Jag kan inget om syllbyten men jag har goda vänner som bor i hus med stark kemisk lukt. Huset har haft fuktproblem och dränering är utförd för länge sedan. Vad jag förstår så är fukten borta men den kemiska lukten i huset kvarstår, allt luktar och även personerna som bor där pga lukten i kläder.

De anser att de gjort allt de kan för att få bort lukten och fuktproblemet är åtgärdat med dränering. De är gamla och orkar inte börja om med stora åtgärder som syllbyten.

Huset är byggt i början på 70 - talet då man använde pentaklorfenol på syllar, ämnet förbjöds 1978 men finns kvar i många hus. På vintern är lukten så stark att klåda och rinnande ögon hör till vardagen, hunden har fått lungproblem. Samband? Vet inte..

Här kan du läsa om pentaklorfenyl.

https://www.husgrunder.com/renovera-husgrunder/syllbyte/
 
S stockholmsamatören skrev:
Hur kan dränering vara okej om grunden suger fukt? Det är väl därför man dränerar, för att den inte skall göra det?
Funktionen på dräneringen låter jag vara osagt, sa bara att det ser okej ut.
Vad skulle en stenbädd runt huset ha för annan funktionen än dränering?
 
H Haas84 skrev:
Funktionen på dräneringen låter jag vara osagt, sa bara att det ser okej ut.
Vad skulle en stenbädd runt huset ha för annan funktionen än dränering?
Men om dräneringen är igenkloggad av skit så att vattnet inte rinner av så spelar det ju ingen roll hur mycket stenbädd runt huset det är :)
 
Fukt i syllen bekräftar väl att grunden har en felaktig konstruktion vilket är känt på hus på platta byggda sent 60 tal och minst 15 år fram. De saknade fuktspärr och hade bristfällig isolering samt impregnerat trä i syll som gav doft vid fukt.
Fukten underifrån stiger upp i hela golvet och de avsätter sig som vatten kring de kallare ytterväggarna.
Finns nödåtgärder med ventilerat golv plus en uppgradering allmänt på ventilation för att göra det bättre.
 
H Haas84 skrev:
Vi har varit och tittat på ett hus där man upptäckt att luften inomhus är av mindre bra kvalité både för huset och de som bor där.
Vad är det för ålder på huset? På sjuttiotalet reglades det på betongplattan som i sig är en riskkonstruktion, då behöver sannolikt golv brytas upp o bytas.
 
Huset är byggt 1978, och har den riskkonstruktionen som nämns ovan, dvs att det bildas fukt runt betongplattan. Från 1978 så blev väl denna typ av konstruktion förbjuden att använda sig av?
 
Personligen hade jag satsat mina pengar på ett hus utan problemen du beskriver.

Det är ju inte bara pengarna det handlar om.
Oro, tankar, och mycket eget arbete.

Och så kanske du ska sälja i framtiden. Då dras allt upp igen.

Köp dig inte besvär. Leta vidare.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.