Ni kanske vet vad detta är???
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan vara rätt lönsamt att öka kabelarean ett snäpp. Min leverantör ville installera 4 mm2 standard men jag skrev i specen 6 mm2. Man minskar förlusterna och jag vill inte bränna dyrbar sol-el till värme. F ö höjde min sol-el-uppköpare ersättningen från 42 till 62 öre/kWh! Kul eller hur?
Vem säljer du till? :)
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Ni kanske vet vad detta är???
? Vilket då?
 
Campar Campar skrev:
Vem säljer du till? :)
Sölvesborg.
 
Det krävs att elinstallatör monterar ihop modulerna även fast det är mc4 kontakter.

H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Ni klarar det! Sätta upp skenor på taket, lägga på panelerna, samt klicka ihop kontakterna mellan panelerna, samt löda fast 2 kontakter på kablaget som ska ned till växelriktaren, klicka fast dessa där, sen får elektriker dra ”matningen” till växelriktaren från central, samt lämna in för/färdiganmälan till energibolaget.
 
F
D Doktor Sol skrev:
Det krävs att elinstallatör monterar ihop modulerna även fast det är mc4 kontakter.
Kan kräva är väl mer korrekt?
 
E exerg skrev:
Nej en del går även till städhjälp åt de som har råd
Eller så går det till städhjälp för de som Annars inte hade haft råd :rolleyes:
 
F fsn skrev:
Kan kräva är väl mer korrekt?
Enligt den person på Elsäkerhetsverket jag frågade om detta är det ett krav.
 
Bra verktyg för att dimensionera kablar:

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

Glöm inte att kabellängd är + och - tillsammans!

Kablarna skall vara dubbelisolerade, UV beständinga och avsedda för spänningen. Det skall där också noteras att det är skillnad på vad de är godkända för gällande AC och DC spänning.

Kontakterna skall monteras enligt tillverkarens anvisningar med korrekt verktyg. Viktigt att inte blanda fabrikat på kontakter även om alla sägs vara "MC4 kompatibla". Har stött på många "MC4" kontakter som inte passar bra ihop med originalet..

Är man rädd för gnagar angrepp (INTE AIK fotboll) finns det guider för elinstallationer och kabelförläggning i lantbruksmiljö som är bra att följa.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
D Doktor Sol skrev:
Enligt den person på Elsäkerhetsverket jag frågade om detta är det ett krav.
Det är klart han sa. Han skulle också säga att samma behöriga installatör skall dra kabelrören med.

Jag ser det mer som en försäkringsfråga där det är viktigt att ha en behörig indtallatör som står för anläggningen.

Men att byta ut en panel senare i en redan befintlig anläggning får man tydligen göra själv.
 
Jaja, det gör man precis hur bökigt/dyrt man vill göra det! Går ej att göra fel, ingen starkströmsanläggnng heller, prata med rätt elektriker så...
 
Jo det är det. Allt över 200W räknas som starkström.
 
200w??
 
Backar lite, är väl om det är farligt för person/egendom så räknas det som starkströmsanläggning.

Som sagt, prata med elektriker om att göra takjobbet själv, samt att han kopplar in växelriktaren till AC nätet..
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
200w??
Högspänning och starkström. Jag tror tyvärr att bägge är uppfyllda med råge. Håller dock absolut med om att det är bra att ha en elektriker som kan se och förstå att man kan dra en kabel och skruva ihop en plug n’ play kontakt utan att skiten exploderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.