Robert-san01 skrev:
Hur många liter vill din dragare ha?
Luftförbrukning genomsnittlig: 142 l/min
Luftförbrukning max: 680 l/min
 
Skulle en sån här räcka eller är den för svag?

http://www.jula.se/kompressorset-super-boxy-2l-1100w-200056

Det vore ju jäkligt smidigt om det räckte med en sån. Men kanske för svag för att lossa hjulmuttrarna?

Men angiven luftmängd: 180 l/min och genomlupen cylindervolym: 180 l/min. Kan det verkligen stämma?
 
Redigerat:
Sorry, men skall du ha någon som helst användning av din fina knackare så skulle jag säga att du måste upp på något med minst 25l tank och då gärna 2-cyl. Alt en 1-cyl med 50l tank.
 
Instämmer, och ska man köra mer än ett hjul i taget så är risken att man blir frustrerad även med en 25liters då man riskerar att få stå och vänta.
 
I grund och botten kan man säga så här att du kommer att kunna dra ett visst antal muttrar på en "full laddning" från kompressorn. När det är slut på luften i tanken får du vänta tills kompressorn fyllt upp igen, eftersom kompressorn i sig inte klarar av att lämna den luftmängd som behövs kontinuerligt. Ju större tank du har desto fler muttrar kan du köra, men ju större tank du har desto längre tid tar det att fylla den, och ju "större" kompressor du har desto fortare går det att fylla den.

Stanleyn ser ju fin ut och går upp till 10 bar också. Sen kan man alltid fundera på hur stor skillnad det är på den och en meec för 6-700:- eller vad de kan kosta i motsvarande storlek. Jag har tyvärr ingen mutterdragare annars kunde jag ha testat med min kompressor, en liten Abac med 25liters tank som nog har ungefär samma spec som meecen. Får se om det kanske är någon på forumet som vet ungefär hur många bultar man kan dra på 25liter/8 bar :) (man kan ju räkna ut teoretiskt också, 25 liter 8 bar ger 200liter luft, men knackaren funkar kanske bara ner till 4 bar eller så å då blir det bara 100 liter kvar, då kanske du kan köra i 30 sekunder, hur många bultar drar du på 30 sekunder kontinuerlig körning? ;)
 
Fast Stanleyn har ju 175 l/min och knackaren behöver 142 l/m kontinuerligt. Fast det kanske krävs mycket mer för att få loss dem. Tänkte att tanken kanske räcker till den extra kraften som behövs vid lossandet och själva driften sköter kompressorn utan att behöva använda luft i tanken.
Fast min erfarenhet av kompressorer sträcker sig till.....ja i princip har jag ingen erfarenhet alls :)
 
Det låter som du har en ir 2135 (har en sån själv)
142 liter kan du räkna med att den drar när den snurrar men direkt när slaget kommer så slukar den mera, exakt kan jag inte säga.
Men om det handlar om att byta hjul så fungerar det med den men det kan ta tid.
Visserligen så ska man inte behöva köra på mer än andra momentsteget på maskinen och där begränsar man maxförbrukningen en del.
Om kompressorn räcker beror helt på hur hårt bultarna sitter, behöver du bara knacka 2sek så borde du kunna ta ett hjul innan luften är slut och sen tills man plockat fram det nya och fått på det så borde kompressorn hunnit ladda upp sig.
Så den kompressorn kan funka men det blir inget formel 1 byte av hjulen :p
 
Anna1984 skrev:
Fast Stanleyn har ju 175 l/min och knackaren behöver 142 l/m kontinuerligt. Fast det kanske krävs mycket mer för att få loss dem. Tänkte att tanken kanske räcker till den extra kraften som behövs vid lossandet och själva driften sköter kompressorn utan att behöva använda luft i tanken.
Fast min erfarenhet av kompressorer sträcker sig till.....ja i princip har jag ingen erfarenhet alls :)
142l/min var väl i snitt, då har de kanske räknat på en intermittens på 20% eller så. Den ligger på 680l/min max, så det är nog vad du kan räkna med att den drar så fort du trycker in avtryckaren. Du kommer alltså att tömma kompressorn på ca 7 sekunder ;) Det låter faktiskt rimligt, tyvärr ;) Mutterknackare drar mycket luft. De som meckar mycket och kör en del med sådana här verktyg har gärna 100-literstankar och kompressorer som ger 400+liter/min luft eller långt mer, så när vi pratar 25 literstankar och 175liter/min luft så är vi verkligen nere på absoluta minimum för att ens få grejerna att funka, IMHO. Det är en av anledningarna till att jag inte skaffat en luftdriven mutterknackare. Jag skulle bara bli sur för att kompressorn är för liten. Så det får bli en större kompressor innan det blir en mutterknackare. Detta är den jag funderat över en tid, den finns under lite olika namn (i alla fall med motsvarande spec), har visst gått upp lite i pris brukade ligga på under 5000:- och dök titt som tätt upp på kampanj på olika håll till strax under 4000:-, hos harald nyborg bl.a. och även plano maskin har en bauer tror jag med motsvarande spec i samma prisklass.

http://www.jula.se/kompressor-b480-10-50t-50l-3000w-200058
 
Hm blir ett svårt val nu. Förutom mutterknackaren så har jag en spikpistol och en dyckertpistol. Annars tänkte jag mest använda kompressorn till att fylla på luft i bilen. Till alla dom jobben borde väl den där bärbara från Nuair funka?

Kanske ska sälja min Ingersoll 2135:an och köpa en elektrisk mutterknackare så slipper jag överdimensionera kompressorn bara för att använda den med Ingersollen två gånger per år.
 
Jag kör som sagt med en Abac med 25 liter tank och gissningsvis nånstans mellan meecen och stanleyn du länkande. Den funkar fint med en stomspikare men när jag lägger tak och lägger på en 5-6 rader spont 10-20m bredd då räcker den till mellan 1 och 2 spikrader sen måste jag vänta. Ska man kunna jobba obehindrat måste man ha en kompressor som levererar mer från själva kompressorblocket än vad man drar med verktyget, så att kompressorn både kan fylla tanken och supporta verktyget på samma gång.

Men som sagt, en sådan liten funkar till spikpistoler utan större problem. Hur det är med just nuairen vet jag inte, hade den nån tank alls?
 
Spikpistolen jag har är Hitachi NR90AE 21GR. Luftförbrukning är 2,50 l,
Sen har jag en Makita AF 505 som dyckertpistol. Förmodligen lägre luftåtgång än spikpistolen.
Luftpåfyllaren är en PCL air force. Vet inte vad den behöver för luft.

Nuairen leverar 180 l/min och har en minimal tank på 2 l. Duger den för grejerna ovan?

Annars behåller jag Ingersollen och köper en fetare kompressor. Så jäkla mycket ska man väl ändå inte flytta den :)
 
Köp en fetare kompressor, annars kommer du bara önska att du gjort just det ;)
Tro mig, jag vet vad jag talar om ;)
 
Anna1984 skrev:
Nuairen leverar 180 l/min och har en minimal tank på 2 l. Duger den för grejerna ovan?
Annars behåller jag Ingersollen och köper en fetare kompressor. Så jäkla mycket ska man väl ändå inte flytta den :)
Du har verktyg för typ 10.000 och letar efter en kompressor för en tiondel - blir inte det lite tokigt? Känns som att du inte kommer att få ut den fina kvaliteten från dina prylar ..
 
Kan tipsa om att nan klarar sig oehört långt på en liten klen kompressor med 10 bars maxtryck om man drar grov slang direkt från tanken till en vettig regulator, ex atlas copco midi. Då räcker den till allt som inte kräver stor kontinuerlig luftmängd utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.