Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Det går att täta från insidan min granne är en av få i Sverige som håller på med denna typ av betongtätning. Skall kolla med han vad den kallas/heter.
Du blir inte av det faktum att väggen drar fukt. Fukt som vandrar uppåt i konstruktionen. Att kapsla in fukten är inget jag tror på. Ventilerade väggar och golv är enligt min erfarenhet den metod som fungerar bäst men har sina nackdelar att man bli av med yta. Bäst är naturligtvis att åtgärda problemet utifrån med klok dränering men sen finns det olika anledningar till att det inte alltid går.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Det går att täta från insidan min granne är en av få i Sverige som håller på med denna typ av betongtätning. Skall kolla med han vad den kallas/heter.
Du blir inte av det faktum att väggen drar fukt. Fukt som vandrar uppåt i konstruktionen. Att kapsla in fukten är inget jag tror på. Ventilerade väggar och golv är enligt min erfarenhet den metod som fungerar bäst men har sina nackdelar att man bli av med yta. Bäst är naturligtvis att åtgärda problemet utifrån med klok dränering men sen finns det olika anledningar till att det inte alltid går.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför skulle det inte gå att täta från utsidan? Vi tätar ständigt källare som står under grundvattennivån. Allt går
Den här källaren är byggd en bra bit, 2-3 meter ovanför grundvattennivån. Om du tittar på bilden så ser du att den är grävd in i en rullstensås. Om vi skulle frilägga källaren skulle det kräva att vi river muren, gräver oss in runt källaren i en rullstensås som rasar i samma takt som man gräver i den. Det är helt enkelt för stor apparat och vi riskerar att få för mycket ras av sten och grus för att det ska vara värt det.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Du blir inte av det faktum att väggen drar fukt. Fukt som vandrar uppåt i konstruktionen. Att kapsla in fukten är inget jag tror på. Ventilerade väggar och golv är enligt min erfarenhet den metod som fungerar bäst men har sina nackdelar att man bli av med yta. Bäst är naturligtvis att åtgärda problemet utifrån med klok dränering men sen finns det olika anledningar till att det inte alltid går.
Det här är ett av de fall där det inte är möjligt att göra någonting åt saken från utsidan. Att fukten vandrar uppåt stämmer inte/skulle inte spela någon roll i detta fall.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
tommib
Fast varifrån kommer vattnet då? Om marken består av grus borde det inte kunna stå något vatten mot väggarna alls.

Är ventilationen igensatt så att det kommer in varm fuktig luft som kondenserar?
 
tommib tommib skrev:
Man kan dränera invändigt men det är ekvivalent med att bygga ett rum i rummet. Tillgänglig volym minskar snabbt.

Varför går det inte att dränera på utsidan? Varför rinner vattnet in i förrådet och inte bara förbi?
Att volymen minskar är ett måste, frågan är hur man kan göra.
Vi kan inte gräva runt källaren eftersom den är ingrävd i en rullstensås. Om vi börjar gräva i den kommer vi att ha rasande sten/grus i samma takt som vi gräver. Om du tittar på bilden ser du att vi har byggt en mur som stöd för åsen och om vi river muren för att komma åt bakom källaren kommer vi att få stora ras som vi inte kan hantera.
Vattnet rinner inte in, i rullstensåsen rinner vatten rakt ner till grundvattennivån som ligger 2-3 meter under källaren. Materialet i väggarna och det man isolerade med på utsidan (vet inte vad men något finns där) har troligen av ålder blivit utmattat och nu blir väggarna fuktiga av vattnet som rinner förbi på utsidan.
 
tommib tommib skrev:
Fast varifrån kommer vattnet då? Om marken består av grus borde det inte kunna stå något vatten mot väggarna alls.

Är ventilationen igensatt så att det kommer in varm fuktig luft som kondenserar?
Ventilationen är inte igensatt.
Vattnet är regnvatten som rinner ner genom rullstensåsen. Det står inte kvar, rinner neråt och förbi källarens ytterväggar som befinner sig inne i åsen.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det genomsläpplig mark så kan det räcka att dränera längre från huset, eller under golvet. Det handlar om att sänka grundvatten nivån. Men den borde nästan vara låg ändå.
Grundvattennivån ligger ganska många meter lägre än källaren.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Det går att täta från insidan min granne är en av få i Sverige som håller på med denna typ av betongtätning. Skall kolla med han vad den kallas/heter.
Jag vill gärna veta mer om din grannes metod.
 
Jag såg inte att det var en fristående källare.
Jag skulle inte försöka dränera den och eftersom det redan är litet så är ventilerade golv och väggar inte heller aktuellt. Det du ser kan lika gärna vara kondensering på fel sida av väggen/golvet.

Det du måste kolla allra först är ventilationen och temperaturen. Mät med en hygrometer och en termometer. Detta måste göras flera gånger över tid vid olika skeden av temperatur ute såsom klimat.
Enstaka fel värden spelar ingen roll. RF-talet är det som är viktigast och jämn temperatur.
Sen ser jag att det bara är en dörr? Vanligast är att ha en sluss för att temperaturen skall vara så jämn som möjligt.

Har du någon ingående ventilation? Var sitter den? Det enda som jag ser är.utgående som är placerad bra.

Lösningar i slutändan kan vara att putsa väggarna med hygroskopisk kalk. Den binder fukt och gör det den låter. Vilket kan vara fullt tillräckligt för att motverka mögel. Men då måste man säkerställa att fukten försvinner efter hand. En mekanisk styrd fläkt som startar när fuktkvoten när ett visst värde?
Ett annat alternativ är en billig liten avfuktare.

Lösningarna är många och det enda du bör göra är att kontrollera hur stort problemet faktiskt är.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag såg inte att det var en fristående källare.
Jag skulle inte försöka dränera den och eftersom det redan är litet så är ventilerade golv och väggar inte heller aktuellt. Det du ser kan lika gärna vara kondensering på fel sida av väggen/golvet.
Det du måste kolla allra först är ventilationen och temperaturen. Mät med en hygrometer och en termometer. Detta måste göras flera gånger över tid vid olika skeden av temperatur ute såsom klimat.
Enstaka fel värden spelar ingen roll. RF-talet är det som är viktigast och jämn temperatur.
Sen ser jag att det bara är en dörr? Vanligast är att ha en sluss för att temperaturen skall vara så jämn som möjligt.

Har du någon ingående ventilation? Var sitter den? Det enda som jag ser är.utgående som är placerad bra.

Lösningar i slutändan kan vara att putsa väggarna med hygroskopisk kalk. Den binder fukt och gör det den låter. Vilket kan vara fullt tillräckligt för att motverka mögel. Men då måste man säkerställa att fukten försvinner efter hand. En mekanisk styrd fläkt som startar när fuktkvoten när ett visst värde?
Ett annat alternativ är en billig liten avfuktare.

Lösningarna är många och det enda du bör göra är att kontrollera hur stort problemet faktiskt är.
Tack! För att komplicera det hela finns ingen ström i stugan för att driva en fläkt
 
J JersLena skrev:
Tack! För att komplicera det hela finns ingen ström i stugan för att driva en fläkt
Är den helt off grid?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Är den helt off grid?
ja, det är den.
 
J JersLena skrev:
ja, det är den.
En fläkt drar i och för sig inte speciellt mycket. En variant är att köra med en pax clima med solcellspanel på 20 watt. Vintertid är sällan fukten ett problem om det är kallt vill säga. Frågan är hur ofta den måste gå. Det kan till och med räcka med ett batteri på 80ah. Det motsvarar minst 50 driftstimmar innan du måste ladda batteriet igen. Självurladdningen är ca 20% på ett halvår.
Det finns relän att koppla mellan som bryter strömmen när batteriet går under en viss spänning.
Solcellpanelen är det bättre alternativet men regulatorn kostar en slant. Det finns även ventilator som man sätter högst upp på ventilationen och som ökar draget med hjälp av vinden. Men då kan du inte heller styra något utan vinden avgör.
Men innan jag ens börja tänka på fuktdrivande fläktar så skulle jag kolla hur stort problemet är. Att chansa är också dyrt.
 
  • Gilla
JersLena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.