Mikael_L
Skulle det vara väldigt illa att i samma apparatdosa med en dubbeltrapp i ha sparkopplad trappkoppling till ena halvan av brytaren och traditionell trappkoppling med 2 mellantrådar till andra halvan av brytaren?

Jag själv skulle nog bli minst sagt rejält konfunderad om jag stötte på det i en bef inst.
 
Om det bara är uppmärkt så man ser vad som är fas, mellantrådar och tändtrådar så ser jag inga problem.
 
Jag hade nog gjort sparkoppling på bägge
 
Mikael_L
Nja, isåfall måste det bli trad koppling med 2 mellantrådar istället, då ena "kretsen" även ska ha en korsbrytare och kunna styras från 3 ställen.

Men det kan det få bli, och att jag knökar in 6 trådar i slangen.

Sen var jag ju bara lite nyfiken på hur ett sånt här tilltag ses av de som jobbar regelbundet med el.
 
Vad sägs om tryckknappsdimmer? då behöver du inte knöla in 6 trådar och du slipper köpa en korsomkopplare.
 
Mikael_L
Hehe, jag kände på mig att det tipset skulle komma när jag skrev mitt inlägg ... :)

Har förvisso redan köpt korsomkopplare ...

Nåja det löser sig väl på något vis.
Jag kan dra fas dit och två par mellantrådar därifrån = 5 FK.
Men då får jag rätt tjockt i andra änden, men jag kan kolla ifall det går att byta till 20-slang där, eller dra dubbla 16 bredvid varandra.
 
Jag ser inga som helst problem med att "blanda", att det är olika kopplat bör man se på en gång när man "öppnar" brytarna
 
Fundera på dimmern som kolvas tog upp i alla fall.

Jag brukar sätta dosdimmers, och då räcker det med två trådar till alla brytare. Man sparar ofta in kostnaden för dimmern genom den minskade ledningsgången.

LE-lampor blir dock lite problem, om du hade tänkt använda sådana.
 
Mikael_L
Jag har i nuläget ingen aning om vad det blir för slags lampor sedan.

Ähh, alltså det behöver egentligen inte lösas för just mitt problem. Antingen drar jag ner fas och 4 mellantråd, eller så knör jag in 6 tåtar, vilket borde gå iom 2-3 meter slang och endast en mjuk fin böj.

Men frågan är väl ändå lite intressant, är det många elektriker som gå i taket över att hitta en sån här blandning av trappkoppling i en och samma dubbeltrapp?

Jag har hittills fått en som ställer sig "positiv"* till det, en positiv med reservation (uppmärkning!) och en negativ.


*Med positiv menar jag alltså inte att det är en lösning att föredra, utan att det är någorlunda OK att göra.

edit:
Bo, med uppmärkning, vad tänker du då?
Att fasen är brun och de andra trådarna typiska färger för tändtråd och mellantrådar?
Eller små fina Dymo-remsor?
 
Redigerat:
Bara man fattar vad det handlar om är det väl inga problem. Uppmärkt och tydliga färger så blir det nog bra. Du kan ju tex skriva i botten på dosan att det är spar + traditionell trappkoppling

Men skulle man hitta en sån lösning med alla trådar i samma färg så skulle man nog klia sig i huvudet en stund :)
 
Mikael_L skrev:
Skulle det vara väldigt illa att i samma apparatdosa med en dubbeltrapp i ha sparkopplad trappkoppling till ena halvan av brytaren och traditionell trappkoppling med 2 mellantrådar till andra halvan av brytaren?

Jag själv skulle nog bli minst sagt rejält konfunderad om jag stötte på det i en bef inst.
Ser ingen konstigt med det.
Har tom stött på varianten sparkoppling med kors...tog en liten stund att reda ut.
 
Mikael_L skrev:
Nja, isåfall måste det bli trad koppling med 2 mellantrådar istället, då ena "kretsen" även ska ha en korsbrytare och kunna styras från 3 ställen.
Det går bra att bygga ut sparkopplingen åt båda hållen med korsomkopplare för att kunna styra från fler än två ställen. De två trappomkopplarna måste sitta intill varandra i "kedjan". I "skolboks"-trappkopplingen sätter man i stället korsomkopplarna mellan trappomkopplarna.

/Hasse
 
Om det är frågan om 4 eller 6 trådar så går det få genom 9 st i en slang, skulle tro att det gick få i men inte ur.

Protte
 
Tror knappast att nån yrkesman skulle få problem med olika kopplingar, däremot säker nån amatör. Men man bygger kansppast en elinstallation för att den ska bli enkel för en amatör
 
spik99 skrev:
Tror knappast att nån yrkesman skulle få problem med olika kopplingar, däremot säker nån amatör. Men man bygger kansppast en elinstallation för att den ska bli enkel för en amatör
Jag måste opponera mig mot det här tänkandet. Jag skulle aldrig resonera på ovanstående sätt. Säkerhetskritiska saker ska vara lätta att begripa annars är risken för fel alldeles för stor.

Om man krånglar till det och en amatör orsakar en olycka fastän han inte hade där att göra är det väldigt olyckligt.


Däremot, i det här fallet, verkar det väl vara en vedertagen koppling som man gör när man behöver, har jag inget att invända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.