Nu är allt på plats och systemet är testkört en stund. Imorgon blir det att banda fast och skyffla tillbaka spån och sen köra skarpt läge, och få det injusterat :)

Funkar det att täta hålet för givaren i tilluften med silikon?
 
Borde det väl göra, det är ju inga mastodonttryck det rör sig om....
Prova...
Om det inte funkar är det ju bara att göra om...
 
Det ska vara helt ok att täta med silikon. Kul att du fått dit allt. Grattis.
 
I söndags kväll startade jag upp aggregatet "på riktigt" och det började ju skitbra :(
Tog ett bra tag innan temperaturerna hade stabiliserat sig då det var ganska sent innan jag fått ut allt spån. På morgonen stod värmeväxlaren stilla och den påstod att det vara +13C uteluft när de egentligen var -11C. Tilluften låg på inställda 17C, vilket förklarade den stillastående värmeväxlaren. Hade inte tid att forska så mycket då jag skulle till jobbet men när jag gick ut hittade jag ganska snabbt felet som löstes fort med piasavan :)

efter ca 1tim
20121028_194551[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter kl 06.45
20121029_070738[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu rullar allt på, inget mer frost. Det var lite extrema förhållanden på söndag kväll då det slog om rätt fort och det blev riktig dimma och -10C. På söndag ska det justeras in, just nu kör jag tilluften 5% lägre än tilluften. Det ända jag stör mig lite på är Uteluft tempen, när det var kallt i början på veckan visade den 0C hela tiden, kanske berodde på kondens på tempgivaren? men så fort det blev varmare visar den konstant 5C för mycket. Nu är det 4C ute och den visar 9C. Det jag kan tänka mig är att uteluften värms i kanalen innan den når agget men hela 5C? Har bara en kort bit rör 27cm och sedan en akucomp som slingrar sig upp på agget och sen inget mer. Röret är isolerat med 30mm kondensisolering och liknande är det väl på akucomp. Det är rätt varmt i panrummet då en del isolering på fjärrvärmerören har "råkats" ramla lös ;)
 
Nu är det injusterat! Måste haft helt obefintlig ventilation via självdraget. Har fiskört en vecka och ändå var det betydligt bättre luft, hade 40% från 35% tilluft, har nu ställt 60% från och 55% till. Vi fick strypa ganska hårt på dom 2 första tilluftsdonen och öppna nästa så mycket det gick på dom 2 bortersta. Frånluften blev det som styrde med 15l/s i bad, 10 i kök och 15 i tvättstugan. Dock hörs det ett svagt sus från donen i bad och tvättstuga. Behövs det ett annat don eller ett större för att det ska bli helt tyst? Vet inte om stör mig något, mest nyfiken.
 
Hur många grader har du i tillufts donen ???
 
Har ställt tilluften på 22 men får 18-19 vid donen +5 ute vill jag minnas. Kan kolla igen imorgon. Kör ingen eftervärmning. Tror jag fick 15 när det var -9 ute.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Mätt nu ikväll
Ute: +4
Inne: ca 22
Tilluft 18,4
Frånluft badrum 21,1

Aggregatet visar i vanlig ordning lite högre temp på allt
Ute: +8
Avluft: +8
Frånluft: 22
Tilluft 20
Återvinning 87%
 
Har kollat lite ikväll


Ute +5
Inne 21.4
Avluft badrum 22
Tilluft 18.2 längst bort..


Enligt aggregatet
Ute 8. Tilluft 20
Ut luft 11. Från luft 19


84%

Till 1660 rpm
Från 1920 rpm
 
Dubbelt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.