C cpalm skrev:
Ja, om man ignorerar arbetsgivarens kostnader är det naturligtvis billigare att köra arbetsgivarens bil än att äga bilen själv.
Ser man till helheten är det en helt annan sak.
Och som sagt. du ska förmånsbeskattas för samtliga arbetsgivarens kosntader för din bil- Om man följer lagen.

Och jag tycker att diskussionen bör hålla sig till den skattemässigt rätta metoden.

Så kan man ställa frågan på flashback om hur man ska betala så lite som möjligt ;)
 
C
Appendix Appendix skrev:
Och som sagt. du ska förmånsbeskattas för samtliga arbetsgivarens kosntader för din bil- Om man följer lagen.
Om det vore så enkelt, men nu är ju beskattningen av bilförmån i grunden schablonmässig.
Och arbetsgivaren har ju sin kostnad oavsett om du förmånsbeskattas eller inte.

Flashback? Menar du att det på något sätt är oseriöst att jämföra för att se vilket alternativ som är mest kostnadseffektivt, givetvis även med hänsyn till gällande skatteregler?
 
C cpalm skrev:
Om det vore så enkelt, men nu är ju beskattningen av bilförmån i grunden schablonmässig.
Och arbetsgivaren har ju sin kostnad oavsett om du förmånsbeskattas eller inte.

Flashback? Menar du att det på något sätt är oseriöst att jämföra för att se vilket alternativ som är mest kostnadseffektivt, givetvis även med hänsyn till gällande skatteregler?
Jag menar att ska man prata om saker som företaget betalar men som man borde betala själv. Eller skatta för om företaget betalar det åt dem
Då är det ju att föredra mindre seriösa forum

Biltvätt med mera ingår inte i förmånsvärdet utan ska redovisas som en separat förmån.
 
Förmånsvärdet minskar om du kör mycket i tjänsten med förmånsbil. Om du inte gör det är det väl inte så förmånligt jämfört med att ha egen bil. Men behöver du ha en statusbil för jobbet och kör mycket så är det väl värt det...
 
C
Appendix Appendix skrev:
Biltvätt med mera ingår inte i förmånsvärdet utan ska redovisas som en separat förmån.
Den schablonmässiga förmånsvärdet inkluderar samtliga kostnader för bilen med vissa undantag - drivmedel, trängselskatt, parkering vid bostaden och säkert något annat undantag.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...021.14/321424.html#h-Schablonmassig-vardering

Det har diskuterats att regeln istället borde vara att de faktiskta driftskostnaderna för privat körning skall förmånsbeskattas, men det är mig veterligen inte så det fungerar idag.
 
Jag som inte har nåt behov av bil "i tjänsten", men har haft "personalbil" (som räknas som förmånsbil men där företaget tar ett bruttolöneavdrag för sin kostnad för bilen) i rätt många år nu sitter och räknar på detta just nu då jag måste beställa ny bil eller tacka för mig inom nån månad.

Jag blir inte klok på vad det kostar faktiskt.

Om jag hade ett jobb där jag behövde bil - och en stor och dyr sådan - och inte behövde en bil privat... Då skulle jag nog försöka få företaget att ha det som en ren tjänstebil jag inte fick bruka privat. Om bilen på jobbet funkade som bil privat så är det väl fine sålänge man inte betalar med något löneavdrag och nettokostnad för förmånsvärdet är i paritet med den bil jag annars skulle haft. Jag tror milersättningen har svårt att kompensera för vad det kostar att ha en ny privat bil, även om företaget betalar betydligt mer än det "skattefria" beloppet.

För oss har en personalbil kostat nånstans mellan 2.500 - 5.500 "netto" (utan bränsle, med service och försäkring men inte tex däckskifte eller tvätt som kostat några hundralappar i bruttolöneavdrag till). På nåt sätt har man då även kompenserat för pension, i de fall bruttolöneavdraget varit högre än förmånsvärdet. Det är värt att tänka på det, det kanske kan slå åt båda håll.

Jag tror verkliga vinnare på förmånsbilar är de som annars skulle ha svindyr försäkring, tex är unga och bor mitt i storstan och som titt som tätt är med i diverse olyckor och kör mycket som fan. Eller de som faktiskt kör väldigt mycket i tjänsten... Då blir en privatägd bil väldigt dyr. Är man en försiktig farbror som bor i villa och kör få mil per år är det nog en mindre bra affär. Tror jag.

Jag har försökt räkna på vad det skulle kosta mig att köpa en bil, och kommer fram till att det faktiskt blir rätt dyrt, trots att jag nog kvalar in nästan som en försiktig farbror...

Privatleasa verkar vara det just nu mest ekonomiska om man vill ha en ny enkel elbil. Har funnits endel erbjudanden mellan 2-3.000 kr. Men man får bara köra 1000 mil om året och jag gissar de är nitiska när man ska lämna igen bilen. Så den försiktiga farbrorn som kör korta sträckor ska nog ta en sådan elbil.

Vore intressant att höra vad ni som har en ny eller nästan ny "svenssonkombi" räknar med för månadskostnad om man äger bilen säg 5 år, kör 2.500 mil per år. När jag sist räknade på min bil jag hade mellan ca 2007-2013 som var av årsmodell 2002 så har jag för mig att jag då landade på lite drygt 2.000 per månad, utan soppa men med allt annat, inkl service och rep. Men då bytte jag tex bromsskivor själv. Det lär ju gått upp endel med service och inköp. Och det var ju en rätt gammal bil (4-5år) när jag köpte den. Ska man ha en max 2 år gammal bil tror jag det blir dyrt att äga privat?

Kör man många mil ska man inte glömma att elbilar är kanske en femma billigare per mil att köra. På tex 3.000 mil om året är det ju 15.000. Dvs en tusenlapp i månaden drygt. Men kör man lite så är det ingen stor grej.
 
J JohanLun skrev:
Jag som inte har nåt behov av bil "i tjänsten", men har haft "personalbil" (som räknas som förmånsbil men där företaget tar ett bruttolöneavdrag för sin kostnad för bilen) i rätt många år nu sitter och räknar på detta just nu då jag måste beställa ny bil eller tacka för mig inom nån månad.

Jag blir inte klok på vad det kostar faktiskt.

Om jag hade ett jobb där jag behövde bil - och en stor och dyr sådan - och inte behövde en bil privat... Då skulle jag nog försöka få företaget att ha det som en ren tjänstebil jag inte fick bruka privat. Om bilen på jobbet funkade som bil privat så är det väl fine sålänge man inte betalar med något löneavdrag och nettokostnad för förmånsvärdet är i paritet med den bil jag annars skulle haft. Jag tror milersättningen har svårt att kompensera för vad det kostar att ha en ny privat bil, även om företaget betalar betydligt mer än det "skattefria" beloppet.

För oss har en personalbil kostat nånstans mellan 2.500 - 5.500 "netto" (utan bränsle, med service och försäkring men inte tex däckskifte eller tvätt som kostat några hundralappar i bruttolöneavdrag till). På nåt sätt har man då även kompenserat för pension, i de fall bruttolöneavdraget varit högre än förmånsvärdet. Det är värt att tänka på det, det kanske kan slå åt båda håll.

Jag tror verkliga vinnare på förmånsbilar är de som annars skulle ha svindyr försäkring, tex är unga och bor mitt i storstan och som titt som tätt är med i diverse olyckor och kör mycket som fan. Eller de som faktiskt kör väldigt mycket i tjänsten... Då blir en privatägd bil väldigt dyr. Är man en försiktig farbror som bor i villa och kör få mil per år är det nog en mindre bra affär. Tror jag.

Jag har försökt räkna på vad det skulle kosta mig att köpa en bil, och kommer fram till att det faktiskt blir rätt dyrt, trots att jag nog kvalar in nästan som en försiktig farbror...

Privatleasa verkar vara det just nu mest ekonomiska om man vill ha en ny enkel elbil. Har funnits endel erbjudanden mellan 2-3.000 kr. Men man får bara köra 1000 mil om året och jag gissar de är nitiska när man ska lämna igen bilen. Så den försiktiga farbrorn som kör korta sträckor ska nog ta en sådan elbil.

Vore intressant att höra vad ni som har en ny eller nästan ny "svenssonkombi" räknar med för månadskostnad om man äger bilen säg 5 år, kör 2.500 mil per år. När jag sist räknade på min bil jag hade mellan ca 2007-2013 som var av årsmodell 2002 så har jag för mig att jag då landade på lite drygt 2.000 per månad, utan soppa men med allt annat, inkl service och rep. Men då bytte jag tex bromsskivor själv. Det lär ju gått upp endel med service och inköp. Och det var ju en rätt gammal bil (4-5år) när jag köpte den. Ska man ha en max 2 år gammal bil tror jag det blir dyrt att äga privat?

Kör man många mil ska man inte glömma att elbilar är kanske en femma billigare per mil att köra. På tex 3.000 mil om året är det ju 15.000. Dvs en tusenlapp i månaden drygt. Men kör man lite så är det ingen stor grej.
Det går att få tex 2000mil/år med privatleasing också.
Du har inte räknat med värdesänkning i ditt alternativ med köp av privat bil eller förlorad avkastning på summan om man ska vara krass :=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går att få tex 2000mil/år med privatleasing också.
Du har inte räknat med värdesänkning i ditt alternativ med köp av privat bil eller förlorad avkastning på summan om man ska vara krass :=)
I exemplet med min bil jag hade 2007-2013 så hade jag räknat värdeminskning men inte nån slags kalkylränta på det jag låg ute med. Jag köpte bilen billigt och tog inget lån. Jag fick inte speciellt mycket för den heller när jag sålde. Jag tror värdeminskningen var ca 10.000 kr / år. Försäkring 5.000. Service varierade, sista åren gjorde jag den nog själv (bara oljebyte). Innan aukt verkstad. Bytte en uppsättning SoV däck, men köpte billigaste märkesdäcken på nätet. Hade två reparationer på den bilen har jag för mig, ett läckande servorör och en läckande koppling i ACn. ACn fixade en bekant. Så det var nog en ovanligt billig bil att ha.

När jag funderar nu på bil tittade jag på enkelt utrustade mellanklassbilar. Tex en golf7 kombi (som jag haft 4 st via jobbet och vart nöjd med) går att få för 80.000 för en 2015 med ca 10.000 mil. Iofs mkt sämre utrustning än de jag haft, men skulle funka. Har man den i fem år och den är värd 15.000 efter det så kostar det ca 1.000 kr / mån. Att köpa tex en ny MG ZS för 360.000 och ha den i tre år. Det finns inte en chans att man kommer under privatleasingpriset på 2.000 i månaden. Jag kan tänka mig att tex en Dacia duster går att komma ned i de månadskostnaderna om man köper en ny. Men att ha en bil som kostar kring 500.000 privat. Det måste bli svindyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.