W
Jag har en sista sak som jag vill be om. Kan ni ta fram ett dok/rapport där det står vilken RF som går igenom en vägg?
Jag önskar 2 olika rapporter en på trad. byggsätt dvs med ångspärr Och en utan ångspärr.
Om ni kan visa mig jämförelsen mellan dessa 2 olika konstruktionsätt så kan jag börja tro på er, iannat fall kommer jag att annse att jag har vunnit detta forum då ni arg för något som ni inte kan backa upp
 
Redigerat:
W wunder skrev:
Jag har en sista sak som jag vill be om. Kan ni ta fram ett dok/rapport där det står vilken RF som går igenom en vägg?
Mitt svar på den frågan är, vet du ens vad du pratar om?
 
  • Gilla
halj och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bara att bygga en liten låda med osb+gips som du tapetserar och ställa den ute i trädgården ett par veckor och sen kollar hur bra den mår på insidan? Har osb'n blivit fuktig så behövs ju bevisligen nån form av tätare skydd när en sida av väggen är betydligt fuktigare än den andra.
 
W
R Rubb skrev:
Mitt svar på den frågan är, vet du ens vad du pratar om?
japp jobbat med fuktrelaterade problem i 10 år
 
W
B Byggmarodören skrev:
Det är väl bara att bygga en liten låda med osb+gips som du tapetserar och ställa den ute i trädgården ett par veckor och sen kollar hur bra den mår på insidan? Har osb'n blivit fuktig så behövs ju bevisligen nån form av tätare skydd när en sida av väggen är betydligt fuktigare än den andra.
ot
 
W wunder skrev:
japp
Uppenbarligen inte, för då hade du inte ställt en sån fråga.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
W
R Rubb skrev:
Uppenbarligen inte, för då hade du inte ställt en sån fråga.
om ni kräver bevisning för det jag säger så gäller det samma för er så
Genom sig själv känner man andra
 
W
I och med att ni inte kan/vill ge mig någon fakta som motsätter sig mig så anser jag att denna diss är avklarad. Hade hoppats på mer
 
W wunder skrev:
om ni kräver bevisning för det jag säger så gäller det samma för er så
Genom sig själv känner man andra
Ett tankeexperiment:

Du har en vägg, på ena sidan hålls det konstant 21 % relativ luftfuktighet och på andra sidan hålls det konstant 20 % relativ luftfuktighet.
Anta att du inte har ett 100 % tätt membran, då inser du kanske snabbt att du har en fuktvandring.
Sen ställer du dig frågan, vilken relativa luftfuktighet krävs för att du ska få en fuktvandring?
Vid 0 % differens såklart, så länge inte skiljeväggen är helt tät.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
W
alla väggar är diffutions tätta. det är inte vinter eller lufttorkare i duschen RF ligger på under normalatider ca 60%
 
W
useless useless skrev:
Fick du inte nog med svar i den här tråden?
[länk]
Tydligen inte. har fortfarande inte sätt en ända rapport som stöder arg
 
Som stödjer vad?
 
Om alla väggar är täta varför har du då ett problem med fukt? Fukt i sig är väl sällan problemet, det är väl att mögelsvampar trivs väldigt bra i fuktigt organiskt material, samt en del annat man inte riktigt uppskattar som silverfiskar mm. Problemet med ett badrum speciellt duschrum är väl mängden fukt som man tillför och hur lång tid det kommer ta att torka upp. Med bra ventilation o golvvärme går det nog rätt fort. Vill du prova något annat skulle jag gå på aluminiumreglar med våtrumsgips (inget papper) med luftspalt mot nästa vägg, håll det öppet på andra sidan på något sätt så att eventuell fukt inte låses inne i väggen.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
TS är inte intresserad av att bygga något våtrum. Snarare att argumentera för diverse humbugprodukter.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.