Mmm men det är ofta som siffror nämns på olika forum som ingen kommer i närheten av i verkligheten..
 
Visst är det så, och jag är fulltmedveten om att ett "normalt" pris hade varit ca det dubbla, men nu hade jag som sagt va turen att dom hade ståtid på maskinen, vilket gjorde att dom hellre gjorde ett jobb till lägre pris än att stå arbets/inkomstlösa.

/U
 
Mmm men då du är medveten om att priset är det dubbla i "normala" fall tycker jag inte det är rätt att påstå att priset är så lågt, Jag har inte betalt en enda krona för min pellets nu på 4 år + att förrådet är fullt så jag klarar mej i 2 år till men säger inte man ska välja pellets för att det är gratis... :)
 
Nä, men efter att ha sett hur en grävmaskin bökat runt i 4 dagar på granntomten för att lägga ned jordvärmeslangen, tvivlar jag starkt på att detta kan bli billigare än normala priset för bergvärmeborrning?.
 
20000:- betalade kompisen i höstas för 2x400 meter slang nergrävt exkl vätskan,,,
 
med en kedjegrävare gör man det snabt o smidigt.
men med vanlig grävare så tar det nog lite längre tid, man har svårt att tro att det kan ta över 2 dar. (borde väll gå att fixa på en dag?)
(har inte gjort det själv så jag har ingen aning)
 
Beror väl på hur marken ser ut, det var lite stora stenar och skit i vägen.. helskumt berg där vi bygger.

Grannen 3 hus ner, fick borra 30m för att hitta berg, samtidigt fick dom spränga när vägen dit gjordes.
Och vi har ca 3.5 meter till grundvatten, trodde inte mina ögon när jag skulle kolla efter vatten i vårt borrhål.

/L
 
Är sedan en månad tillbaka inne på min andra (yt) jorvärmepump båda thermia ska bli intressant at se om den nya är något snålare den gamla gick i 23 år och totalförbrukningen låg på cirka 20000 kwh inkl hushålls el, lite beroende på vinter ...
när man la ner slang hos mig så hade dom en mindre larvgrävare cirka 5-6 ton skulle jag tro och plöjde ner slangen med nåt som liknade en tjälkrok men med slanghållare
 
Loner skrev:
Nä, men efter att ha sett hur en grävmaskin bökat runt i 4 dagar på granntomten för att lägga ned jordvärmeslangen, tvivlar jag starkt på att detta kan bli billigare än normala priset för bergvärmeborrning?.
Min plöjde de ner på tre timmar enligt den metod som nämns ovan, 400 m. Har hört talas om de som hyrt/lånat en minigrävare och ägnat hela sommaren åt att gräva ner slang, helt idiotiskt. Metoden skära spår med knivoch sedan dra ner slangen med "kniv" nummer två går det riktigt smidigt, och lämnar ingen större åverkan på gräsmattan. På med lite matjord, så nytt gräs, och var glad.

Gör inte som vi bara, fräs upp hela gräsmattan.. Det är oxå idiotiskt o räfsa tuvor sedan!
 
2x400m PEM-slang exkl. kylvätska
Grävdes ned mha 1,6m bred planeringsskopa, så att två slangar kunde läggas i samma grav. Det tog 1,5 arbetsdag, för två man plus grävmaskinisten. Kompispris.
PEM-slang, 2 rullar köpta på Rinkabyrör för lite drygt 4000kr per rulle.
Allt som allt, runt 15000kr. Säg mig den borrare som fixar ett hål för jämförbart pris.

/Snålast av er alla :p
 
22000kr för att få ner 600meter slang blev mitt pris, inget kompispris utan det är installatören som fixar det (förmodar att dom anlitar i sin tur en annan firma.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.