Ja men läs vad jag skriver, det är ju det jag också säger. Att fukten fälls ut inne i garaget eftersom det är ännu kallare där inne.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Fick svar från Paroc och deras tekniska support:

Svaret på din fråga är Nej, du ska inte använda traditionell luft/ångspärr.
Denna rekommenderas enbart i lokaler som är över 15 grader året runt.

Anledningen till detta är att om garaget håller 5 grader en vårmorgon och solen värmer upp den fuktiga panelen,
så kommer fukten att dra sig mot den kalla sidan och kondensera mot luft/ångspärr , detta kan då leda till fuktproblem.

Risk för fukt finns alltid i dessa konstruktioner som inte är uppvärmda, något man kan göra för att uppnå "lite" täthet är att sätta tex OSB+Gips på insidan med förskjutna skarvar och på så sätt få lite tätare.
Det finns även nya typer av luft/ångspärr som ställer om sig beroende på väder, kanske detta är något att titta vidare på? Vi har tyvärr ingen sådan i vårt sortiment men en välsorterad bygghandel tex Beijer bör kunna få tag på det.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Jo, det var det vi sa och det är den gängse uppfattningen även i detta forum.
 
Ja det är jag med på, men vad jag försökt förklara/fråga är om det borde kunna hända även utan fuktspärren? Om temperaturen på den fuktiga uteluften sjunker så mycket så fukten fälls ut i isoleringen på luftens väg in i garaget genom väggen eller om fukten alltid följer med hela vägen in i garaget och ev fälls ut där.
 
Ett stort problem i er diskussion är att ni baserar alla argument på vare sig det kommer kondensera eller inte. Kritisk luftfuktighet för trä är 75% RF, vilket man i princip alltid har på vintern. Anledning till att det inte möglar överallt då är för att det krävs en viss temperatur också, någonstans runt 15 grader eller så. Du bromsar dessutom det totala fuktutbytet mellan garage och ute med en fuktspärr, då det totala ångmotståndet blir större.

Om man ska ha fuktspärr eller inte i detta utrymme är omöjligt att svara på med TS information om brukandet. Dock är det väl konstigt att anta att det skulle hålla 5 grader om det är 10 grader ute, kontinuerligt? D.v.s. innetemperaturen lär följa utetemperaturen väldigt väl, då garaget saknar förmåga att lagra värme i större utsträckning, speciellt om plattan är oisolerad. Därmed är fukt utifrån endast ett problem i väldigt få specialfall, men under vintertid med uppvärmt garage kan fuktproduktionen från en person vara tillräckligt för att nå höga RF nivåer när man är på utsidan av isoleringen. Därmed anser jag att en fuktspärr bör användas, då argumenten mot den inte håller för granskning.
 
Självklart kommer temperaturen vara mer än +5 när det är +10 ute. På sommaren kommer innetempen följa utetempen med viss fördröjning. Det är bara när det är +5 och kallare som planen är att värma inne i garaget och det kommer ju vara på höst/vinter.

Om man har fuktspärren så är ju träregeln på utsidan av spärren. Så det borde inte spela någon roll för just regeln om man har spärren eller inte. Med spärren kommer fukten garanterat stanna på utsidan av spärren (alltså i isolering och regeln. Utan fuktspärr så kommer ju den fuktiga luften också befinna sig i isolering och reglar, men fukten kan även fortsätta in i garaget eftersom fuktspärren inte finns.

Eller tänker jag fel här?
 
Redigerat:
Svar från Isover med lite intressant läsning:

Vanlig ångspärr av PE-folie fungera inte så bra i kallställda byggnader. Du kan använda ISOVER Vario Km Duplex UV.
Ditt problem med garaget motsvara fritidshus som kallställas. Du kan läsa mer om problemställningen vad angår folien och ventilation här:
http://www.isover.se/tilläggsisolering+och+småhus/fritidshus
 
Utan att ha läst Isovers artikel om fritidshus, kan jag hålla med svaret du fick av Paroc. Skippa även den omotiverat dyra ångbromsen, typ Vario duplex. Se istället till att glra ett snyggt jobb med osb, gips och spacklade skarvar så du får en lufttät vägg. Se även till att det finns möjlighet att ventilera om det skulle behövas, så du får lite snurr på luften. Kommer bli bra, lycka till!
 
Ja, skippa plasten. Du har så lite isolering och inga fukttillskott att tala om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.