Gokväll!

Funderar på att inhandla en kompressor för diverse hemmapul.
Vad behöver man?
Dyckert, spikpistol kanske lite däckbyte och pump.

Funkar denna
http://www.jula.se/kompressor-50l-2200w-200013

Vad är det man inte kommer kunna använda den till?
Låter den mycket?
Tänkte ställa den i källaren under en trapp.
 
Tag kompressorns "fri avgiven luftmängd" och delar med två. Sedan tittar du på verktygens luftförbrukning och ser om den räcker. Då är det värt att pröva. Verktyg typ spikpistoler är inga problem. Verktyg som drar luft kontinuerligt typ slip är värre. Ofta drar ett billigt verktyg mer luft än ett dyrt.

Och ja de låter mycket.
 
Fungerar till att köra spikpistoler, pumpa luft och köra mutterdragare kortare tider för tex hjulbyte.
Klarar inte blästring eller slipmaskiner som kräver betydligt mer luft samt att om man ska köra mutterdragare lite längre så kommer den även få gå för mycket.

Ang. ljudvolymen så låter den nog en hel del för jämför man med tex Finis motsvarande så varvar Julas dubbelt så mycket!
 
Den fungerar för alla de användningsområden du räknade upp. Den klarar dock inte luftkrävande verktyg som körs under en längre period tex slipmaskiner.

Edit: För långsam.
 
För de användningsområden du nämner räcker det gott med en sån här

http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

Jag vet, för jag har en motsvarande och använder den till precis de sakerna :)

Ja, de låter en hel del när de går.
 
Nu verkar inte julasidan fungera så jag får kika imorgon.

Om man vill ha en tystare kompressor, är det något speciellt man ska kolla efter förutom db?

Den ska ju trots allt stå inomhus i ett bostadshus och gillar inte saker som låter. Eller klarar en kompressor av att stå ute under tak?

Tack för alla svar hittills.
Blästrar och slip är inte aktuellt i min planering.
 
Y
Jag har en större från jula eller liknande butik, den har inte mått riktigt bra av att stå i kallförvar. Tror det blir lite rost invändigt eller så för kolven tvekar en stund men hittills har den vispatigång tillslut trots att ha stått länge.
 
Enda kompressorn jag känner till som man kan ha i samma rum som folk befinner sig i när de går utan att bli besvärade är Jun-air. Men de kostar så de platsar i Festools sortiment med råge.
 
Jag köpte en av duabhusets "ljudsvaga" modeller och tycker faktiskt att den är relativt tyst. Tror de specar omkring 70dBA. Funkar absolut utan hörselskydd, har själv använt den till airbrush i lägenhet... ;)
 
badtastex skrev:
Jag köpte en av duabhusets "ljudsvaga" modeller och tycker faktiskt att den är relativt tyst. Tror de specar omkring 70dBA. Funkar absolut utan hörselskydd, har själv använt den till airbrush i lägenhet... ;)
Länk?
 
fgo skrev:
Gokväll!

Funderar på att inhandla en kompressor för diverse hemmapul.
Vad behöver man?
Dyckert, spikpistol kanske lite däckbyte och pump.

Funkar denna
[länk]

Vad är det man inte kommer kunna använda den till?
Låter den mycket?
Tänkte ställa den i källaren under en trapp.
Dock så var det ett väldigt bra pris på den du hittat på Jula.
 
Ja det är ju ett förbaskat bra pris, om man bara ser till specen. Men om det är ett bra köp är ju en annan sak.

Kanske bättre att köpa en mer portabel så man kan ta med den runt och ut ur huset om det behövs.

Den är ju inte lyftvänlig precis 40kg+ är inget jag gärna sliter upp och ner i källartrappen.
 
Nej det är sant. En klar fördel om man hittar en lätt kompressor.

Hur många l/min bör en kompressor klara för att kunna användas till att lossa hjulmuttrar? Jag har en Ingersoll rand mutterdragare.
 
Anna1984 skrev:
Nej det är sant. En klar fördel om man hittar en lätt kompressor.

Hur många l/min bör en kompressor klara för att kunna användas till att lossa hjulmuttrar? Jag har en Ingersoll rand mutterdragare.
Hur många liter vill din dragare ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.