Fast om plattan är oisolerad så ska man väl inte lägga golvvärme?
 
Ska och ska. Lite elda för...maskarna...blir det.
 
Kave skrev:
Vår dusch i källaren som är från 1972 har gjorts om en gång tidigare. Nu har klinkern rest sig runt brunnen och fogen spruckit. Så nu blir det tätskikt på golv och väggar i det hörnet. Funderar på att fräsa ner lite golvvärmeslang i plattan också så det torkar fortare.
Vet inte riktigt årtalet på vårt men den gröna och bruna färgen på kaklet avslöjar att det nog är -70 även här. Själv skulle jag inte våga bevara något under betongen då avloppet, brunnen och rören trots allt är ca 40 år gamla.
Samlar modet och startar snart men bilmaskinen i källaren för att ta ut golvet, byta avlopp, fylla på med cellplast, gjuta ny platta, ny golvvärme - För mig är det inget tvivel om att allt skall ut. Skulle aldrig lägga nya plattor och spendera tid och pengar på något som man inte vet om det är bra undertill!?
 
Låter ju bra, men börjar jag med det så lär jag väl få bila upp hela källaren då det kanske krånglar med avloppsrören. Kanske går de under väggar etc och då får jag ju riva hela huset för ett golv. I vårt fall är det 2x2 m som ska ha värme och som är oisolerat så den förlusten kan vi ta.
 
Eller så minimerar man alla risker, sätter in en duschkabin istället. Kommer jag göra i vårat ny köpta hus när jag ska renovera badrummet i källaren.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Mitt hus är från 1975 med badrum i källaren, stora problem med fukt utifrån. Jag la tätskikt i duschen och i bastun. klinker på golvet, ytterväggar målades med silikatfärg, reglad innervägg kaklades. Nu två år senare känner jag mig jättenöjd. Känns torrt, luktar ingenting, spindlar och silverfiskar försvann.
 
  • Gilla
pokerman39
  • Laddar…
Vilket märke/modell av tätskikt har ni använt som har en oisolerad platta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.