Hej jag har precis köpt hus och funderar på om det skulle vara möjligt att bygga en altan uppepå garagetaket?
Bygglov?
Tyngd? Klarar taket tyngden?

Vad jag förstod av lite läsning så måste man ha klätterskydd om man har ett räcke och det bör man nog ha pga fallrisk! Men måste man ha bygglov när man kommer upp i luften? Räcket blir ju inte högre än själva husets nock iaf!
 
FÖr att veta om garagetaket tål vikten måste du veta konstruktionen som garaget har..

Möjlighet att se vad du har för takstolar eller vad det är för bjälklag
 
oobum skrev:
FÖr att veta om garagetaket tål vikten måste du veta konstruktionen som garaget har..

Möjlighet att se vad du har för takstolar eller vad det är för bjälklag
Nej tyvärr har inte flyttat in än bara i dröm stadiet än så länge😊
 
Bygglov krävs säkert.
 
Jag tror att bygglovshantering är olika i olika kommuner...?

Men jag behövde inget bygglov till min altan på mitt garage.
WP_20160424_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
malarn86
  • Laddar…
rockin_john skrev:
Jag tror att bygglovshantering är olika i olika kommuner...?

Men jag behövde inget bygglov till min altan på mitt garage.
[bild]
Ser ju super ut! Tror inte heller det är nog bara om man överskrider höjden på taknacken läste jag någonstans! Men tillåtelse av dom närmsta grannarna är nog bra att ha!😊
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Taket lär ju i alla fall vara dimensionerat för en snölast på X-kg/m² (80-300) beroende på var i landet det ligger och när det byggdes. Nu skall det ju tåla snön och altanen så det kanske måste skottas på vintern. På sommaren när du använder altanen så skall det nog inte vara några problem (Y)
 
JAM skrev:
Taket lär ju i alla fall vara dimensionerat för en snölast på X-kg/m² (80-300) beroende på var i landet det ligger och när det byggdes. Nu skall det ju tåla snön och altanen så det kanske måste skottas på vintern. På sommaren när du använder altanen så skall det nog inte vara några problem (Y)
Okej ja tänkte också så men vi ska lägga om taket inom nått år från vi flyttat in så kanske man kan lägga några extra reglar för säkerhetsskull ☺
 
Ser fint ut @rockin_john. Hur har du löst altangolvet med avseende på avvattning, och att samtidigt få köttbullarna att ligga kvar på tallriken? :)
 
  • Gilla
KarlGeorg
  • Laddar…
bohrax skrev:
Ser fint ut @rockin_john. Hur har du löst altangolvet med avseende på avvattning, och att samtidigt få köttbullarna att ligga kvar på tallriken? :)
Taket är under trallgolvet, med tillräcklig lutning. Altanen ligger således bara ovanpå :)
 
Ok, har du vägt av trallen med kilformiga reglar eller liknande för att motverka lutningen?
 
Exakta mente!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Har du gjort något speciellt för att undvika att reglarna "står" i vatten eller tänker du dig att taklutningen förhindrar det?
 
Lutningen är så pass god att risken för att vatten stannar kvar är i stort sett obefintlig. :)
 
Ok, tack för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.