L
Grattis :) du har funnit den felande länken , som framkommit i vår dialog , vattnet rinner runt och bakom platonet , därav vatten genomslag , det med runt huset är väl lite si och så med en kant upptill , inte samma problem som vid trappan som direktkontakt med himlen
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
@Liteavvarje tusen tack för dit engagemang och hjälp i tråden. Uppskattas enormt!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp!
Där har du troligtvis orsaken! Provgräv lite här och var runt huset. Troligtvis finns det inte någon mjukfog någonstans! Ligg på firman ordentligt, och ge dig inte för någon raljant bortförklaring.
Börja så.

Staffan
Ja, blir till att göra en kontroll per hussida iallafall!
 
Nu har jag kollat alla sidor på huset, och ingenstans kan man se en mjukfog av någonsort. Man ska nog vara glada att jag har lagt en kant på ca 20 cm med singel längst grunden, så det är ganska lätttilgängligq att ta bort och komma åt plåten.
 
L
Det med mjukfog utefter grunden är inte så viktigt , takfoten tar hand om 95% av det som kommer uppifrån , bara på dom ställen som har lilla himlen ovanför sig , så det inte kan rinna runt och gå in mot väggarna
 
Hej,

Dags för en uppföljning och ytterligare en fråga. Firman som gjorde jobbet har varit och lagt fog runt hela huset nu ( fast han tyckte det var onödigt, till och med så att han lite dumförklarade mig för att jag ville ha det, med ordern, ja bara du är nöjd så, men vi och tillverkaren anser det onödigt...)

De har också kletat in delar av trappen i kalltjära tror jag det var, så nu ska det inte enligt dem kunna rinna vatten längst med trappnosen, och ner bakom plåten och sedan utmed innerväggen. Allt gott med det, detta gjordes utan några större protester.

Men, hur följer jag nu upp detta så man vet att det bli bra? Jag har markerat med penna runt de fuktgenomslag som fanns, så jag ser om nya kommer. Jag känner då och då på väggen, och upplever den fortfarande som kallare än resten av väggarna på överdelen. Något som killen på firman så sent som i veckan avfärdade med , Ja, men det beror ju på att den har samma temperatur som din trappa.
Då tänker ju jag att då bär ju den delen av en vägg som ligger helt ovan jord ha samma temp när jag känner på den från insidan, men så är inte fallet.

Kan man mäta fukthalt i betongvägg? Eller ska jag mäta temperaturen?
 
I tillverkarens monteringsanvisning står det att det skall vara mjukfog mellan vägg o list.
 
K Keld skrev:
I tillverkarens monteringsanvisning står det att det skall vara mjukfog mellan vägg o list.
Ja precis, därav så "krävde" jag ju att de skulle göra det. Så det är nu åtgärdat.
 
L
Bra att du fått lite ordning på det , att dom morrade är inget att bry sig om
Det med fukt som du säger och kontroll av det , det kommer att ta ett bra tag innan det torkar ur men gör det ., det är mycket materiel som ska torka inifrån väggen , ska bli ångtryck ut .
Tempen under trappan kommer alltid att vara lägre . då den på andra sidan är i friska luften
fullt normalt och ska inte fukta om du inte får en massa fukt i rummet ,
Gör ingen tvättstuga där då blir blött :worried:
 
L Liteavvarje skrev:
Bra att du fått lite ordning på det , att dom morrade är inget att bry sig om
Det med fukt som du säger och kontroll av det , det kommer att ta ett bra tag innan det torkar ur men gör det ., det är mycket materiel som ska torka inifrån väggen , ska bli ångtryck ut .
Tempen under trappan kommer alltid att vara lägre . då den på andra sidan är i friska luften
fullt normalt och ska inte fukta om du inte får en massa fukt i rummet ,
Gör ingen tvättstuga där då blir blött :worried:
Där är redan en tvättstuga där...

Men ok, jag håller lite koll på den under kommande månader, för att se vad som händer. Jag är dock lite fundersam till den lite kallare känslan på den delen av väggen, då det inte är "fisk luft" på andra sidan där, utan det är de första 10 - 20 cm under själva "marken", precis under trappnosen.

För att jämföra, så om jag sätter handen på en del av källarväggen som är ovan jord på andra sidan väggen, så upplever inte jag den lika kall som denna vägg. Men kanske beror det ännu på att den var genomvåt.

Mvh
Rickard
 
L
Temperaturskillnader på väggar under ,över mark eller i olika rum kan variera en hel , inget ovanligt , men svårt att avgöra med en hand samt fuktgrad ,
Det jag menade med tvättstuga , om det inte finns bra vent där , annars inga problem , dom flesta tvättstugor är i källaren och kanske lite dålig vent , men har inga problem med fukt
Så du behöver nog inte bli orolig för något där
Det finns billiga fuktprovare som är i något sånär bra klass att köpa , inga proffgrejer men duger för lekmannen
 
K
Det kommer lägga sig vatten på trappan när det regnar och och sedan sugas in i ytterväggen genom fogarna/betongen i trappan om inte din trappa är avskild från källarväggen. Min egen trappa var gjuten direkt in i källarväggen. Det var den enda väggen som var fuktig i vårt nydränerade hus.

Skulle tro att det inte har något med någon mjukfog att göra.
 
L
Om trap
R Rickie skrev:
Där är redan en tvättstuga där...

Men ok, jag håller lite koll på den under kommande månader, för att se vad som händer. Jag är dock lite fundersam till den lite kallare känslan på den delen av väggen, då det inte är "fisk luft" på andra sidan där, utan det är de första 10 - 20 cm under själva "marken", precis under trappnosen.

För att jämföra, så om jag sätter handen på en del av källarväggen som är ovan jord på andra sidan väggen, så upplever inte jag den lika kall som denna vägg. Men kanske beror det ännu på att den var genomvåt.

Mvh
Rickard[/QUOTE
Det med dräneringen är nog OK nu , men om trappan inte är riktigt tät ända ner till mark ,
kan det komma fukt genom betongen , händer det ,avvakta och se , så finns bar en sak kvar att göra .
Riva upp trappbeläggningen och varmasfaltera , kanske även betunimatta det är tätt , och sätta ny beläggning på .
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
ok, får hålla lite kolla nu några månader och i värsta fall kolla över hela lösningen med trappen. Kanske kan jag bygga ut trapptaket en bit, eller bara helt omdesigna.. ;)
 
Hej ni intresseade,

Nu har vi haft en regnig period igen, och jag kan tydligt se att det fortsätter att bildas nya saltavlagringar och bubblorna under färgen fortsätter komma. Så, de åtgärder som gjorts verkar inte ha löst problemet som vi har.

Jag undrar nu hur ni tycker man ska gå vidare med detta.

Det är ju så att innan vi gjorde omdräneringen och la dit ignucell så hade vi inte detta problem. Visst, man kunde se att det varit problem med fukt på detta ställe innan, men det var inga bubblor eller saltavlagringar innan.

Teroier om att det kommer via trappen, sugs in via fogar osv, skulle vi inte haft det problemet innan också då? Eller har det förvärrats pga man nu har diffusions öppet istället för tjära på väggen

Jag funderar på om man skulla ta in en oberoende besiktningsman och be de kolla och komma med ett utlåtande. Kanske är det trappen, då är det ju ingen mening att dra det via firman igen.

Vad hade ni köra forums medlemmar gjort?

Mvh
Rickard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.