Jag är inte helt övertygad om att två ventiler blir bättre. Det är ju panelen på gaveln som behöver luftas, i synnerhet högst upp. Det är tryckskillnaden mellan luftspaltens underkant och gallret i gavelspetsen som driver luftrörelsen. Men Tvapac har inte redovisat helheten, så jag tycker det är svårt att vara riktigt säker. Hur ser det ut vid den andra gaveln?
 
J justusandersson skrev:
Jag är inte helt övertygad om att två ventiler blir bättre. Det är ju panelen på gaveln som behöver luftas, i synnerhet högst upp. Det är tryckskillnaden mellan luftspaltens underkant och gallret i gavelspetsen som driver luftrörelsen. Men Tvapac har inte redovisat helheten, så jag tycker det är svårt att vara riktigt säker. Hur ser det ut vid den andra gaveln?
Men att sätta en 30x30cm ventil så högt upp det går, kan väl inte vara fel? En ventil ser bättre ut än två. Jävla bra tips att man kan montera inifrån.

Vad vill du veta? Andra gaveln är som jag skrev i den gamla delen av huset, där är det bara gamla feta plankor med 5 tumsspik (inga vindskivor eller sånt tjafs) och sen samma liggande panel med lite utvändig isolering. På den sidan är det torrt och fint.
 
Det är absolut bättre med en ventil än två. Så en 30x30 är bättre än två 20x20.

Är det ett gammalt hus med plankstomme som du har förlängt? Är utrymmet som du når gipsskivorna ifrån en kallvind?
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
L
Sätt en i varje ända med måtten 300X300 så tror jag du är hemma , har ju ingen betydelse om det 12 mm panel eller stock 10 cm bara att göra ramen så den går ut ca 1 cm , på insidan kan du ha så långt du vill (( 3 dm :) )) men vid en sådant monatge kan du göra allt från insidan
och behöver inte klättra på stege :)
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är absolut bättre med en ventil än två. Så en 30x30 är bättre än två 20x20.

Är det ett gammalt hus med plankstomme som du har förlängt? Är utrymmet som du når gipsskivorna ifrån en kallvind?
Ja precis, så det är två tidsepoker på vinden, en med spån och otät, och en med ångspärr och isolering. Inte optimalt men så är det, har inga problem i övrigt efter 13 år förutom då fukten i nya delens spalt som vi diskuterar här.

Har funderat på att dela av vinden, eller lägga ekofiber på hela, nu är det ju en blandning. Men den är ändå hyffsat kall hela vinden, men hade väl varit ännu kallare om hela varit tät.
 
L
Tänker du lägga fiber på vinden , så tänk till då hur mycket , så du inte tar av skivorna för lågt
då får du skarva på när isoleringen kommer på , onödigt arbete ,
Men ta bort isoleringen ner till ca 10 cm över bjälklaget bakom skivorna , så har du luftning där , Tror det sas förut , hur är det med luftspalt bakom panelen i den nyare delen , finns det någon eller , det bör vara det för att lufta ur panelen vid vattenpåslag
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Nu har jag gjort precis som ni sa, hoppas det blir bättre. Kunde känna hur det drog lite lätt från ventilen/spalten direkt. Att få dit ventilen inifrån var nu nemas med tigersågen och lite ståltråd att dra den på plats inifrån.

Satte en 30x30cm genom panelen högst upp i spetsen. Sen sågade jag bort 25cm vindgips längst högst upp på hela gaveln och satte en remsa insektsnät över.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.