Jag håller i princip med spik99 en elanläggning "byggs" inte med "tanke på" att det ska vara enkelt för en lekman, den byggs med tanke på att det ska vara "yrkesmän" som utför ingrepp i anläggningen.
Det som är självklart och enkelt för en fackman kan ju vara i stort oförståbart för lekmannen.
Ett typexempel är just det med två olika typer av trappkoppling i samma anläggning, jag skulle om "rätt" färger används omedelbart förstå hur det var kopplat, skulle färgerna vara "fel" tar det mig högst 10 min att kontrollera och förstå hur det är kopplat.
Det gäller naturligtvis inte bara mig utan troligen alla yrkesmän.
 
Mig skulle det ta max 11 min att förstå om det var fel färger, men då har ju inte jag lika lång erfaranhet som dig elmont (typ en droppe i havet i jämförelse). :p

Jag håller också med i resonemanget. Man gör en elanläggning så att yrkesmän förstår. Men jag har svårt att se hur man skulle kunna göra något annorlunda för att göra det enklare för amatörer. Möjligtvis kanske att enbart ha enpoliga brytare i kåken.

//Patrik
 
Vi behöver betänka att byte av en strömbrytare är en sak som lekmän med nödig kännedom får göra. Så om det inte är tydligt uppmärkt (t.ex med "rätt" färger) så landar det antagligen en fråga i detta forum!

Jag har en dosa med 6 ledare i olika färger - hur ska jag koppla in min strömbrytare? :S​
 
elmont skrev:
Jag håller i princip med spik99 en elanläggning "byggs" inte med "tanke på" att det ska vara enkelt för en lekman, den byggs med tanke på att det ska vara "yrkesmän" som utför ingrepp i anläggningen.
Det jag vänder mig mot är själva resonemanget och attityden.
Jag sade inte "gör det så enkelt så att en amatör klarar av det", vad jag snarare menade var "Krångla inte till det om det inte är absolut nödvändigt"

En säkerhetskritisk anläggning ska man inte behöva tänka efter för att förstå.

Självklart byggs den för att servas av yrkesmän, men handen på hjärtat, hur hög är kompetensen i bottenskiktet?

Det här fallet ser jag inte som speciellt komplicerat, som de allra flesta ska klara av.


Jag jobbar med lite lägre spänningar rent proffesionellt, men vi har bortåt 20A till våra kretsar. Vi mäter spänningsfall i mV. Matningsspänningen är väl bara någon V.
Men de kretsscheman som jag stöter på har verkligen varierande kvalitet. Välgjorda kretsscheman underlättar förståelsen avsevärt och minskar risken för att man ska cada om mönsterkortet avsevärt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vi behöver betänka att byte av en strömbrytare är en sak som lekmän med nödig kännedom får göra. Så om det inte är tydligt uppmärkt (t.ex med "rätt" färger) så landar det antagligen en fråga i detta forum!

Jag har en dosa med 6 ledare i olika färger - hur ska jag koppla in min strömbrytare? :S​
Men om man inte förstår, har man nödig kännedom då? :rolleyes:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Men om man inte förstår, har man nödig kännedom då? :rolleyes:

//Patrik
Problemet är väl att många inte förstår att de inte får koppla.

Återigen till attityden, krångla inte till det i onödan.
 
Mikael_L
magnu skrev:
Jag måste opponera mig mot det här tänkandet. Jag skulle aldrig resonera på ovanstående sätt. Säkerhetskritiska saker ska vara lätta att begripa annars är risken för fel alldeles för stor.
Tja, att kalla det säkerhetskritskt är väl en anings starkt ... :x

Om vilken okunnig hempulare som helst byter uttag men bara ser till att alla 6 trådarna åtminstone hamnar i något hål så är det ju inget som är farligt, det är ju bara funktionen som kanske inte blir korrekt.
Och vilken dubbeltrapp som helst där båda brytarna är trappkopplade lär få många som är precis på gränsen tillräckligt kunniga att gå bort sig, oavsett vilka varianter av trappkopplingar som används.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vi behöver betänka att byte av en strömbrytare är en sak som lekmän med nödig kännedom får göra. Så om det inte är tydligt uppmärkt (t.ex med "rätt" färger) så landar det antagligen en fråga i detta forum!

Jag har en dosa med 6 ledare i olika färger - hur ska jag koppla in min strömbrytare? :S​
Forumet borde nästan ha en klistrad tråd - "Jag ska byta strömbrytare - hur ska den kopplas" med första punkt:

1. Om du inte skrev upp hur den gamla strömbrytaren var kopplad innan du tog bort den - rota i lucia/maskeradlådan och ta på dig en strut på huvudet.

:D
 
yxis skrev:
Forumet borde nästan ha en klistrad tråd - "Jag ska byta strömbrytare - hur ska den kopplas" med första punkt:

1. Om du inte skrev upp hur den gamla strömbrytaren var kopplad innan du tog bort den - rota i lucia/maskeradlådan och ta på dig en strut på huvudet.

:D
Haha....helt riktigt... :D
 
Mikael_L
Att bygga klart och överskådligt måste vara en av grundpelarna för varje elektriker, det är ju givet.

Det betyder dock inte att man skall känna något tvång att idiotförenkla kopplingarna.

Vanliga elinstallationer är synnerligen enkla att begripa och mäta på jämfört med elektronik eller tom rörmokeri. Att någon stackars amatör (som jag, exvis) eventuellt inte skulle begripa en viss koppling skall man inte ta någon som helst hänsyn till.

Jag har inga som helst problem med att det blandas hej vilt allt efter behov så länge installatören anser att det är lämpligt utifrån de förutsättningar som råkar gälla.
 
d^_^bd^_^b
 
Undrar om vi är ense om vad som är idiotförenklad, normal och undermålig uppmärkning i detta fall?
Hur skulle ni göra uppmärkningen och hur skulle ni bedöma den åtgärden?
 
Märka? Vem märker upp en trappkoppling?
 
En överambitiös hempulare kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.