Tackar för alla inlägg. Jag skall ta o kontakta den lokala snickaren för lite tips och råd. Får se till att boka in honom lagom till våren i så fall då huset verkar klara sig över vintern förhoppningsvis. Aldrig kul med fukt oavsett : /
Skall upp ikväll igen och ta mig en titt tänkte jag.
 
forcelite skrev:
Betong/tegel pannetak är inte 100% täta. Vid slagregn får man in en del vatten uppe vid nocken under nockpannan. Har man råspont och tjärpapp händer inget men om man har en träfiberskiva som ej klarar speciellt mycket fukt så kan man få problem med tiden.
Jag har betongpannor och träfiberskivor som undertak. Är nocken korrekt utförd med nockfolie och nockband så kan det inte läcka in - inte ens om det regnar horisontellt.

Mitt undertak liknar det på bilderna och yttertaket inkl nock är snortätt. Däremot är det gott om köldbryggor och vintertid finns det rimfrost på insidan. Det uppstår under specifika väderförhållandena; när det är kallt och fuktigt - typiskt när det är rimfrost utomhus så är det rimfrost på vinden också. Våra svenska vindar är ju oisolerade och uteluftventilerade. Klimatet på vinden följer i stort sett klimatet utomhus. Mitt hus är i övrigt utrustat med forcerad till- och frånluft med undertryck i bostaden, samt har en bra ångspärr i väggar och vindsbjälklag. Det finns inte mycket annat att göra åt detta problem än att hålla det under bevakning. Att installera trygghetsvakt eller annan lösning där man sätter igen takfotsventilationen känns väldigt riskabelt då jag har en stor del parallelltak (1½-planshus). Enda "fixen" är att bygga om vid nästa takbyte och lägga isolering på utsidan så att daggpunkten flyttar ut från vinden.
 
Intressant, hur skulle man konstruera taket/vinden om man fortfarande har kvar en oinredd vind, men isolerar undertaket. Då måste man även ventilera vindsutrymmer med resten av huset, eller? Ångsspärr på insidan av isoleringen men inget mellan den oinredda vinden och övervåningen?
 
Googla på tex Thermisol eller Maco-Dach.

En vinter då snön ligger kvar på taket är mindre besvärlig än en kall snöfri vinter. Snön på taket isolerar och hindrar värmeutstrålning. Det skulle i princip räcka med att lägga ett isolerskikt utanpå undertaket och låta resten vara som det är, det är i alla fall min teori. Men om man ändå isolerar om taket och lägger isolering på utsidan, så är det många som passar på att öppna upp till nock eller inreda viden till bo- eller förvaringsutrymme.
 
Intressant, Maco-Dach hade jag aldrig stött på tidigare. Det kanske slutar med att du Maco-Dach på utsidan av tacket Andreas.S :)
 
Intresserad hur detta gick om TS fortfarande finns kvar?

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.