TRJBerg
Hej,

Har funderingar på att anlägga en bäck i min trädgård. Den är avsedd som trevnad och för att stimulera djurlivet, bl a grodor, paddor och ödlor. Och allmänt för fåglar och andra djur att dricka ifrån.

Tänker mig en konstruktion där det är en fast vattenmängd som cirkulerar från slutet på bäcken till starten. Fylls på initialt och senare vid behov från egen brunn.
(Att det blir en bäck i st f t ex en damm är att jag inbillar mig att det dels är enklare - mindre jobb - med en bäck och dels att det blir mindre underhållsbehov. Rätta mig om jag har fel.)

Vad jag inte har klart för mig är konstruktionen. Antar att jag behöver en vattentät folie längs hela bäcken, en vattentät "pumpgrop" i nederändan och en slang dragen från nederändan till toppändan.

Några detaljfunderingar:
- Är det mest praktiskt att dra slangen längs bäcken? I "botten"/under folien eller vid sidan?
- Hur konstruerar jag pumpgropen? Placering av pump?
- Vilken typ av pump ska jag ha? Hur beräknar jag kapacitetskravet på pumpen?
- Hur bör jag designa formen på bäcken? Som ett väldigt grunt dike? Hur ska underlaget vara? Räcker det med att bara gräva ur till rätt form (förstås se till att det inte finns vassa stenar eller rötter som kan sticka hål på folien)? Det är gammal gräsmatta där jag tänkt lägga bäcken.
- Undrar också hur jag ska tänka när det gäller fallet/lutningen på bäcken. Som läget är kan jag i huvudsak inte påverka lutningen i mitt fall, men jag tänker mig att man t ex med hjälp av stenar kan styra flödet i viss mån (och för att skapa en estetiskt vackrare bäck).
- Hur anordnar jag strömförsörjningen till pumpen? Inte trivialt i mitt fall, se beskrivning på tomten nedan.
- Hur ordnar jag vattenpåfyllnaden på det mest praktiska sättet? En pvc-slang jag rullar ut från pumphus till bäcken när jag behöver fylla på? Eller bör jag lägga ner en permanent slang? (>50m till pumphus).

Tomten/fastigheten är en gammal avstyckad bondgård. Omgiven av skog och åkrar. Bäcken kommer att ligga minst 20m från närmaste tänkbar elkälla.

Bilder:
Vy över en trädgårdsmark med grön gräsmatta gränsande till buskage och skog, potentiell bäcks placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsmiljö med blommande träd, gräsmatta och buskage, tänkt för anläggning av bäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På första bilden ser man den tänkta sträckan, det är längs gränsen på gräsmattan där den gränsar till dels buskage till vänster dels längre upp till ett stenigt "naturområde". Lutningen är svagt uppåt lite mot höger mot skogen i bakgrunden.
I den andra bilden som är tagen mera mot höger ser man längst upp ett rabarberbestånd. Ungefär där fast lite till vänster hade jag tänkt lägga toppen av bäcken.

Vad har ni för synpunkter och tips?
Som sagt det här är bara i funderingsstadiet ännu. Jag har ingen erfarenhet av sånt här. Säkert många konsekvenser jag missat.
Tillägg: har missat hur man ska hantera den inför vintersäsongen osv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TRJBerg
Ookey... Inte så många intresserade? Trodde det borde vara några som gillar sådant som bäckar i trädgården.
Kanske ett udda intresse?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag har ingen aning... Jag har det naturligt

En damm omgiven av grönt gräs med spegling av hus och träd, synligt från en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite dåligt med vatten nu då dammluckan har gått sönder, mycket bäcköring, häger som hälsar på varje år, utter för några år sen, bäver och änder.

Men tänk på att grejer kan frysa sönder så lägg det mesta så det är enkelt att byta ut.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Visst kan du anlägga en 'bäck' om du vill det, har man inte naturligt vattendrag får man skapa det man önskar Ganska många har ju grävt dammar och pooler så du kan nog låna teknik och pumpar därifrån.

Har du funderat på drifts och anläggningskostnader?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Visst kan du anlägga en 'bäck' om du vill det, har man inte naturligt vattendrag får man skapa det man önskar Ganska många har ju grävt dammar och pooler så du kan nog låna teknik och pumpar därifrån.

Har du funderat på drifts och anläggningskostnader?
Jo jag har tänkt lite lätt på kostnader. Har föreställningen att elkostnaden är i paritet till en frys elkostnad. Kanske fel?
Vatten har jag så det räcker. Har egen brunn med rikligt med vatten, även när det är torka.
Anläggning tror jag inte kostar så mycket att det skulle vara avskräckande. För bäckens sträckning tänkte jag mig handgrävning, tänker att det räcker gräva sig ner ca 20 cm. Plus bortplockning av vassa stenar och rötter.
För "pumpgropen" tänker jag mig ta hjälp av närliggande lantbrukare som har grävmaskin. Eller något åt det hållet. Borde vara acceptabla kostnader.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Du lägger ett lager sand under duken så på 20 cm grävt så får du kanske 5 cm djup varav hälften är vatten.

En större damm med en luftpump/fontän är enklare att sköta och du kan också anlägga ett vattenflöde eller liknande där. Med vattenflöde behövs antagligen ingen luftpump eller fontän utan syresättning och omrörning sker via flödet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Smart med bäck istf damm, så slipper du omaket att tvingas barnskydda allt med staket eller täckning - om nu inte djupet är över 20 cm.

Sedan, dra returslangen bredvid, så kan den bytas eller servas vid behov.

Små trädgårdspumpar finns för ett par tusenlappar, de kan ha både fontän och filter och UV-rening och annat.

Ta dit en elektriker som kan ordna en utomhuselstolpe eller liknande i närheten av där du ska ha pumpen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Och det enda du egentligen behöver göra på vintern är att plocka upp pumpen (och passa på att rengöra den). Du behöver nog inte tömma bäcken på vatten, inget annat kan ta skada av is.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi anlade en bäck för några år sedan. Ca 40 meter, 1meter bredd.
Vi grävde bort och la dit sand där deras behövdes. 2 lager med dammduk.
Slang grävde vi ner precis intill.
Pumpen hade vi i slutet där vi avslutade med en liten damm.
Blev riktigt bra, kolla gärna bilder på min sida och om du undrar något så säg till :D
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
P Pappa1986 skrev:
Vi anlade en bäck för några år sedan. Ca 40 meter, 1meter bredd.
Vi grävde bort och la dit sand där deras behövdes. 2 lager med dammduk.
Slang grävde vi ner precis intill.
Pumpen hade vi i slutet där vi avslutade med en liten damm.
Blev riktigt bra, kolla gärna bilder på min sida och om du undrar något så säg till :D
Med din sida, menar du din profilsida här på byggahus? Gick dit och såg att du hade väldigt många bilder. Bläddrade ett tag utan att se något bäckrelaterat och tänkte att du kanske lagt upp en tråd om bäcken? Har du det så kan du ge en länk till den?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med din sida, menar du din profilsida här på byggahus? Gick dit och såg att du hade väldigt många bilder. Bläddrade ett tag utan att se något bäckrelaterat och tänkte att du kanske lagt upp en tråd om bäcken? Har du det så kan du ge en länk till den?
Här är lite dåliga bilder.
Trädgårdsutsikt med stenbelagd bäck och lite vattenfall, omgiven av gröna växter och ett staket, sett från en balkong ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsanläggning med stenar och växter runt ett litet konstgjort vattenfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsdamm med stenar och växter samt en liten bäck och vattenfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålad träbro över en bäck omgiven av stora stenar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vi skulle gjort annorlunda är att vi skulle gjort det ännu bredare. Men annars va vi väldigt nöjda
 
TRJBerg
P Pappa1986 skrev:
Här är lite dåliga bilder.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Det vi skulle gjort annorlunda är att vi skulle gjort det ännu bredare. Men annars va vi väldigt nöjda
Det har ni gjort snyggt! Min bäck kommer vara betydligt längre (tror jag), så jag kommer nog inte orka fixa så mycket stenar. :)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det har ni gjort snyggt! Min bäck kommer vara betydligt längre (tror jag), så jag kommer nog inte orka fixa så mycket stenar. :)
Tack.
Fick bli så mycket stenar då vi inte ville ha en synlig dammduk och ville att den skulle se naturlig ut. :D
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Inte vidare kunnig om varken bäck eller damm. Vi har inte bäck än men en damm på 4×3 meter och djuphåla på 80cm. Delar av dagvatten går ner där. Har några lågvolt pumpar i varav en igång på vintern. Planen är att göra om nuvarande damm till ett rotzon filter och via bäck leda renat vatten till en bad damm. Men när om och hur detta ska göras har jag ingen aning om. Men tror de blir pump på varje sida så vattnet skickas runt samt något vanligt filter för säkerhetsskull. Har ett hemmabyggd filter nu

Tror olika nivåer eller svängar i bäcken kan göra nytta för att lättare håva upp skräp samt avsluta med en liten damm på lägsta nivån bara för mysets skull alternativt fixa nån kulle högt upp så det blir vattenfall. Har du vattenfall så slipper du staket osv om resten inte är djupare än msb reglerna/rekommendationerna eller vad de nu är
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Har du varit inne på boanäs vattenliv och granskattehults dammtrivsel och läst? Finns bra info och produkter där. Samt på Youtube finns de massor av info både realistiska byggen och rena fantasier :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.