tätskikt el inte ...
Om du ska följa reglerna så ska det vara zon 1 på golvet 50mm uppå vägg, dvs för de flesta systemen en folie med tillhörande tätningar o lim.
Men det är frivilligt att följa reglerna, dock så kan försäkringsbolag och nästkommande ägare ha åsikter om reglerna ej följts OCH det i framtiden blivit en vattenskada pga avsaknat tätskikt.
 
"utrymmen det finns vatten kopplat skall det finnas tätskikt och någon form av golv brunn"
Precis som largab skriver!!
rent spontant är det ju en bra idé men hur många skulle acceptera en golvbrunn i köket i sin nybyggda villa?
 
Skulle jag vilja ha.. Bara fram med vattenslangen efter maten :)
 
  • Gilla
Aepplan
  • Laddar…
Soap skrev:
Jag lyfter den här gamla tråden då jag har en liknande situation

Huset byggt 1950
Gästtoalett ~1,5kvm. Träbjälklag med en gjuten betongplatta på toalettgolvet (ca 5cm tjock)

Avloppet är bytt, vattenrör kommer gå genom en vägg och vara utanpåliggande i intillliggande klädkammare istället för de gamla rören som låg i bjälklaget.

Ska ha klinkers på golvet och kakel 1,5m upp på väggarna precis som det var innan renovering,
Frågan är vad jag ska ha under klinkersen.
Fuktspärr känns väl rimligt, men behöver jag verkligen något tätskikt?

När jag rev golvet så låg det 2 lager med klinkers ovanpå betongplattan, så när jag nu ska lägga på nytt klinkers kommer jag gjuta lite extra på plattan för att kompensera för "höjdförlusten" från det första lagret med klinkers.
Det är ju liksom samma sak... :rolleyes:

Släng ut lite flytspackel i så fall men prima först...


Enk Projektet skrev:
Jag patade med min rörmokare här om dagen och ha sa att i alla utrymmen det finns vatten kopplat skall det finnas tätskikt och någon form av golv brunn....
Nja... riktigt så hårt är det ju inte för i köket finns inga krav på varken brunn eller tätskikt vid renoveringar av befintliga hus...
Dock har jag hört en del historier där det pratas om att man ska ha det i nybygge men tveksam till om det är krav på det med...


largab skrev:
tätskikt el inte ...
Om du ska följa reglerna så ska det vara zon 1 på golvet 50mm uppå vägg, dvs för de flesta systemen en folie med tillhörande tätningar o lim.
Men det är frivilligt att följa reglerna, dock så kan försäkringsbolag och nästkommande ägare ha åsikter om reglerna ej följts OCH det i framtiden blivit en vattenskada pga avsaknat tätskikt.
Helt korrekt och inte 10cm som nämns tidigare i tråden... d^_^b
 
Nästkommande ägare - ptja då lär jag ha träfrack och toaletten är säkert renoverad en gång till!
Kakel, klinkers, fix och fog mm mm. är beställt. Så även en folie till tätskikt med manchetter för toa och handfat.
Skulle jag få en vattenskada så kommer den inte bli i toaletten utan vattnet kommer ta sig ut i hallen, men då har jag i-alla-fall vidtagit de åtgärder som försäkringsbolaget vill.

Killen i butiken berättade att folien är godkänd att läggas i tätningsmassan, men man fick vara snabb eftersom öppningstiden är kort. Eftersom toaletten är så liten så tyckte han att det var ett bra alternativ - och att jag då sparar en slant på limmet.
Grymt skönt med folk som inta bara vill SÄLJA, utan verkligen tänker på (och i det här fallet "åt") kunderna.
Tummen upp till Färg och kakelhuset i Uddevalla.

Tummen Ner går till Beijer som jag anser har ockerpriser på vissa varor.
Jag hade köpt grejjer till avloppet, men det turade inte riktigt så jag behövde ha 2 st 30graders böjar (110mm) så jag bad sambon åka vägen förbi beijer på vägen hem från jobbet för att köpa dessa.
Jag vet att det finns billigare ställen, men tänkte att det kan inte skilja så extremt mycke i pris så jag tyckte det kunde vara värt de extra kronorna för att få hem grejjerna snabbt och smidigt.
Fick hem grejjerna och monterade, dagen efter så frågade jag sambon vad det gick på. ( bara för skojs skull)
Men jag ångrar att jag ens frågade henne.
Beijer tog 139kr styck för dessa
Som referens: Rinkabyrör tar 40kr
VVSonNet tar 54kr
Självklart kan man inte konkurera med onlinepriser, men 3ggr pengarna tycker jag är lite väl magstarkt.
Så dagens tumme Ner går till Beijer - vars vidriga TV-reklam jag nu har hjälpt till att betala (hade jag köpt ett par delar till så hade jag finansierat hela deras reklamkampanj!)
 
Är igång och renoverar vår gästtoalett, från dusch till enbart toalett, och undrar över fuktskyddet. Har försökt läsa mig till det men känns som att det står lite olika men min fråga är vad som gäller (godkänt) som fuktskydd på golv - matta eller rollat fuktskydd? Vad säger reglerna?
Underlaget är betongbjälklag.

Tack på förhand!
 
T
Hade jag gjort det själv så hade jag skippat tätskiktet men om du ska följa reglerna så är det följande som gäller:

6.2.3 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare, som inte är våtrum enligt definition i kap. 2.1, ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska vikas upp på vägg min 50 mm.


Finns att läsa här: http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
 
Stort tack tank 77 :)d^_^b!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.