påstående ifrån?
 
Med bergvärme blir det helt OK med 15. Något jag dock fick kolla ordentligt var hur långa slingorna för värmen blev och vad shunten orkade med att mata. Med 20 rör klarar man ca 70 slinga vilket ger ca 18m2 uppvärmd yta, mer än det rekommenderade man fler och kortare slingor på för att inte det skulle bli jobbigt för shunten.

Att det skall vara besvärligt att göra fall med SKB beror nog på att det är som flytspackel. LilleNo fick lösare betong än jag (ändå inte SKB) och redan den var mycket besvärligare att göra fall med än min som var "normal". Tanken med SKB är ju att den skall vara så tunn och homogen att den skall flyta ut utan vibrering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.