Vi har fjärrvärme + 2 luft/luft dock är det ett väldigt stort hus.

Tänkte mig man skulle antingen koppla in garaget på fjärrvärmen
eller så en frånluft/ eller finns det nån pelletslösning som går att ha centralt'
som inte ger ifrån sig mycket rök?
 
Ja du ska väl ha ström i garaget?

3000 kronor räcker till att ha 8 st 60W lampor tända i ett år.

Åtta lampor i ett garage på 70-100 kvm är inte mycket.
 
Ett garage med ljusa väggar, lär ju krävas några lampor men måste finnas nån lämplig
lågenergi variant att prova.

Ang ström skall förbrukningen mätas ut så det blir rätt till förhållande till hyra och sådant.
Sen vet jag att maskiner drar en del också om man håller på mycket med sånt.
 
Men för min del handlar det mer om mek, kan bli lite bygg och försäljning på det
men jag tror det blir en del bilmek också.
Tack vojma.....du lät inte helt positiv där till mina ideér tycker jag men
jag och min hyresvärd har den relation att vi kunde varit nära släkt med varann,
Så får se om han kan ställa upp och göra verklighet av mina planer,
är ju svårt att hitta garageplats på annat håll annars.
 
Är du inne på att bygga nytt, med ny grund, eller bygga om det befintliga?
 
Det är nog bäst att riva helt så man kan lägga ny golvvärme i hela det nya.
 
pe4r skrev:
Det är nog bäst att riva helt så man kan lägga ny golvvärme i hela det nya.
Med risk för att låta än mer negativ än andra men jag ser sådana här problem dagligen i mitt yrke. Ni har oerhört många fallgropar som kan skapa dilemma framöver. För att skriva ett juridiskt hållbart avtal med reglering av förskottshyra för garaget som ger dig rätt till återbetalning ifall rättsförhållanden skulle ändras (ägarbyte etc). Om du ska genomföra dessa planer hade jag räknat med 3-5000 kr bara i juridiska kostnader för att få skrivet ett individuellt anpassat avtal.

Sedan kan jag verkligen inte se hur du får ihop budgeten med golvvärme, garageport etc om du så gör ALLT själv. Om du så står och handblandar betongen och köper allt begagnat kommer alltid någon post att jävlas och det blir tight.

Samma sak med elen, de pengarna du räknar upp kommer inte räcka långt. Bilmek kräver en del belysning och inte precis några mysiga lågenergilampor utan rejäla lysrörsarmaturer i taket (och många) kompletterad med lokal arbetsbelysning. För att då inte tillägga ev kompressor och må gud förbdjuda svets eller liknande.

Har du seriöst dryftat dessa tankar med hyresvärden eller sitter du bara och drömmer/funderar just nu? Inte för att trampa dig på tårna men jag måste också hålla med den som nämnde att detta låter naivt
 
Enbart grundkostnaden drar lätt iväg mot 1500-2000:- /m2, tyvärr.
 
pe4r skrev:
Så kan det blir...om nästa ägare vill integrera denna lägenhet med övriga huset.

Jag tänkte på det där, kanske skrivit om det,
bygger jag med mina pengar, tycker jag man borde få ha garaget gratis o elen får
ingå i grundhyran, sen får man bo här större delen av livet vilket jag planerar då jag har det så bra här.

Men då är det det då, vad händer då nån annan tar över huset?
Jo nästa ägare får köpa lös garaget från mig då.
Jag tror det är det jag ska satsa på faktiskt.
"tycker jag man borde få ha garaget gratis o elen får
ingå i grundhyran"
Tyckande håller inte alls OM det blir ngn framtida tvist.

Och du är bara 26, du kommer med största sannolikhet INTE bo där resten av livet, även om du i skrivande stund känner att du har hittat det perfekta boendet :)
Ta bara som exempel om din partner (nuvarande eller framtida) inte vill bo där.
Ev. framtida barn kanske. Eller om du tillfrisknar eller får ett deltidsjobb där ett bättre boläge är att föredra !?


pe4r skrev:
Att be hyresvärden bygga och där ha en hyra på 1000 kr kan ju göra att man inte ens har råd med bil.
Men är det knappt nån hundring för ström, knappt det så då har man gått om pengar för
sina intressen och annat och där kan man ju skruva och greja i garaget.

Blir nog ingen övervåning iallafall, det drar bara iväg i pris, om inte hyresvärden vill ta
chansen och göra ytterliggare en lägenhet.
1000 kr/mån - det är alltså 15-20 års hyra som du vill plöja ned i en annans garage istället (ca 180-240 kkr) ?
Dvs istället för att spara ihop dessa 200kkr och sedan betala "ett par hundra i månaden för el och värme", så kan du ta en tusenlapp "ur högen" varje månad och betala hyra för garaget men inte stå med den krångliga juridiken och risken att få noll kr och inget garage om ngt inträffar i framtiden.

För mig låter det som ett bra mkt bättre alternativ - MEN det förutsätter förstås att din hyresvärd har pengarna och viljan att investera i garaget.

Varför ville du inte istället köpa ngt begagnat hus med garage/lada ? Är det placeringen av ditt nuvarande boende som är så bra ?

/K
 
Skaffar ja eget så är det ju en massa kostnader som kommer, då är frågan om jag ens har råd med bil.
Här ingår allt i hyran och jag har hyrestillägg.
 
Skall du bo i garaget i 50år så lär du behöva underhålla det. Har du tänkt att värden skall stå för underhållet får du nog dra av rätt många år från din hyresfria kalkyl.

Bygger du ut garaget så det förbrukar mer värme och el lär du få motsvarande höjning av hyran, eller skall han bjuda på det för att du är snäll och bygger om hans garage? I den värld jag lever i följer allt som ingår i hyror med antalet kvadratmeter man hyr. Är också lite tveksam till att du kan få hyrestillägg för annat än bostaden.
 
Funderar på alternativen, bygg ett garage i den skog familjen har 5 minuter utanför stan,
men då måste el och vatten kopplas in och då drar det i väg i abb.kostnader.

Tänkte göra en liten stuga där med en stor altan, kanske 2 stugor och ett litet förråd kanske.
Vore billigt och bra om man slipper både byggansökan och el och vatten,
det stod ett hus där men allt är borta, så en liten stuga på 15 eller 30 kvm
och sen fixar man lite gräsyta och odlingar.

Dom där 30 kvm kan byggas ut senare till större storlek
så i framtiden kan det bli ett riktigt bra boende, det är nära samhället,
just där samhället slutar, där börjar vår skog, 300 m längre upp tänker
jag bygga.

Så det kanske är en tanke, bygg en enkel stuga på plint på 30 kvm
som senare byggs ut, sen gjuter man golv för garaget och garaget blir
då ett mångårigt projekt.

Eller så kollar man hos mor sin, bygger nått där som även dom kan utnyttja,
d.v.s. bygg ett gemensamt garage men vi går inte så bra ihop så det blir svårt.

Pappas ställe utanför stan dock 5,5 mil dit, d.v.s. 45 minuters resväg,
finns ett hus där uppe till salu för 75 men jag skulle inte tänka mig bosätta
mig där ute på obygden, inte idag men kanske i framtiden.

Släkten har ett hus bebott där året runt,
sen har dom inkl pappa min 12 hus ytterliggare.
Ni vet vad det blir totalt men man får väl säga att min släkt har 12 hus p å byn o så
äger jag ett också....känns fel att säga att jag är den 13:e personen/familjen i släkten som köper ett hus på byn.
 
Då det gäller att köpa hus, kunde man få ett extraknäck som gav
cirka 4000 i månaden skulle jag landa på cirka 16500 totalt per månad eller nått sådant.

Skulle jag kunna äga ett eget hus med den ekonomin?

Kan inte ni hjälpa mig? Kolla Hemnet/Blocket på Örnsköldsvik
och rekommendera mig någonting där ni kan lista ut ungefärligt
vad den faktiska kostnaden blir på husen.

150.000 är ju en bra kontantinsats om man köper nått,
men man vill kunna ha råd att bo där.

Eller så fuskar man och ordnar så nuvarande hyresvärd skriver sig som
ägare och jag köper det, sen tar han ut en hyra inkl all så får F-kassan stå för kostnaderna.

Det går om man inte är allt för öppen i käften.
Som idag, allt ingår i hyran, var bara möbleringen dom gjorde avdrag för
men det är bara 2 st möbler som ingår i hyran egentligen för jag har valt eget till stor del.

Så fixa pengarna till ett billigt hus, be hyresvärden skriva sig som ägare och sen betala en hyra som täcker allt.

Känner en annan som bor i stan nu, nyinflyttad som, han är inte hyresvärd själv men jobbar med ett eget byggföretag.
God vän med både hyresvärden och mig, och dessutom yngre än hyresvärden, kanske vore bättre om han ställde sig som hyresvärd för mig.

Ja det är lösa tankar, ett ställe man skulle kollat, det är Mellansel, där får jag en gård för 225.000, jag får ett litet äldre hus för 150.000, affär finns där, Folkhögskola som man kunde söka in på, bussar går till stan om man inte
gillar att köra dom 3 milen ensam för att ta sig till stan.

Ja allt är nästan tänkbart, skulle bara fått den ekonomin att man kunde köpa nånting kontant.
 
Hyrestillägget täcker inte nått med garaget, det skulle få stå helt utanför det kontraktet.

Man kan ju diskutera och fundera om han skulle tänka sig bygga ett nytt garage,
får man en hyra som känns okej och man betalar iallafall 50.000 i förskott så kanske det går bra.

Sen får man hjälpa till så möjligt med bygget också, bräslå känns ju inte svårt,
sen göra insidan sedan då stomme och tak är på plats, samma där, nånting jag kan ta på mig.

Det finns många alternativ men om man fick ett extraknäck t.ex. ett litet eget företag
som är lite på gränsen mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet, en liten firma
som kunde ge utdelning på 2.000 kr i månaden kanske i snitt, då kanske man kunde
få en hyvsad ekonomi och samtidigt äga eget hus.

Jag tänkte försöka kränga lite parkbänkar och lite andra utemöbler och lekstugor och lite sånt.
Kan bli svårt att få en månadslön men om den gör 2-3.000 i månaden,
då får det ersätta alla abbonemang som el internet och värme på ett eget hus.
Då tror jag man kunde få en hyvsad ekonomi.
 
Extraknäck lika med svartjobb? :)
Eller får man bidraget även om jobbar några timmar i veckan/månaden?
Är dåligt insatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.