Claes Sörmland
M MMBB skrev:
Ok, tack för info. Finns det något mer man kan göra för att förbättra luften? Vill ju inte bo i en rå lägenhet med tanke på astman.
Kan för lite om astma men trodde inte frisk rå luft var problemet där utan mer partiklar, damm och lukter.

Men vädra är väl ett bra råd sommartid tänker jag.

En annan aspekt är ju hur mycket man är hemma. Lämnar man hemmet dagtid så får ju lägenheten en möjlighet att återställa sig och vädra ur med hjälp ventilationssystemet. Är man hemma hela dagarna så får man ju onekligen sämre luft genom att man river upp dammpartiklar, tillför fukt hela tiden och besudlar luften genom andning.
 
Jag vet inte mer egentligen än att jag läst att fukt inomhus kan förvärra astma, men det är nog förorenad luft ja. Men oavsett drar det ner trivseln rejält att det känns som att bo i en källare eller sommarstuga, så jag behöver göra något åt det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Jag har inte kronisk astma men kan få astmasymtom ibland t.ex. när det är ordentlig dimma utomhus men då är det en luftfuktighet på 90 % eller mer.

En läkare borde ju kunna svara på vilken luftfuktighet som bör undvikas i just det här fallet.

Här står det att torr luft, vilket det ofta är inomhus vintertid, kan förvärra astman:
https://www.netdoktor.se/lungor-luf...-och-kall-luft-sa-paverkar-det-dig-med-astma/
https://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/astmatiker-ar-beroende-av-vadret

Det blir ju inte så bra om du lyckas sänka luftfuktigheten till 30 % så att lakanen inte känns fuktiga men astman blir värre.

Så vad har du för luftfuktighet inne för tillfället?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte kronisk astma men kan få astmasymtom ibland t.ex. när det är ordentlig dimma utomhus men då är det en luftfuktighet på 90 % eller mer.

En läkare borde ju kunna svara på vilken luftfuktighet som bör undvikas i just det här fallet.

Här står det att torr luft, vilket det ofta är inomhus vintertid, kan förvärra astman:
[länk]
[länk]

Det blir ju inte så bra om du lyckas sänka luftfuktigheten till 30 % så att lakanen inte känns fuktiga men astman blir värre.

Så vad har du för luftfuktighet inne för tillfället?
Nej, det vet jag att det är bra med relativt fuktig luft, men det ska ju också vara ren luft i så fall.

Problemet är ju att luftfuktighet och ventilation är ok, men att det upplevs fuktigt och rått ändå, så jag skulle behöva tips om vad jag ska göra åt det.
 
Det enda du kan göra är att höja temperaturen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.