Är du själv i bygg-tagen? Vad har du för planer?
 
För närvarande är det ett renoveringsprojekt av en altan på ett betongtak ovan garage med minimal lutning ca 1:100 med trätrall på ett åldrat (obefintligt) tätskikt. Problemet är att kvarstående vatten tränger in i den anslutande husväggen och ned i taket på garaget med fuktskador och vittrad betong som resultat.

Jag har funderat i turordning på att:
A. Riva eländet. (ryggmärgsreflex hos en programmerare - dock idiotiskt i de allra flesta fall både i verkliga världen och i cyberrymden)
B. Bygga upp fall med kilar och råspont eller skivor och täta med gummiduk eller papp och lägga tillbaka trall med motriktade kilar. Fördel: Billig enkel lösning men behöver kunna sopa bort löv och skräp under trallen. En hel del jobb men hyfsat enkla moment.
C. Låta fallet vara kvar svagt men lägga tätskikt och klinker. Fördel: underhållsfritt (så länge det håller). Nackdel: Vet inte hur svårt det är att sätta klinker med korrekt utfyllnad osv. Är det dåliga fallet stoppande?
D. Flytspackla upp fall och lägga tätskikt och klinker. Fördel: underhållsfritt. Nackdel: dyrt och tidskrävande och kanske svårt att få till korrekt?

Jag tar gärna emot ideer och råd från alla håll!
 
Ge oss lite bilder! :)
 
@Sabina Jönsson, ledsen att ha snott din tråd men det är i alla fall lite relaterat...

Så här ser altanen/gråsugge-boet ut i stora drag:
IMG_1558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj på en av konsekvenserna av fuktinträngning. Bör ge rot-avdrag va? :)
IMG_1557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade tagit dit flera olika byggare och fråga dem hur de hade löst det. Begär in grundliga offerter och sen ta en funderare igen. Då kommer du få tips och råd av fackmän alldeles gratis.

Spontant känns det som att du skall se till att få ordentligt fall från huset...



PS: Jag arbetar med IT och min första tanke var: Riv. hahaha. :D
 
Hehe, ja jag tror det är universellt. Jag försöker att motarbeta det både hemma och på jobbet. :)

Låter som en bra idé att få lite tips och prisindikationer på olika lösningar.

Idag har jag bilat bort den överraskande dåliga betongen/putsen och gjutit på ny. Planerar att täcka in altanen med presenning eller gummiduk för att stoppa förfallet och få lite betänketid.

IMG_1567.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bohrax skrev:
Hehe, ja jag tror det är universellt. Jag försöker att motarbeta det både hemma och på jobbet. :)

Låter som en bra idé att få lite tips och prisindikationer på olika lösningar.

Idag har jag bilat bort den överraskande dåliga betongen/putsen och gjutit på ny. Planerar att täcka in altanen med presenning eller gummiduk för att stoppa förfallet och få lite betänketid.

[bild]

Hmm, så då är "riva" uteslutet då ja. Hur hanterade du läckan mot huset?
 
Det var ganska mycket grus och löv på altanen under trallen, så det blev nog aldrig torrt och därmed så trängde det in vatten i väggen till slut. Min förhoppning är att en rensopad gummiduk/papp med uppvik mot väggen bör stoppa åtminstone en del fukttryck mot väggen.

Det är ju inte så att det regnar rakt in utan mer att det är konstant lätt fuktigt i väggarna.
 
Okej. Återkoppla med hur du går vidare :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.