Jag är uppvuxen i en sådan kåk - det är helt ok på sommaren :) kolla också - har Ni en källare? Fukthalten/kylan därnere....och det är skrämmande att skorstenarna rivits :/
 
nope ingen källare, krypgrund och matkällare finns...
vind har vi oxå - oinredd och rätt så lågt i tak...

 
liar72 skrev:
vi ska byta ut alla fönster - till nya - dock 2 glas bara. hur kommer det att bli/gå? kommer det att bli sämre då?
När ni ändå skall sätta in nya fönster, beställ med ventilen som plexi beskriver. Även kallad spalt ventil.

Det kommer att få in luft i huset, de är för övrigt reglerbara, går att stänga när det är som kallast.... :-/
 
funderar vidare på detta...

kan det vara så att våra breda fönsterbrädor - hindrar värmen att komma till fönstren och på så sätt blir det så fuktigt på fönstren?

ikväll när jag skulle plocka ner en gosenalle (som satt lutad mot ett fönster) till mitt barn så hade den fastnat! frysit fast helt enkelt:) vi fick dra så hårt så jag trodde att fönstret skulle fastna:)

visst är ventlilationen lite dålig - men jag undrar om inte all fukt på fönstren kan bero på annat?

skulle man kunna prova med att höja värmen väsentligt (inte så ekonomiskt) bara för att prova!
eller kanske isolera fönstren så inte kallluften kommer in lika bra mot fönstren (inne)...

är jag helt ute och cyklar?
 
nästan omöjligt o svara på..

skaffa en hygromter på clas ohlsson kostar typ 150 kr..

återkomm med Luftfuktighet samt temp.

Men ja breda fönsterbrädor kan ju göra så att värmen inte kommer upp på fönstren.

Dock så har du i princip ingen ventelation i dag.
Självdrag kräver i storsätt att utluften sker i mitten av huset (tex en varm skorten) och till luften sker genom otätheter i huset (gammla o täta fönster o dörrar)
 
Fundera inte för länge, täta självdragshus är ingen höjdare för vare sig huset eller de som bor i det. Följ hygrometer rådet. men vänta som sagt inte för länge med någon form av åtgärder.
 
Bytar du fönster, höjer värmen eller tar bort fönster brädorna så är det bara "symtomen" (fukt på fönsterna) du tar bort.
Ditt hus är fortfarande för fuktigt för att det skall vara hälsosamt.
In med ventilation i någon form.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.