Hur kan dessa fuktfläckar ha uppstått? Ja ni ser de 2-3 nya fläckarna, de gamla är mer svarta. Denna skivan lutar bort från sponten så droppar inte därifrån plus att sponten är helt torr. Snöat en hel del inatt och idag och takfoten är öppen bakom så jag misstänker inträngande snö som virvlat runt och fastnat samt smält? Takfoten är mot norr. Som synes har det tidigare varit lite fuktigt där men sett ut likadant i 3 år nu.

Känner mig inte orolig då det inte är mer men man vill ju veta

Fuktfläckar på en inomhustakskiva som lutar, med gamla mörka och nya ljusare fläckar, över isolering.
 
Redigerat:
ser mer ut som det läkt upp inneluft mellan skiva och isolering, vad har du under mineralullen? spånten ser ju också ganska angripen ut
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
ser mer ut som det läkt upp inneluft mellan skiva och isolering, vad har du under mineralullen? spånten ser ju också ganska angripen ut
Inte omöjligt alls, just denna delen är egentligen den enda på hela vinden som ser såhär ut och det är ett hörn av huset med.
Det är mineralull, plast och innertak i den ordningen.

Du tänker att det läckt upp luft och skapat kondens på spånskivan som sitter där för att skapa luftningen från takfoten?
 
  • Gilla
svuntrik
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Du tänker att det läckt upp luft och skapat kondens på spånskivan som sitter där för att skapa luftningen från takfoten?
Det tror jag också är huvudspåret i utredningen. Hörn har dessutom en förmåga att bli kallare, så vad som normalt dunstar bort på övriga vinden kanske bara kondenserar just där. Kanske du får kolla både här och där efter hål i plasten. Har du nyligen satt upp någon taklampa med långa skruvar i innertaket?

Sen är det ju iofs lätt kollat om det yrt upp snö i takfotsventilationen. Ett tips för att åtminstone minska mängderna som i så fall gör det i fortsättningen är att sätta insektsnät över öppningen ut. Då dämpar du även vinddraget och snöyran.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Inte omöjligt alls, just denna delen är egentligen den enda på hela vinden som ser såhär ut och det är ett hörn av huset med.
Det är mineralull, plast och innertak i den ordningen.

Du tänker att det läckt upp luft och skapat kondens på spånskivan som sitter där för att skapa luftningen från takfoten?
Som säges ovan,kolla så du inte har läckage någonstans samt se över ventilation i bostaden så du inte har övertryck
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det tror jag också är huvudspåret i utredningen. Hörn har dessutom en förmåga att bli kallare, så vad som normalt dunstar bort på övriga vinden kanske bara kondenserar just där. Kanske du får kolla både här och där efter hål i plasten. Har du nyligen satt upp någon taklampa med långa skruvar i innertaket?

Sen är det ju iofs lätt kollat om det yrt upp snö i takfotsventilationen. Ett tips för att åtminstone minska mängderna som i så fall gör det i fortsättningen är att sätta insektsnät över öppningen ut. Då dämpar du även vinddraget och snöyran.
Inte satt upp något alls där i närheten och förutom de 3 små fläckarna som ser fuktiga ut så har jag bilder från när vi flyttade in som överensstämmer till 100% med de mörka fläckarna och det säger mig att det kan vara något som sker då och då som lämnar små spår efter sig.

Det är ett innerhörn och ytterhörn i ett med brädfodrad takfot med insektsnät som vetter mot väster och norr så det är ju förutsättningar för att bli ett blåsigt kallt hörn. Ska ta ett par bilder till strax.
 
Sådär ja, jag fotade lite så att den samlade expertisen kan få lite överblick.

Nedan bild är som det sett ut sen vi flyttade in, bilden nedan är från oktober och då konstaterades att inget hänt eller ändrats på 3 år.
Fuktfläckar på trävägg och isolering i hörnet av ett vindutrymme, med synlig elledning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följande bild tog jag nyss från samma punkt. Där ser man de 3 fuktfläckarna
Inre hörnet av en vind med synliga fuktfläckar på trä och isolering under belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom skivan ser det ut såhär

Vy inuti en vind med synlig isolering och fuktfläckar, delvis skymt av träskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är detta hörnet det gäller
Fuktfläckarna är snett ovanför elskåpet
Rödmålat hus med vita fönster och snö på marken, fuktfläck på väggen bredvid elskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inifrån samma hörn.

Inre hörn av ett rum med vita fuktfläckar på väggen ovanför en elskåpsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog därefter undan isoleringen för att se hur det såg ut vid skivan och jag börjar tro på att det är inneluft som läcker upp

Inre del av ett tak med isolering och synliga fuktfläckar, fokus på skadat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plasten är inte hel där.

Någon som har tips på hur jag lagar detta på lämpligast sätt?
Ska man försöka få undan isoleringen och skarva på mer plast på något vis men vart ska jag avsluta den?
Ska jag försöka tejpa dit flera strimmor tejp och avsluta upp mot skivan?

Eller ska jag bara låta det vara? Det är ju inga mängder av fukt och det är koncentrerat till just detta facket, de andra facken ser fina och fräscha ut. Kanske bara hålla koll på det och sen när våren kommer och jag ska måla om huset kanske man kan lossa panelen och takfotens brädor så man kommer åt ordentligt och göra en lösning som håller i längden med?
 
Redigerat:
Täta med tejp, det finns särskild sådan som man använder att skarva med när man sätter upp plasten. Googla på ”byggfolietejp” så hittar du den.

Skura sedan ren skivan med Klorin. Återvänd upp efter några veckor och kolla ifall där blir nya fläckar.

Den mörka strimman i taksponten gör mig dock lite orolig. Vad är det?
 
  • Gilla
Leafy och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Täta med tejp, det finns särskild sådan som man använder att skarva med när man sätter upp plasten. Googla på ”byggfolietejp” så hittar du den.

Skura sedan ren skivan med Klorin. Återvänd upp efter några veckor och kolla ifall där blir nya fläckar.

Den mörka strimman i taksponten gör mig dock lite orolig. Vad är det?
Byggfolietejp har jag hemma så det är inga problem.
Jag har nog t.om. lite klorin på sprayburk här hemma som jag har till badrummet :)

Vilken mörka strimma tänker du på? Den som är mot takstolen till höger på råsponten? Det verkar iaf vara så torrt och fint där och har sett ut så sålänge vi bott här så där har det inte skett någon förändring alls. Så endera är det tidigare kondensbildning eller så har de tidigare ägarna haft något läckage där eller att det skett under byggtiden.

Eller syftar du på något annat?

BIlderna igen från idag och oktober, ingen skillnad sen dess förutom fukten på spånskivan

Takstol och råspont i mörkt vindutrymme med en mörk strimma, isolering på golv och en liggande kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på råspont och takstol i vindsutrymme med mörka strimmor, ingen fukt på spånskivor synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog tag i det direkt...varför vänta o se ifall detta nu är boven?

Krattade undan isoleringen och handjagade bort det sista

Öppet takutrymme med krattad isolering, synliga takbjälkar och tejp på sliten plastfolie i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser verkligen vad dålig plasten är och drt är förmodligen efter att väggarna inomhus har växlats av, det är nya takbalken man ser till höger.

Tejpade lite...
Renovering av vindsisolering med synlig takbalk, borttagen och omplacerad isolering samt tejp vid en rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och petade in isolering i alla hålor och sen krattade tillbaka och jämnade ut.

Vindisolering med nya takbalkar, utan fuktskador, nyligen jämnad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får vi se om det var detta som var anledningen, annars får man väl riva lite till våren när vädret tillåter och se vad som kan göras om. Som synes är det inget blött i isoleringen, inget blött på plasten eller träet under isoleringen och råsponten är torr. Har regnat konstant i flera månader och just nu ligger det 1dm snö på taket som sakta smälter bort så det borde ha synts om det var läckage ovanifrån.

Det är i nordvästra Skåne förövrigt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Känns det som om att detta kan ha varit en fullgod lösning?
Jag var uppe en snabbis imorse och tittade till och det såg ut som att det började torka ut samt att inget nytt hade tillkommit.

Om man vill gå den vägen, vad ska man ta hit för någon som ska titta på detta? Prata med försäkringsbolaget så att man löser det den vägen och får det dokumenterat att det inte kommer från taket?
Tänker ifall det finns andra ställen på vinden man kan undersöka som är mer utsatta än andra? Jag har inte sett det på något annat fack iaf men jag är ingen expert...
 
Bara som en snabb uppföljning så hade det blöta torkat ut idag och nu såg det ut som vanligt igen. Gick även igenom precis hela vinden och kunde inte se något fuktigt någonstans, lite vita antydningar på sina ställen men det kommer man nog inte ifrån med kallvind.

Just detta facket är det enda som ser ut såhär så det kan mycket väl ha varit för att plasten var sönder där som skapat detta problemet. Får se igen om några veckor om något ändrat sig
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
vad bra det verkar lösa sig(y) och har du koll på ventilationen i bodelen?
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
A
Det är inte säkert att kloriden tar död på möglet utan bara bleker det (tar sig inte in i djupet på brädan).

Förslaget är som @ricebridge skrev att skura med Klorin. Frågan är om man ska vänta tills det kan torka eller om det är bättre att Vänta till sen vår ( torrt och varmt på vinden) då kan du komplettera med Jape Prickfri eller liknande som tränger in och dödar bättre.

Håller för övrigt med att de åtgärder som du gjort borde räcka det är bra att ta en ny bild efter blekningen för att hålla koll på att det inte blir sämre igen.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
vad bra det verkar lösa sig(y) och har du koll på ventilationen i bodelen?
Ja men det tror jag, har varit i kontakt och väntar på svar för att göra en mätning av husets ventilation. Men inget jag tycker är dåligt. 40%rh just nu och ca 55% på sommaren. Freshventiler i varje rum och pax i badrum.
Vill dock kolla för att jag får kondens på en del 2glasfönster vid väderomslag, i get på 3glasen så helt perfekt är inte ventilationen.

Men det är mycket småsaker så man får ta det lite då och då. Såg på mina äventyr på vinden att avloppsventilationen går genom råspont o allt så fint o inget mörkt eller något runt den men ingen genomföring i nån panna så den slutar nog under pannorna och just där smälter snön med...ännu en sak upp på listan att fixa till våren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.