Jag har länge haft lite missfärgningar av fukt på vindgipsen i gaveln sett inifrån vinden. Isoleringen går upp ungefär hälften av vindhöjden mot nock. Vindgipsen är bara fuktig i de tre mittersta facken, ungefär mitten i höjdled, där isoleringen slutar det vill säga. Konstruktionen är liggande panel, luftspalt med spikläkt, och sen vindgips.

Nu när det är så sjukt fuktigt ute och mycket temperaturomslag tänkte jag inspektera lite, och vindskivorna var mycket riktigt lite fuktiga inifrån. På ett ställe var den porös och jag slog bort en bit som synes på bilden (har vikt undan isoleringen). Som ni ser är även insidan på panelen fuktig och svart. Trät känns dock friskt med morakniven, och man ser ju inget utifån. Om jag kör ner armen i isoleringen så jag är i höjd med våning 2 är det ingen fukt, utan verkar vara begränsat till ett par kvadratmeter på vinden.

Någon som har en kvalificerad gissning vad orsaken till detta kan vara, och om det är något som behöver åtgärdas? Kan det "fastna" fukt i luftspalten just där i gaveln högst uppe mot nock av någon anledning? Jag har svårt att tro att det kan vara slagregn som gör detta?
 
  • Bild som visar fukt- och mögelskador på en vindsgavel: porös och delvis borttagen vindskiva, svartmögel på panelen och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Är det ytterpanelen som syns där , det verkar som att det inte finns luftväxling bakom skivorna
kommer lite varmt nerifrån och det blir kallt där mellan skiva och panel , då kondenserar det lite
Ser även ut som att det inte finns isolering mellan , borra lite stora hål i skivornas under kant
så det ventilerar , en gavelspetts ska inte isoleras eller spikas igen , när det är kallvind
 
På vilket sätt är panelens utsida behandlad? Hur gammal är panelen?
 
Justus\\
Panelen är från 2004 och är målad. Vet inte vilken typ av färg tyvärr, men den är gul :)

Liteavvarje\\
Isoleringen går ca 50cm upp på vindsgaveln (undanvikt på bilden), vindskivorna går hela vägen upp i gavelspetsen. Det är ju isolerat så vinden är ganska kall ja. Jag tänkte också att man kanske ska såga upp vindskivan upp i gavelspetsen, och kanske sätta någon ventil ut i panelen. Men får jag inte in fuktig luft på vinden då? Har också läst mycket negativt om gavelventiler. Idag är det bara takfotsventilerat, viss påväxt finns på råspont men inget problem enl min bedömning. Problemet verkar koncentrerat till just gavelspetsen cirka 1 meter från nock.
 
L
Eftersom skivorna går ända upp så är det stopp på allt som gäller vent , kommer det lite värme innanför så blir det kondens
Takfotsventilation fordrar att den inkommande luften kan gå ut någonstans
Kan den inte det så stannar ventilationen av , lite kan blåsa över till andra sidans takfot , men då ska vinden ligga på bra hårt
Har själv ca 5 cm luft i takfot och 2 st ventgaller 200X200 i varje gavelspets
( så högt upp som möjligt ) som inte är isolerade ,och bara panelen där , inte en gnutta fukt någonstans
 
Mycket talar för att du (eller ev tidigare ägare) har använt en diffusionstät akrylatfärg. Detta i kombination med dåligt fungerande luftning som Liteavvarje beskrivit är ingen bra situation. Missfärgningen ser rätt gammal ut. Kanske var ytterpanelen för fuktig redan när den målades. Har du haft isolering innanför vindgipsen utan ångspärr och uppvärmt i vindsutrymmet, har detta säkert bidragit till situationen.

Jag skulle göra följande:
1 Frilägg så mycket du kan inifrån på gavelspetsen så att det kan torka ut.
2 Försök att kontrollera någon panelbräda längre ner på väggen.
3 Se till att luftspalten verkligen fungerar, dvs ger genomluftning.

Senare kan du ta ställning till om du skall byta de översta panelbrädorna och kanske byta färgtyp.
 
Jag har sett insidan på panel längre ner, där var det inte ett spår av fukt. Min gissning är som jag skrev tidigare att det är lokalt mellan panel och vindskiva uppe vid den lilla vinden (mansard) och i mitten till. Detta har troligen inte blivit nu, kanske är bättre att låta det bero över vintern?

Det låter som tipset är att kapa vindskivan översta metern, och sätta ett par ventiler genom panelen? Den andra gaveln har inte heller ventiler, den är från ursprungshuset och har ingen vindskiva utan bara plank. Där är torrt. Men där drar det väl genom ändå.
 
Följdfråga. Jag var uppe igen och bestämt mig för att ta bort sista biten vindskiva upp i gavelspetsen, och sen sätta upp en ventil ut genom panelen.

Rekommenderas någon speciell gavelventil? Jag skulle helst bara vilja ha en, och monteringen ska helst skötas merparten inifrån för det är ganska högt på utsidan. Jag har ju gul fasad så den ska helst finnas i gult på utsidan. Tack på förhand.
 
Gula ventiler har jag aldrig sett. De brukar finnas i koppar och som galvade. Kanske någon rödmålad. Välj en fyrkantig variant så att du kan föra ut den på diagonalen genom hålet. Den skall ha insektsnät också.
 
J justusandersson skrev:
Gula ventiler har jag aldrig sett. De brukar finnas i koppar och som galvade. Kanske någon rödmålad. Välj en fyrkantig variant så att du kan föra ut den på diagonalen genom hålet. Den skall ha insektsnät också.
Ja jävlar, då behöver jag ju inte ens göra något från utsidan. Tror ni en 20x20cm så högt upp som möjligt i gavelspetsen är en bra start då?

Ska jag sätta insektsnät där jag tar bort vindskivan då också tro, annars kan de ju komma in den vägen?

https://www.bauhaus.se/ventilgaller-galv-200x200.html
 
Den modellen som du länkar till blir nog bra. Hålet i väggen blir ju något mindre.

T Tvapac skrev:
Ska jag sätta insektsnät där jag tar bort vindskivan då också tro, annars kan de ju komma in den vägen?
Den tanken kan jag inte riktigt begripa eftersom jag inte har hela bilden klar fför mig.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den modellen som du länkar till blir nog bra. Hålet i väggen blir ju något mindre.


Den tanken kan jag inte riktigt begripa eftersom jag inte har hela bilden klar fför mig.
Jag tänkte att om jag tar bort vindskivan högst upp i gavelspetsen kan ju flygfän fara upp i luftepalten och upp på vinden den vägen. Luftspalten är ju öppen i nederkant på fasaden. Fast de kanske inte orkar flyga 6m upp i en spalt. Jag har ett par gamla bon men insekter är inget problem, finns säkert andra hål. Men ventilen på Bauhaus jag länkade kom ju med nät.

Det blir att investera 34kr i detta och testa :)
 
L
T Tvapac skrev:
Jag tänkte att om jag tar bort vindskivan högst upp i gavelspetsen kan ju flygfän fara upp i luftepalten och upp på vinden den vägen. Luftspalten är ju öppen i nederkant på fasaden. Fast de kanske inte orkar flyga 6m upp i en spalt. Jag har ett par gamla bon men insekter är inget problem, finns säkert andra hål. Men ventilen på Bauhaus jag länkade kom ju med nät.

Det blir att investera 34kr i detta och testa :)
Dom ventilerna är lite för små för att lufta bra , det behövs två av den sorten i varje gavelspetts
Att ta bort skivorna på gavelspetsarna och isolering till ca 2 decimeter från bjälklaget är en bra ide . då finns det lite kvar om du tänker lägga på mer isolering på vinden
Sedan det med hyresgäster på vinden kan bara undvikas med nät i takfoten , där springan in är
så har jag det
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Dom ventilerna är lite för små för att lufta bra , det behövs två av den sorten i varje gavelspetts
Att ta bort skivorna på gavelspetsarna och isolering till ca 2 decimeter från bjälklaget är en bra ide . då finns det lite kvar om du tänker lägga på mer isolering på vinden
Sedan det med hyresgäster på vinden kan bara undvikas med nät i takfoten , där springan in är
så har jag det
Okej så gör jag. Såg att det fanns 30x30cm också, kan ju ta en sån istället. Inte är det vackert men men.
 
L
Du kan även göra en fyrkant av läkt , säga ur en fyrkant i panelen och sätta lite spjäler i samt sätta insektsnät i dom , då väljer du själv storlek och måla dom på utsidan , så är det inga blänka delar som ser tokigt ut
Du kan nu på den kalla årstiden såga upp eller två hål och sätta dit galler senare , men sätt i ett nät , småfåglar gillar värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.