Det framgår inte i texten om huset har stomme av lättbetong, tegel eller trä.
Är stommen av trä och vindskivan är av utegips där det saknas dränering (luftspalt) uppstår snabbt mikrobiell påväxt.
Saken bör utredas innan skadan går för långt.
Ständigt fuktmörk fasad beror ofta på avsaknad av dränering bakom fasaden, ibland även att spalten är fylld med mineralull som binder fukt, båda förhållandena är fel som måste korrigeras.
Börja med att samla in fakta, både genom granskning av konstruktionsritningar och genom provhål (utredning)
 
Herregud...!
Ja, nogrann videodokumentation med endoskop bör vara ett första steg.
 
Per Solsjö. Stommen är av lättbetong.

En hyffsat dålig ritning (genomskärning) jag fått men om man förstorar ser man att det är en luftspalt.
En utredning får man kanske göra men HC har egentligen fortfarande bevisbördan på sig.
 
Nej, HusCompagniet har ingen luftspalt mellan teglet och isoleringen. Isoleringen sitter "pressad" mellan lättbetongstommen och teglet. Eftersom det inte finns någon luftspalt kommer teglet (som är genomsläppligt för fukt) hela tiden att fukta upp isoleringen. Det innebär att teglet kommer att ha fuktpåtryckning från isoleringen (eftersom torkning endast kan ske utåt).

Den visningsmodell som Hus.Compagniet använde tidigare hade en riktig luftspalt. Denna modell vill HC inte kännas vid längre.

Min tegelfasad (HusCompagniet) torkar aldrig, är flammig och ser verkligen tråkig ut.

En viktig slutsats, utöver att konstatera att det är fel på huset, är att man skall undvika HusCompagniet.

Att HusCompagniet trots allt säljer torde hänga samman med att de har mycket omfattande reklam (i Skåne där de är verksamma). Tyvärr är tidningar som Sydsvenskan mer intresserade av annonsintäkter än att kritiskt granska fuskbyggare!

Våga vägra HusCompagniet
 
Ozzypojken skrev:
En vän till mig i en helt annan bransch sa: Gör aldrig affärer med danskar.

Men det hjälper ju tyvärr inte dig. Vill minnas att det varit mkt gnäll även på en dansk kökstillverkare???
Som dansk måste jag kommentera detta utan att ta HusCompagniet i försvar för jag tycker inte att det ska vara sånt - det är helt fel.
Dåliga svenska hustillverkare finns också. Jag kommer ihåg att det var massor med svenska hustillverkare som byggde husen med enstegsfasad t.ex.

Kanske din kompis inte är bra på att skriva kontrakt sedan han inte rekommenderar att göra affärer med dansker...? ;)
 
Stommen är lättbetong. Isoleringen är glasfiber. Sedan tegel. Ingen luftspalt.
 
Fick hem HCs katalog häromdagen, såhär påstår de att de bygger fasaden iaf:
001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De undviker ordet luftspalt...
Fingerspalt?
 
Konstruktionen på bilden borde fungera, men jag saknar en vattenutledare i botten av fadadkonstruktionen. Vatten som tränger in via tegelfogar leds inte ut i denna vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.