G guggen skrev:
Jo. Men man kan väl hårdlöda med tex en Rothenberger superfire 2 med mapp gas också. Tom vanlig mixgas från classes levererar uppåt 2000 grader. Det handlar väl främst om ngn spik eller liknande ligger och glöder och det tar eld bakom etc, behövs inte mkt för det.
Riktigt , förr så fanns det en elektriska tång att mjuklöda med, finns fortfarande kvar. Men den började att användas för ar tina frusna rör med. Vart inte bra på en del ställen, linet slog eld inne hos en granne 2 hus bort. Så numera förbjudet att tina så p,g.a brandrisken.när husen ligger tätt.
 
J jonaserik skrev:
Riktigt , förr så fanns det en elektriska tång att mjuklöda med, finns fortfarande kvar. Men den började att användas för ar tina frusna rör med. Vart inte bra på en del ställen, linet slog eld inne hos en granne 2 hus bort. Så numera förbjudet att tina så p,g.a brandrisken.när husen ligger tätt.
Inte så kul :). REMS har fortfarande flera i olika storlekar för lödning. Jag har faktiskt själv en enklare och mindre lödtång, fungerar utmärkt för 15mm och mindre i trånga utrymmen, men kass på 22 och uppåt.
 
J jonaserik skrev:
Sen var det inte tal om det var eget eller kommunalt vatten, det sistanämnda så är det tillåtet att dra rör/vatten efter vattenmätaren och då ska det vara backventil i kopplingen på ena eller andra sidan.
Återigen, om det finns backventil på inkommande tappvarmvatten eller inte har ingenting med att göra om man som lekman får koppla vattenrör själv eller inte.

OT:
Det finns troligen fortfarande många abonnenter på kommunala nät som inte har någon backventil på inkommande tappvatten.

Backventil är bara en av produkterna man kan använda för att uppfylla kravet på återströmningsskydd.
Man kan använda vacuumventil istället om man själv vill.
Man kan även använda "brutet system" för att åstakomma återströmningsskydd.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/aterstromningsskydd/

Nästan alla bostäder som har rinnande vatten har minst ett brutet system, nämligen toaletten.
 
H HEM2121 skrev:
VVS:are som säger att de kan göra allting själv förutom inkopplingen men det kan ju vara ur försäkringssynpunkt.
Den VVSaren har fel. De kan göra allt, även ur försäkringssynpunkt. Det enda försäkringabolaget kräver är att du gör installationen fackmannamässigt, dvs enligt montageanvisningar och Säkervatten.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Den VVSaren har fel. De kan göra allt, även ur försäkringssynpunkt. Det enda försäkringabolaget kräver är att du gör installationen fackmannamässigt, dvs enligt montageanvisningar och Säkervatten.
Ja, det blir väl en fråga om bevisning som den enskilde får göra och en massa stök, försäkringsbolag försöker alltid att komma undan.
 
H HEM2121 skrev:
Ja, det blir väl en fråga om bevisning som den enskilde får göra och en massa stök, försäkringsbolag försöker alltid att komma undan.
Det är samma sak oavsett vem som gjort jobbet. Det räcker inte att det är gjort av en fackman. Det ska vara fackmannamässigt utfört - annars blir det inga stålar från fbolaget och du får försöka stämma din hantverkare istället. Eller så gör du rätt själv....!
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Det är samma sak oavsett vem som gjort jobbet. Det räcker inte att det är gjort av en fackman. Det ska vara fackmannamässigt utfört - annars blir det inga stålar från fbolaget och du får försöka stämma din hantverkare istället. Eller så gör du rätt själv....!
Ja, så är det. Gör du det själv så ligger bevisbördan på dig själv att det är fackmannamässigt utfört. Det är det som är det knepiga.
 
Krilleman
H HEM2121 skrev:
Ja, så är det. Gör du det själv så ligger bevisbördan på dig själv att det är fackmannamässigt utfört. Det är det som är det knepiga.
Grunden i det "fackmannamässiga" är att läsa installationsanvisningen.

Inte svårare än så.

Läs på, läs på, läs på.

Jag vill sticka ut huvudet och påstå att många installationer blir bättre på det sättet.
Ta det lugnt och gör rätt på första försöket!
 
Redigerat:
  • Gilla
nb. och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Gör du det själv så ligger bevisbördan på dig själv att det är fackmannamässigt utfört.
Det är väl snarare Försäkringsbolaget som skall visa att det inte är fackmannamässig gjort, och att det ledde till skada.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, så är det. Gör du det själv så ligger bevisbördan på dig själv att det är fackmannamässigt utfört. Det är det som är det knepiga.
Njaeö. Är det verkligen så? Jag skulle säga att försäkringsbolaget måste visa att det inte är fackmannamässigt om man tänker vägra mig ersättning. Och är det någon del av anläggningen som inte är monterad enligt instruktion så måste de ju visa att just DET har orsakat skadan.

Och, även om jag måste visa att installationen är fackmannamässig så vet jag inte om det är så jädra krångligt. Följer man anvisningen för det man monterar så blir det ju rätt och ser man till tätskikt etc så står det ju även i Säkervatten vilka krav som finns. Det svåra kan möjligen vara att veta vilka regler som gällde när installationen gjordes, men det lär ju försäkringsbolaget veta.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Försäkringsbolag kräver ofta bilder för installationer vid yrkanden på ersättning.

Så nej, jag tror inte det är försäkringsbolaget som har bevisbördan i slutändan.
Dom gör allt för att inte betala ut ersättning tråkigt nog.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
H
Krilleman Krilleman skrev:
Grunden i det "fackmannamässiga" är att läsa installationsanvisningen.

Inte svårare än så.

Läs på, läs på, läs på.

Jag vill sticka ut huvudet och påstå att många installationer blir bättre på det sättet.
Ta det lugnt och gör rätt på första försöket!
Det handlar vilken handläggare på försäkringsbolaget. Hemmafixare som kan gör det säkert lika bra som en VVS:are, betvivlar inte det, men kan försäkringsbolag komma undan så gör de det. Stavas Krångel.
 
Krilleman
H HEM2121 skrev:
Det handlar vilken handläggare på försäkringsbolaget. Hemmafixare som kan gör det säkert lika bra som en VVS:are, betvivlar inte det, men kan försäkringsbolag komma undan så gör de det. Stavas Krångel.
Som jag påtalade i #42, har man bilder på det man gjort underlättar enormt.

Sen kan ju alltid försäkringsbolag ifrågasätta om försäkringstagaren visste exakt hur mycket den läckande kopplingen skulle dras.
 
H
Krilleman Krilleman skrev:
Som jag påtalade i #42, har man bilder på det man gjort underlättar enormt.

Sen kan ju alltid försäkringsbolag ifrågasätta om försäkringstagaren visste exakt hur mycket den läckande kopplingen skulle dras.
Vi skrev om varandra tror jag:D
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.