TRJBerg
T Takfönster skrev:
Har du varit inne på boanäs vattenliv och granskattehults dammtrivsel och läst? Finns bra info och produkter där. Samt på Youtube finns de massor av info både realistiska byggen och rena fantasier :)
T Takfönster skrev:
Inte vidare kunnig om varken bäck eller damm. Vi har inte bäck än men en damm på 4×3 meter och djuphåla på 80cm. Delar av dagvatten går ner där. Har några lågvolt pumpar i varav en igång på vintern. Planen är att göra om nuvarande damm till ett rotzon filter och via bäck leda renat vatten till en bad damm. Men när om och hur detta ska göras har jag ingen aning om. Men tror de blir pump på varje sida så vattnet skickas runt samt något vanligt filter för säkerhetsskull. Har ett hemmabyggd filter nu

Tror olika nivåer eller svängar i bäcken kan göra nytta för att lättare håva upp skräp samt avsluta med en liten damm på lägsta nivån bara för mysets skull alternativt fixa nån kulle högt upp så det blir vattenfall. Har du vattenfall så slipper du staket osv om resten inte är djupare än msb reglerna/rekommendationerna eller vad de nu är
Var o kollade nyss. Tack för tipset!
 
Hur gick det med bäckplanerna? Kom du vidare? Satt just och funderade på ett liknande projekt just för att slippa omaket med en damm (har små barn i trädgården) och för att det ger mer, iaf längre, vattentrivsel inbillar jag mig :D
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
TRJBerg
Charlieflower Charlieflower skrev:
Hur gick det med bäckplanerna? Kom du vidare? Satt just och funderade på ett liknande projekt just för att slippa omaket med en damm (har små barn i trädgården) och för att det ger mer, iaf längre, vattentrivsel inbillar jag mig :D
Det har inte hänt något. Det har varit mycket annat som behövt fixas, så det är ett projekt för nästa år. Eventuellt kommer jag skaffa plastmattan (motsvarande) och testa med vattenflöde för att kolla lutning osv.
Vad jag förstått så är största jobbet eller kostnaden att fixa elförsörjning och vattenledning från pumphus (typ 100 meter). Sedan är det ett jobba med att gräva för bäcken. Jag tänker mig att det räcker med 10-20 cm på en längd som mest 40 meter. Men det är ju väldigt osäkra siffror.
Största underhållet blir att plocka upp och ner vattenpump mm höst och vår. Samt att då och då fylla på vatten.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det har inte hänt något. Det har varit mycket annat som behövt fixas, så det är ett projekt för nästa år. Eventuellt kommer jag skaffa plastmattan (motsvarande) och testa med vattenflöde för att kolla lutning osv.
Vad jag förstått så är största jobbet eller kostnaden att fixa elförsörjning och vattenledning från pumphus (typ 100 meter). Sedan är det ett jobba med att gräva för bäcken. Jag tänker mig att det räcker med 10-20 cm på en längd som mest 40 meter. Men det är ju väldigt osäkra siffror.
Största underhållet blir att plocka upp och ner vattenpump mm höst och vår. Samt att då och då fylla på vatten.
Låter ändå som ett rimligt projekt och inte en ohemult massa underhåll. Uppdatera gärna tråden med hur det går
 
TRJBerg
Charlieflower Charlieflower skrev:
Låter ändå som ett rimligt projekt och inte en ohemult massa underhåll. Uppdatera gärna tråden med hur det går
Jodå, det kommer jag att göra.
 
  • Gilla
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.