Var är fläckarna. Utspridda över hela taket?

Vi köpte 70-talshus med Eternit och härdade masonitskivor som undertak. Hade synliga, upptorkade fuktfläckar på kallvind och ner i kattvind. När första snön smälte konstaterade jag att fukt trängde in vid ventilationsskorstenen p.g.a. läckage i den "duk" som skulle täta vid övergång mellan plåt och tak. Plåtslagaren fixade en ny huv med plåt upp till taknock och sedan var detta problem ur värden. Och resten av innertak och reglar var torra och fina redan innan.
 
Om det är det enda felet på huset så köp det om ni vill ha det.
Det kostar inte en förmögenhet att lösa, inte ens om ni behöver byta tak. Det kommer ni ändå behöva göra förr eller senare eftersom taket är runt 40 år gammalt.
 
Ja, det är egentligen det enda som det hänger på...
Men nu har vi haft dit en som kollat närmare på taket och han säger så här "...konstaterades mindre fuktfläckar, men ingen eller mycket få svampmycel". (HJÄLP?!)
"Vid fuktmätning uppmättes ingen högre fuktkvot i virket eller masoniten utläsas".
"Någon synlig läcka i tak eller liknande kunde inte upptäckas, dock bör kunden själv undersöka att takbeläggning fungerar som de ska".
"Vid inspektionen av vinden kunde konstateras att den är helt fri från mögel och svampangrepp".

Hur ska detta tolkas? Kan man lösa detta genom något medel och avfuktare eller så, för att kunna vänta några år med att byta ut taket? Eller måste allt rivas ut fortast möjligast som enda åtgärd?
 
Det ända han säger är att han inte hittat någon fuktskada på vinden men "dock bör kunden själv undersöka att takbeläggning fungerar som de ska" så han gjorde ingen inspektion av själva utsidan av taket. Om du måste bytta taket med en gång eller om det håller ett tag till går inte säga utan minst ett par bilder på det men helst ska den bedömning göras på plats men är det från 70-t så kommer det behövas byttas inom en snar framtid.
 
Det finns alltid fel på hus, stora eller mindre. Inte ens nya hus är felfria. Takbeläggningen måste bytas inom sinom tid oavsett felet som nu är upptäckt. Om vi leker med tanken att taket hypotetiskt kunde hållt 5 år till så handlar ekonomiskt det om räntan på 50-100000(?) under 5 år. Med dagens räntenivå är det under 2000kr/år
 
1.jpg
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6.jpg
 
Det där är bilder på insidan och vad man kan se ser har det någon gång kommit in fukt vid nock och genomföringen vilket är vanligt när man har masonit som under tak. Behövs bilder på utsidan också för att kunna säga något om hur skicket på taket är. Min åsikt när det kommer byttas är ta bort masoniten och ersätt den med råspont och papp sen nytt ytter tak på det sen får man se över ventilationen på vinden speciellt om man byter till råspont och papp då det är tätare än masonit med detta löser man enkelt med extra ventiler.
 
ytter.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild utifrån.

Det jag funderar mest över nu gällande bud är; om taket klarar sig ytterligare typ 5 år med hjälp av små medel (typ stryka på något medel på svampmycelet (?), kanske ställa in nån avfuktare (?) eller så, så är vi villiga att lägga lite mer. Men om taket måste bytas ut inom ett par - tre år, så är vi inte lika sugna längre. Vi vill gärna ha det, men det är just summan och antal år som är lite avgörande här...
Vad tror ni?
 
Kan inte riktigt se på bilden är det betongpannor eller eternit? Du kan troligen få ur 5 år till ur taket men inget man kan lova spruta på medel där det behövs och ventiler om möjligt istället för avfuktare.
 
Det är eternit. De säger att inga andra i området har behövt byta ut sina tak ännu, men att några valt att tvätta och måla för att snygga till det. Det är bra ventilerat tydligen, men det kanske behövs mer? Kan det vara något att täta själva vindsluckan? Är det i så fall mer som kan behöva tätas inifrån boendedelen för att inte värme ska sippra upp på vinden?
Är väldigt tacksam för er hjälp ska ni veta.
 
Eternittak håller väldigt länge och troligen är det yr snö som tagit sej in och orsakat den lilla skada man ser.Kan kanske ha suttit tätband som försvunnit med tiden jag skulle personligen bara spruta på medel och sen kontrollera utsidan av taket så allt är helt och sen låta det vara till du byter. Såna fuktskador och påväxt du har på vinden är väldigt vanligt med såna här tak.
 
Ja jag vet att säljarna nämnt både yrsnö och kondens.
Om inte allt är helt på utsidan, räcker det med att bara byta en eller flera eternitplatta/or (eller vad det heter) så länge då tro?
Överdriver jag med min oro och ångest över taket?
 
Det är ett tak från 70-t så självklart är taket i slutet av sin livslängd men du borde få ut 5 år till utan något större bekymmer. Men jag har bara set en bild på taket vill du ha en riktig översyn av taket får du ta dit en kunnig besiktningsman så har du mer att gå på.
 
Tack så mycket johan ivarsson!
 
Du behöver hitta och åtgärda felet, att sätta in avfuktare för att ta hand om vätan som redan kommit in är helt fel metod.

Jag tror du kommer få rätt svårt att hitta ersättningspannor eftersom eternit inte tillverkas längre, men det finns gott om diverse tätningsmassor som du kan använda. Spontant ser det ut som läckaget är i skorstensgenomföringen som sedan rinner neråt, kanske kan det vara värt att ta dit en plåtslagare som ser om det är något fel på plåtbeklädnaden.

Eftersom eternit innehåller asbest så kommer det kosta en extra slant att byta taket, om du inte gör det själv. Det kan vara klokt att ha med i din kalkyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.