N noupe skrev:
Vad är det som får er att tro att det är felkopplat? Baserat på den gamla kopplingen (se bild ett par inlägg upp) så var det ju korrekt kopplat och det nya elementet är kopplat på samma sätt.
Enligt bild i inlägg #15 så borde tilloppet T vara det vänstra röret och retur R det högra.
Enligt bild i inlägg #1 så har VVSaren ritat R på vänstra och T på högra.

Eller fattar jag fel ?
 
L largab skrev:
Enligt bild i inlägg #15 så borde tilloppet T vara det vänstra röret och retur R det högra.
Enligt bild i inlägg #1 så har VVSaren ritat R på vänstra och T på högra.

Eller fattar jag fel ?
På den gamla kopplingen på bild 15 så är det en inkommande/uppåt-pil på det högra röret (samt det har en röd plastbit). På det vänstra röret är det en pil ut. Det högra röret var kopplat till det högra röret upp från golvet som är märkt med T. Jag antar att tillopp=inkommande och då måste väl allt stämma?
 
N noupe skrev:
På den gamla kopplingen på bild 15 så är det en inkommande/uppåt-pil på det högra röret (samt det har en röd plastbit). På det vänstra röret är det en pil ut. Det högra röret var kopplat till det högra röret upp från golvet som är märkt med T. Jag antar att tillopp=inkommande och då måste väl allt stämma?
Här är en närbild också
 
N noupe skrev:
Här är en närbild också
Så här menar jag.
Rörkopplingar till radiator med pålagda röda och blå pilar som visar vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde varit kopplat som den insprängda bilden på det gamla kopplet om vattnet tagit en normal väg.
Så antingen var det fel tidigare eller nu ?!?!?!
 
L largab skrev:
Så här menar jag.
[bild]
Det borde varit kopplat som den insprängda bilden på det gamla kopplet om vattnet tagit en normal väg.
Så antingen var det fel tidigare eller nu ?!?!?!
Aha, jag missade nog min närbild på den gamla kopplingen och det verkar vara tvärtom mot vad du har ritat? Uppskattar engagemanget :)
Närbild på en äldre metallisk koppling med rör och muttrar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Under plasten på prisolrör är det ”ofärgad” koppar, däremot kan dom ha dragit mjuka kromade kopparrör och om det är elförzinkad presskoppling så är det stor risk för galvanisks strömmar i skarvarna med risk för läckage.
Jotack jag vet att prisol är. Poängen var att det ser ut som när man slarvigt rullar ut en rulle prisol och slänger upp det på väggen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
På 90º presskopplingen i T-röret skymtar man en symbol som är väldigt likt den på Altechs pressdetaljer från Dahl.

Så med ganska stor sannolikhet är det elförzinkade stålrör från Altech.
Kan för den intresserade upplysa att jag fick se materialspecen (har fortfarande ej betalt något - ska göras om) och det var bl.a. ALTECH PRESSRÖR 12X1,2 3M ELFZ, ALTECH PRESS ELFZ BÖJ 90 1M 12 samt diverse Vatette förminskningsset, t-rör och andra prylar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.