Vi har varit och tittat på ett hus där man upptäckt att luften inomhus är av mindre bra kvalité både för huset och de som bor där.

Det finns spaltventiler i varje rum, men enligt Anticimex så fungerar dessa inte tillräckligt bra för att ventilera huset. Det går lätt att lösa med att borra upp för ventiler i fasaden.

Det stora problemet är att det påträffats fukt i grunden efter man känt en kemisk doft inne i huset vid flera tillfällen. Efter den ordinarie överlåtelsebesiktningen har ägaren till huset valt att göra en fördjupad undersökning av grunden, där det visat sig att det finns fukt i husets syllkonstruktioner.

Första rekommendationen från Anticimex är att ordna med ventilationen för att se om det löser problemet med dålig inomhusluft. Rekommendation 2 är att byta ut samtliga smittade och luktbärande ytor som är ett väldigt omfattande och kostsamt ingrepp.

När man ska köpa ett hus är rekommendation 1 inte en tillräcklig åtgärd för att vi ska vara trygga med att eventuellt bo där.

Vi kommer självklart att höra av oss till besiktningsman för vidare information. Men jag skulle gärna vilja höra mer kring detta från någon som vet vad detta innebär, och hur kostsamt ett sånt här ingrepp skulle kunna bli.
Jag kan ingenting om det här, och skulle gärna vilja veta mer för att kunna ställa rätt frågor till besiktningsmannen. Men även att kunna få en bild av hur kostsamt ett totalt ingrepp i grunden är.
 
Redigerat:
Välj ett annat hus.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 8 till
  • Laddar…
Att välja ett annat hus är en enkel utväg och ev.fel utväg.

Säg att huset är värderat till 2 milj.
En så pass omfattande renovering går kanske på 700.000:-.

Lägg då ett bud på 1,3 m eller lägre.
 
P Pappa1986 skrev:
Att välja ett annat hus är en enkel utväg och ev.fel utväg.

Säg att huset är värderat till 2 milj.
En så pass omfattande renovering går kanske på 700.000:-.

Lägg då ett bud på 1,3 m eller lägre.
Det är precis så vi tänker. Men jag vill försöka förstå hur omfattande en sån typ av renovering av grunden är. Pratar vi runt 700.000:- ska det till en rejäl prutning för att det ska vara intressant.
 
H Haas84 skrev:
Det är precis så vi tänker. Men jag vill försöka förstå hur omfattande en sån typ av renovering av grunden är. Pratar vi runt 700.000:- ska det till en rejäl prutning för att det ska vara intressant.
Det kan vara allt från 150.000:- till 1 miljon kanske.
Prata med en byggherre om vad det kan tänkas kosta på ett ungefär.

Att byta ut syllarna är materialmässigt inte dyrt men jobbet är mer omfattande.
 
P Pappa1986 skrev:
Det kan vara allt från 150.000:- till 1 miljon kanske.
Prata med en byggherre om vad det kan tänkas kosta på ett ungefär.

Att byta ut syllarna är materialmässigt inte dyrt men jobbet är mer omfattande.
Det så lösningen antagligen kommer bli eftersom säljaren inte kommer acceptera ett så pass lågt bud utan att själva veta vad ett ingrepp skulle kosta, samtidigt som vi inte vill chansa åt något av hållen heller.
 
H Haas84 skrev:
Det så lösningen antagligen kommer bli eftersom säljaren inte kommer acceptera ett så pass lågt bud utan att själva veta vad ett ingrepp skulle kosta, samtidigt som vi inte vill chansa åt något av hållen heller.
Precis.
Är det rätt läge för er så undersök saken vidare, annars är det bara släppa och gå vidare 😀
 
I rekommendation 2 finns det även 2 förslag på åtgärder.

Det första och den enklare lösningen är att byta ut hjärtvägg och ytterväggsyllen, och låta ev annat smittat material sitta kvar och hoppas att det hjälper.

Det mer omfattande för att helt avhjälpa problemet är att riva hela golvkonstruktionen och ersätta det med en mekaniskt ventilerad konstruktion likt Nivell eller Subfloor.

Bara mellan dem förslagen lär det skilja flera hundra tusen. Frågan är om man som köpare nöjer sig med något annat än det sista förslaget?
 
P
P Pappa1986 skrev:
Att välja ett annat hus är en enkel utväg och ev.fel utväg.

Säg att huset är värderat till 2 milj.
En så pass omfattande renovering går kanske på 700.000:-.

Lägg då ett bud på 1,3 m eller lägre.
Fantastiskt att du kan ge en 'offert' baserat på den obefintliga information som finns tillgänglig från TS.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
Det kan vara allt från 150.000:- till 1 miljon kanske.
Prata med en byggherre om vad det kan tänkas kosta på ett ungefär.

Att byta ut syllarna är materialmässigt inte dyrt men jobbet är mer omfattande.
Byggherre är den som beställer ett bygge, inte den som tillfrågas om att utföra bygget...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Att göra så mkt men att inte göra allt låter som en chansning ni inte vill göra när ni bor där och det inte blev bra.

Det som är skadat skall såklart bytas ut. Skall man göra det så gör man det ordentligt punkt.

Omfattningen måste fastställas, sen tar man in offerter på åtgärd. Sen kan man diskutera pris.

Vill inte säljaren gå ner motsvarande så vill ni inte heller köpa det. Vad det låter så har ni en stor resa framför er även om ni får rätt pris.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
P
H Haas84 skrev:
Vi har varit och tittat på ett hus där man upptäckt att luften inomhus är av mindre bra kvalité både för huset och de som bor där.

Det finns spaltventiler i varje rum, men enligt Anticimex så fungerar dessa inte tillräckligt bra för att ventilera huset. Det går lätt att lösa med att borra upp för ventiler i fasaden.

Det stora problemet är att det påträffats fukt i grunden efter man känt en kemisk doft inne i huset vid flera tillfällen. Efter den ordinarie överlåtelsebesiktningen har ägaren till huset valt att göra en fördjupad undersökning av grunden, där det visat sig att det finns fukt i husets syllkonstruktioner.

Första rekommendationen från Anticimex är att ordna med ventilationen för att se om det löser problemet med dålig inomhusluft. Rekommendation 2 är att byta ut samtliga smittade och luktbärande ytor som är ett väldigt omfattande och kostsamt ingrepp.

När man ska köpa ett hus är rekommendation 1 inte en tillräcklig åtgärd för att vi ska vara trygga med att eventuellt bo där.

Vi kommer självklart att höra av oss till besiktningsman för vidare information. Men jag skulle gärna vilja höra mer kring detta från någon som vet vad detta innebär, och hur kostsamt ett sånt här ingrepp skulle kunna bli.
Jag kan ingenting om det här, och skulle gärna vilja veta mer för att kunna ställa rätt frågor till besiktningsmannen. Men även att kunna få en bild av hur kostsamt ett totalt ingrepp i grunden är.
Har huset fasad av trä eller är det tegel/sten ?
Är fasaden av trä görs syllbytet bäst från utsidan, antagligen billigast och snabbast.
Är det stenfasad görs normalt bytet från insidan och medför mer besvär och kostnader.

Är grunden platta på mark och finns fungerande dränering, annars bör dräneringen åtgärdas.
Är det torpargrund, hur ser det ut under huset, stående vatten ?
Ventillation av grunden ?

Syllbyte brukar offereras 'per meter', så det är ganska enkelt att få en uppgift på kostnaden.
 
P Peter787 skrev:
Har huset fasad av trä eller är det tegel/sten ?
Är fasaden av trä görs syllbytet bäst från utsidan, antagligen billigast och snabbast.
Är det stenfasad görs normalt bytet från insidan och medför mer besvär och kostnader.

Är grunden platta på mark och finns fungerande dränering, annars bör dräneringen åtgärdas.
Är det torpargrund, hur ser det ut under huset, stående vatten ?
Ventillation av grunden ?

Syllbyte brukar offereras 'per meter', så det är ganska enkelt att få en uppgift på kostnaden.
Huset har träfasad, så en åtgärd skulle som du säger vara smidigast utifrån. Det står i rapporten.
Dräneringen ser ut att vara i sin ordning enligt det jag kan se.

Detta är betongplatta huset står på, så det är ingen torpargrund.

Hur ventilationen av grunden ser ut vet jag inte. Har inte så bra koll på den biten. Vad ska jag titta efter för att lista ut hur ventilationen ser ut där?
 
H Haas84 skrev:
Huset har träfasad, så en åtgärd skulle som du säger vara smidigast utifrån. Det står i rapporten.
Dräneringen ser ut att vara i sin ordning enligt det jag kan se.

Detta är betongplatta huset står på, så det är ingen torpargrund.

Hur ventilationen av grunden ser ut vet jag inte. Har inte så bra koll på den biten. Vad ska jag titta efter för att lista ut hur ventilationen ser ut där?
Hur kan dränering vara okej om grunden suger fukt? Det är väl därför man dränerar, för att den inte skall göra det?
 
P
H Haas84 skrev:
Huset har träfasad, så en åtgärd skulle som du säger vara smidigast utifrån. Det står i rapporten.
Dräneringen ser ut att vara i sin ordning enligt det jag kan se.

Detta är betongplatta huset står på, så det är ingen torpargrund.

Hur ventilationen av grunden ser ut vet jag inte. Har inte så bra koll på den biten. Vad ska jag titta efter för att lista ut hur ventilationen ser ut där?
Är det betongplatta på mark, förhoppningsvis med isolering under, är det ingen ventilation under grunden.
Frågan är varifrån fukten kommit från som blött ner syllen?
Antingen via en läckande fasad eller fuktvandring underifrån.
Doften brukar komma från blöt tryckimpregnerad syll, så den vill man byta ut mot något som inte kan ta upp fukt. Antingen plåtsyll eller träsyll med något oorganiskt under, typ 'syllpapp'.
Men kommer fukten från fasaden, måste det åtgärdas också.
Problemet är om plattan leder fukt underifrån över en större yta och golvet vilar på reglar direkt på eller tom. ingjutna i plattan (det har vi haft i en tillbyggnad från 60-talet), då bör golven också bytas, och antagligen dräneringen ses över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.