Isodränskivor är inte vattentäta, det är ju liksom poängen med dom.....

I sammanfattning tycker jag det låter som att vägen framåt är att:

1. Meddela byggaren om att problem föreligger
2. Fixa tak och ytvatten problem direkt och se vad som händer.
 
Gomorron,

MathiasS: Japp, vi valde ju idosrän för att vi tänkte att eftersom huset står det det står (i en ficka i berget) kan vi aldrig vara säkra på att det inte kommer in vatten eller åtminstone att muren kommer att bli fuktig vid jättekraftiga regn. Vi tänkte så att om muren blir blöt ska den i alla fall kunna torka upp igen. I övrigt avser vi ju att ha källaren som grovutrymme, inte bostadsyta, så den behövde inte hållas kruttorr hela tiden. Fast det var ju inte målet att det skulle se ut så här efter 2 dagars regn nej.

Goda lösningsförslag. Jag lägger dock till 3) låta filma rören för att se om det står en pöl med vatten nånstans. I så fall lutar inte rören som de ska med påföljd att regnvattnet inte kommer till stenkistan utan hamnar under tillbyggnaden istället.

Tack allihop - jag återkommer med resultat. Ska bli spännande att se vart detta leder... :)
 
I södra sthlm där jag bor så har det kommit ca:40-45mm sedan i Torsdags. 28 kvm tak, det blir mellan 1,1- 1,3 kbm vatten du släppt ut i det hörnet. Den stora boven är att du inte kopplat stuprör till utloppet på hängrännan och ledit bort vattnet.
 
Håller med Mecalac. Vattnet kan mycket väl mha vind o otur runnit utmed väggen och tagit motorvägen i isodränblocken ned till nedre delen av väggarna.
 
Liten avrapport...

Idag hade vi en kille hemma som filmade rören. Förutom att lördagens film är klappad och klar så fick vi också det glada beskedet att ALLT SER JÄTTEBRA UT nere i dräneringen. Inga krossade rör, rakt och fint lagt, inga synliga gropar.

Ett jätteskönt besked både för oss och entreprenören (som var med). Nu känner vi oss trygga med att detta är så bra som det kan bli, givet husets placering, och det är bara bristen på ytarbeten som är boven i dramat.

Så det låter som att ni kloka grabbar här har rätt som vanligt. Mycket regn och en effektiv tratt runt husgrunden (fel fall) och voila så ser det ut så här. Vi ska nu fixa dagvattnet och marklutningen och skulle det bli så att problemen återkommer skriver jag här igen. Men jag misstänker (och hoppas) att det blir som för hansson - inga mer problem efter att detta är gjort.

Man lär så länge man lever...

Tack alla för hjälp !!!!
 
Är nyfiken på det gått för dig. Har fuktgenomslaget försvunnit?
 
Såvitt vi ser, ja. Vi har fixat takavvattningen men ännu inte marklutningen (annat har dragit ut på tiden). Så det är inte helt klart ännu, men blöta fläckarna har inte kommit tillbaka.

Ser ut att ha varit takavvattningen som var största boven.
 
McGonagall skrev:
Såvitt vi ser, ja. Vi har fixat takavvattningen men ännu inte marklutningen (annat har dragit ut på tiden). Så det är inte helt klart ännu, men blöta fläckarna har inte kommit tillbaka.

Ser ut att ha varit takavvattningen som var största boven.
Härligt för dig (och hoppingivande för mig)

Hoppas nämligen att jag har samma problem.

Är mitt i en större renovering av delar av mitt källarplan. Grunden runt souterränghuset är uppgrävd, klädd med platon samt omdränerad så sent som 1998.

Därför blev jag rätt bekymrad nu när den frilagda betongen visar spår av fuktgenomslag, Hela det planerade projektet stoppas, och tankarna börjar mala om vad en omdränering kommer betyda ekonomiskt och med alla tråkiga konsekvenser för den färdiga trädgården osv.

I helgen hittade jag ett total-stopp i stupröret som går ned i mark precis utanför fuktgenomslaget.
Först avfärdade jag att det skulle kunna ha orsakat fuktgenomslaget. Jag resonerade som så att även om dagvattenröret svämmar över under regnskurarna så ska väl dräneringsröret kunna hantera det.
Men efter att ha läst denna tråd så får jag visst hopp, det kanske är så att det blir så stora mängder så att dräneringen inte hinner med.

Det är åtminstone mitt halmstrå just nu.

Ska sätta igång med att ringa efter nån som kan spola dagvatten-avloppet nu.
 
Jag har haft en fläck i ett hörn i källarn och såg sen att det var hål där hängrännan går ner i marken utanför och det verkar ha blivit bättre så fort jag lagade den.. så ja, regnvattnet från tak gör nog stor skillnad att få bort. Regnar det 10mm så blir det ju 1000 liter vatten på en yta av 100kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.